Oreggad border collie
Nu måste jag bara få skriva av mig lite…
Jag köpte en border collie tik för ungefär ett år sedan som tydligen var oreggad (föräldrarna till henne inte gjort något vallprov).
Innan jag fortsätter måste jag skriva att jag förstår och håller med om att man ska bevara border collien som den är, och inte avla fram en massa "Sällskapsbbordercollie". onödigt på en så fin hund!
MEN… då tycker jag att det ska bli någon slags lag på att alla bc måste ta vallprov om man ska ta en kull på den och att oreggade också får en chans att göra vallprovet. För alla ni som tycker att oreggade är så jäkla dåliga och sånt skit kan inte sitta och säga så om vi som har oreggade inte ens får chans att regga våra. oj, nu blev det lite virrigt men hoppas ni fattar vad jag menar. Jag kanske r helt uteoch cyklar men det är så här jag har uppfattat det.
När jag berättar för någon att min bc är oreggad så blir det ett jäkla liv. "ska du inte valla med henne?" "då är det ingen bc, det är en blandras" "fy va oansvarigt av dig att köpa en oreggad." "du stödjer ju sällskapsbc aveln, fy skäms"
Herregud säger jag bara… Vem har sagt att en oreggad inte kan valla? och vadå blandras? hon är för fan renrasig sådeså! Oansvarigt… ja det vet jag inte om jag riktigt kan hålla med om, hon behövde en familj och kärlek, jag behövde en arbets/tränings kamrat, så vi var liksom menade för varandra. och jag (nu kommer ni säkert hoppa på mig för det här med era, "har du inte läst på om rasen innan eller?" kommentarer) trodde att man kunde regga henne ,även fast hennes förädrar var oreggade, om hon visade intresset för det.
och visst ser ni det som att jag stödjer sällskapsbc aveln men det gör fan inte jag.
Hon har inte visat något speciellt vallningsintresse men jag tänkte ändå prova, men det är ju inte en enda jävel med får som låter en oreggad bc prova på dens får. dumt. dubbelmoral på alla jäkla bc´s freaks.
Så är det någon annan som har en oreggad som inte håller på med vallning utan andra "sporter""aktiviteter". (jag kör tillexempel drag,spår,sök,lydnad,agility och freestyle med min)
Finns det någon som vet lite mer om det där med om varför man inte kan regga en oreggad bc?

Jag kan förstå din frustration men språket kunde vara trevligare i inlägget.
Nu är det ju som så, oavsett ras, att är föräldrarna oreggade så räknas avkommorna som blandras även om föräldrarna är renrasiga. Gilla det eller inte.
Att fårbönder inte släpper vilken hund som helst till sina får respekterar jag eftersom det innebär en stress för fåren.
Jag ber om ursäkt för att jag skrev med dåligt språk. Var så upprörd över det igår, och då blir det lätt så. Ska tänka på det. Tycker bara att det är så konstigt att man inte kan regga henne. Det är inte rättvist, (men vem har sagt att livet är rättvist…) Det blir stress för fåren oavsett om det är en reggae eller inte, om de är nybörjare, och Hon har ju fortfarande vall i sig…
Nu finns det ju inte så många raser som har öppna stamböcker, att du blivit grundlurad har inte med rasen att göra, utan av din sk uppfödare, så vad är ditt problem?
Vad har lagar med hundregistering att göra? SKK är ingen myndighet.
Vad djurägare anser att deras djur blir stressade av är inte ditt problem, det är deras, trots allt lever de flesta av oss på våra tamdjur o de är inte till för att andras hundar skall aktiveras på.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag kan ha fel.. Men jag tror faktiskt att en oreggad bc får gå vp.
Men att dom får de i mån av plats.
Anledningen till att folk säger att det är en blandras är för att man inte kan veta till 100% vad som kan finnas i hunden långt bak.
Dock vet jag folk som köpt oreggad bc efter två renrasiga föräldrar med stamtavala, men dom har inte själva klarat vp eller tjuvparning.
Det där med att en oreggad skulle stressa fåren mer är väl lite si och så. Men med en reggad så är den ju automatiskt vall avlad, tack vara Vp´t.
T.ex. så kan ju föräldrarna till en oreggad valp inte klarat vp´t för att dom hugger som tokar, är rädda för fåren, helt enkelt inte har en bra djurkänsla och då finns ju chansen att detta förs vidare.
Jag tror det är därför som många är negativa till att låta en oreggad bc valla på deras får. Fåren är det viktigaste och dom ska behandlas med respekt och inte bli stressade.
Det är ju på detta sätt man sållar ut dåligt/bra avelsmaterial. Hunden som individ kan ju vara toppen, men kanske inte har det där lilla extra som man vill föra vidare helt enkelt.
Ren avelsynpunkt egntligen, och man vill ju inte låta en hund gå i avel om den inte har en stamtavla.
Jag är ingen expert men detta är min tolkning av allt :)
Mvh Annie/http://bondeistan.wordpress.com/
#4 Du verkar vara en klok person! Låter tro värdigt det du säger, får kolla upp lite mer kanske , tusen tack för svaret!
Jag håller helt och hållet med ovanstående talare och kunde faktiskt inte sagt det bättre själv.
Som Annie säger så vet man inte med säkerhet vad som finns i den oreggade Border Collien längre bak i ledet men hunden kan lika gärna vara "renrasig" men ändå klassas som blandras.
Och sedan är det ju det med vallinstinkten som har tagit så otroligt många år att avla fram och stärka upp men kan rubbas efter bara en generation. Och jag brukar jämföra hundens instinkter med ett pussel. "pusslet" är komplett då hunden har alla bitar för att kunna klara av och hantera att arbeta med boskap och det är vi (människan) som så fint placerat ut pusselbitarna med pressision och drivkraft med hopp om att få ett bra arbetsredskap som faktiskt kan göra underverk för en bonde med 200 får. (Om inte annt kan man testa hämta in alla dessa boskap själv …)
Men om man sedan tar bort en egenskap som gjort pusslet helt såblir det väl ett väldigt fult pussel = en mindre bra individ lämpad för vallning.
Tar man till exempel bort djurkänslan och själva medfödda beteendet att hämta och driva boskap så kommer inte övriga egenskaper till anvädning i samband med detta. Tillexempel stresskänsligheten som är viktig i arbetet (till rätt dos) men som då till exempel inte kommer till användning kring vallningen.
Oj vad luddigt och suddigt det blev nu och jag vet inte ens varför jag surrar om detta men jag antar att jag har en förmåga att "ordbajsa" tills jag knapptvet vad jag pratar om.
Sedan har väl jag lite tankar kringdet där med Border Collien som ras också. Det finns en enda ras i sverige som har så höga krav (enligt SKK och SVaK) på aktivitet (i detta fall vallning) och det är just Border Collien. Det finns ca. 300 till hundraser som absolut inte har samma aktivitetsbehov som BC'n. Hoppas ni förstår vart jag "är på väg". Känns dumt att skriva att om man inte ska valla med hunden så ska man inte ha en Border Collie. Däremot tycker jag att man bör valla med sin border collie om man ska ha en.
Och detta för att ….
Border Collien har nästan alltid (ska ha!) motivation till att valla. Och ju längre tid det går då hunden inte får valla ju högre blir motivationen till att utföra beteendet.
För att hunden ska valla krävs oftast en retning utifrån (djur i rörelse till exempel) men om motivationen blir för hög sker i de flesta fall en tomgångshandling vilket innebär att det knappt krävs någon retning utifrån alls. Hunden börjar alltså utföra beteendet nästan utan retning.
Tomgångshandling innebär alltså att hunden utför beteendet (i detta fall) utanför fårhagen. Vilket kan leda till att hunden börjar valla annat.
Detta leder oftast till stress. Och att motivationen till att valla blir så hög att även överslagshandlingar slår in. Överslags handling innebär att motivationen till att utföra ETT beteende är lika hög som att utföra ETT ANNAT beteende och då slårETT TREDJE beteende in.
Vi tar exemplet med ett hundmöte. Border Collien ser en annan hund och motivationen till att valla är hög, men motivationen till att vilja hälsa på hunden är lika hög och där spelar det tredje beteendet in vilket oftast blir att hunden gör ett utfall. (Dels pga att stressnivån redan innan var hög).
Öhhhm.. nu kommer jag knapt ihåg vad jag skrivit. Men hoppas ingen tar illa upp. Och Emma, jag måste säga att du är otroligt duktig med din hund och haft otroligt tur med henne. Kämpa på så kommer ni komma långt och hoppas vi ses ute på tävlingsplanerna såsmåningom. För ni blir ju bara bättre och bättre! :D
… Och då kan jag ju passa på att säga att jag absolut inte har nått emot oreggade border collies. Dom är lika söta som vilken annn border collie som helst och individerna kan vara helt underbara. Jag vet många oreggade BC's som till och med är stabilare än min egna reggade. Det jag inte gillar med detta är uppfödarna som inte förståratt dom håller påatt sabba en ras med flera hundra år av avelsmål och planering.
Må gott mina vänner.
… Det blev visst en roman.
Och jag ber om ursäkt om jag förklarat det hela så att någon kanske känner sig stött.
Och jag måste också säga att jag är ingen expert gällande Border Collien då jag bara haft BC i snart 4 år och sitter med min absolut första egna hund som då blev en Border Collie.
Men det är i alla fal så här jag fått uppfattning om hur det hela ligger till. Jag är heller ingen beteendevetare.
Till att börja med…
Jag har inte alls något emot blandraser och förstår din frustration men håller med ovan talare.
Och tyvärr så blir det att din hund räknas som blandras precis som det är med alla raser om man inte följer rasklubbens regler för avel.
Själv tycker jag att det är bra att man har som krav att hunden ska ha minst VP för att få avla.
Ett VP är inte så svårt att klara och är verkligen minimikrav för att en BC ska få avlas på enligt min mening.
Som en väldigt känd inom vallkretsar från England sa om den svenska populationen.
"Ni har kanske inte den allra bästa populationen (rent tävlingsmässigt och internationellt menar han nu) vallningsmässigt, men ni har den mest jämna populationen BCs i världen".
Det har vi för att vi som ett av de få länder eller kanske unikt i världen har krav på vallmeriter för att få regga in i SKK.
Man kan jämföra med de sk utställnings BCs…. För de första så ser man rent exteriört att de är mer kompakta och har mkt mer päls en vad en vallande BC brukar ha… Sen finns det självklart pälsmonster även på den sidan så det säger jag inget om….
Men på den korta tiden som man har avlat mer på utsende och inte alls på vallanlag har man även hunnit förstöra vallanlagen som man avlat på i så många år och det går typ inte att valla med en "utställnings" BC för att de har dåliga vallanlag… Så det går fort och det är därför man är så rädd om just vallegenskaperna och det tycker jag är bra!
Med det inte sagt att det inte går att valla med ex din hund eller en sk utställninsg BC, självklart finns det individer som har mer eller mindre i sig, men men…
Nu vart det visst en roman av mig med…
Men jag har inte ngt emot oreggade BCs, men tcyker ändå att det är helt rätt som det är med hur man får regga eller ej.
Och varför många inte vill testa med en oreggad BC… för man vet inte hur den är… Du skriver att hon inte visat så mkt intresse ännu…
Man tänder upp hunden och det kan ta ett par gånger. Men ska du bara "prova på" råder jag dig att hellre inte göra det om du inte tänker satsa, det är mer elakt att starta upp en hund som sedan inte får valla än att inte starta upp den alls.