Leka med andra hundar
Pga en diskussion som jag deltar i på Hundar i fokus vill jag passa på att fråga er vana BC-ägare en sak. India är min första BC och hon är inte ett dugg intresserad av att leka med andra hundar. Detta är absolut inget problem för mig eftersom vi har fullt upp med egna aktiviteter. India är helt fokuserad på mig och vad vi ska hitta på och så vill jag ha det MEN jag undrar av ren nyfikenhet om det är så det brukar vara med BC? Är de vanligen mer intresserade av arbete med matte och ointresserade av hundlek? En del verkar se detta som en brist men jag tror att India är nöjd utan en massa hundlekar……Vad säger ni?
Min Ben Leker väldigt gärna med andra hundar. Han kan även vara lite jobbig när det kommer till att hälsa på andra hundar osv. och så fort vi går förbi en hund vill han verkligen hälsa och leka. Så jag har fått jobba jätte mycket med att han ska ha fokus på mig under hundmöten och sedan när han fått hälsa att släppa individen ifråga som han hälsar på. Annars är han också väldigt kontaktsökande gentemot mig under hundlek och när det kommer till träning med andra hundar skiter han blankt i dessa. 
Aha! Kan det ha något med könstillhörigheten att göra? Kanske hanarna är mer "på"? Jag kan ju ärligt säga att även mina lilla blandras och mina tidigare cocker spaniels har varit relativt ointresserade av lek. Slutsatsen blir att det nog beror en hel del på mig……..
Mina tre är förvisso flocklevande 24/7, så lek med andra hundar är långt ifrån exklusivt. Jag upplever ändå att de är mycket lekintresserade och mer än gärna både rusar och brottas med andra hundar. Däremot slår det högst om matte OCKSÅ är med och leker;)
Jaaaa, slutsatsen blir att det är JAG som fördärvar leklusten hos mina hundar
. Undrar hur jag lyckas med på hund efter hund…….
Min BC lever numera ensam (efter att jag förut hade två hundar har jag nu bara en). Han gillar väl andra hundar. Skitkul när min mamma kommer på besök med sin hund - i 2minuter. Sedan vänder han sig till mig -Matte, ska du möjligtvis hitta på något?! Han gillar att leka och gillar att leka med andra hundar, men det finns inget som slår lek/aktivitet med mig. Jag är liksom hans idol och rör jag mig eller på något sätt visar at tjag finns och tänker göra något eller att han helt enkelt kommer på att han saknar mig så går alla andra hundar bort, han vill vara med mig före allt annat. Han kan vissa dagar gå en hel promenad och bara titta på mig trots att bästa lekkompisarna är med. Men visst gillar han att leka och dra repor över ängarna och bita andra hundar i halsen. Men det finns ändå inget som slår uppmärksamhet från mig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Mina damer kan gärna leka med andra hundar, men lika gärna skita i dem. Ibland kan man se andra hundar titta på eller spring med bredvid när tjejerna leker med varandra.
När vi är i stallet brukar de leka lite med de andra hundarna, vilket jag tycker är kul. Jag tycker om att de kan släppa in andra hundar i sin lilla värld ibland.
Men vissa dagar så vill de bara ligga vid mina fötter eller springa vid min sida. Då spelar det ingen roll hur många vänner de kan leka med.
Jag har haft en hane som var väldigt lekvillig och en bekant med en väldigt lekfull tik (även på äldre dar)