Valla med "gammal" hund
Hej!
Jag har en 6 år gammal Australian Shepherd som aldrig har fått pröva på vall innan. Jag undrar om det är för sent att börja träna henne i det?
Det var någon som sa till mig att om hunden är över 1 år gammal är det ingen idé, är det verkligen så? Det vore jättekul att lära sig mer om vall, och nu när jag har en "vallhund" så…
Men vad tycker ni? Ska jag testa att valla med henne eller är det en lost cause? Och vart kan jag valla med henne i så fall?
Varför vill du valla med henne, har du får eller nöt så hon behövs i djurhanteringen? Är hon från vallinjer?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag skulle bara tycka det var roligt, och ett bra sätt att aktivera henne.
Vallning är inte lämpligt som aktivering.
Varför anses inte vallning lämpligt som aktivering?
För att det handlar om en tredje part, ett flyktdjur som inte kan styra över sin egen situation.
Att valla med nått annat än hundar som avlas hårt på bra djurkänsla, och för något annat syfte än att ta fram bra arbetshundar till lantbruket, är i mina ögon inte förenligt med god djurhantering.
Att ta en äldre hund av en ras som inte avlas för bra djurhantering och börja träna för skojs skull, är att stressa flyktdjuren helt i onödan. Varför vill du det?
#5 Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Om du vill aktivera din hund med något utöver det ni sysslar med idag så kan du testa treiball.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.