Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettfoder-hälsa
Läst 4605 ggr
[IsabelleA]
2012-07-15 14:54
0

SLO - Klolossning

Symmetrisk lupoid onychodystrofi (SLO) är en kronisk Autoimun sjukdom som ofta drabbar i regel friska hundar och sägs vara genetisk buren. 

Kronisk - Sjukdommen varar hela livslängden och går inte att sätta stopp för men att förebygga och motverka. 

Autoimun - har med att imunförsvaret svarar fel och är omriktat. I detta fallet stöter bort kroppsdelar som egentligen ska vara där.

Med andra ord, klokappslarna stöts bort och avlossas så att pulpan blottas. 

Vad vet ni om denna sjukdom? Är den vanlig på vallhundar?

Jag skriver detta inlägg av en ganska förklarlig anledning (om ni förstår vad jag menar).

Diagnosen fastställs genom att amputera en tå och undersöka denna. 

Och vad jag tagit reda på så finns det ingen direkt behandling. Man kan inte ta bort klorna helt då sjukdommen har med köldkörteln att göra (vad jag vet?) och inte själva klon. Sjukdommen sitter i benet.
Vad jag sedan vet att man kan göra på "inte så hårt arbetande hundar" är att man rubbar hela imunförsvaret (låter stabilt?) och sedan sätter in en livsdos på antibiotika, smärtstillande och vitaminer. Men att återfall av sjukdommen kan förekomma.

Orolig blir man ju när Hundsport skriver att de flesta hundar avlivas pga. denna sjukdom.

Och vad anser ni? Gällande arbetande hundar och SLO? 
Jag vet redan hur mitt läge står till och jag ska kämpa för att Ben ska få ett så värdigt liv som möjligt.

Men lägg upp ett senario - ni har en hårt arbetande Border Collie som vallar regelbundet, som tävlar i agility och tänas ofta och på diverse slitande underlag. Ibland grusplan och ibland isbarriär.
Eran hund har fått sjukdommen klolossning och har en osäker tävlingskarriär framför sig (med dopingklassade mediciner, antagligen). Och där ni får minska antalet vallningspass i veckan eller ev. sätta skor på hunden. Eller kanske tom. inte kan arbeta med hunden mer alls. Vad gör ni?

Jag anser väl mer eller mindre att en hund som vallat hela livet ska få fortsätta valla. Däremot kan man väl sippa agilityn iom. att detta är inlärda beteenden då vallning är medfödda.
Hade klolossningen varit mer brutal än vad den är i dagsläget så hade jag nästan övervägt avlivning. Hoppas jabg inte resonerar fel och anledningen till att jag tar detta med ro är att Bens lklolossning är såpass liten att vi fortfarande kan arbeta. Men klolossning är klolossning och det är bara tiden som avgör innan det blir värre. 

Förlåt för kommande mening. 
Fy fan i helvettes jävla piss skit. 

Tacksam för svar.

Ronja06
2012-07-15 19:07
0

Nu verkar min BC tack och lov vara fri från klobesvär. Dessvärre har min sheltie Ronja haft besvär med sina klor sedan ungefär 2008 (då var hon drygt 2 år)

Det är inte ovanligt att hennes klor går av eller spricker, två operationer har det blivit totalt där klorna varit så illa att man varit tvungen att operera bort dem. (klorna går av nästan rent naturligt - dvs. utan något direkt trauma bakom) Det var prat om att hon hade SLO ett tag, men det har aldrig fastställts.

Ronja tävlar och tränar aktivt inom agilityn åtminstonde. Och hon lever ett aktivt liv med kvalité. Dock är hon inte så hårt arbetande som en arbetande vallande BC. Hon får inte springa runt på grus eller hårda underlag i större mängder pga. sina klor. Hon går med skor när vi går längre promenader.

Mvh Emelie Förlägen