Skillnader mellan raser
Har fastnat för flera raser ur grupp 1, men inte kunnat välja eftersom jag inte hittat tillräckligt med skillnader mellan de olika raserna i personlighet och beteende. Alla verkar kräva ungefär lika mycket, bete sig på samma sätt osv…
Någon vänlig själ som är lite insatt i en eller flera av raserna och kan berätta vad som utmärker dem och gör dem speciella?
- Australian kelpie
- Australian shepherd
- Korthårig Collie
Ååh, 3 stycken av mina favoritraser :) Intressant att lära sig lite mer om de :)
Kraam från Ryttarensofia!
En fråga: vad ska du ha hunden till?? Har du bara fastnat för deras utseende så avråder jag dig starkt(!) från att skaffa en hund från grupp 1. Det finns mycket mera passande hundar, tro mig!
Så vad ska du göra med hunden? Vad kan du erbjuda hunden?
Oftast börjar man i fel ände i sitt hundletande, man tittar på utseendet och sedan läser man på om raserna, och enligt i princip alla hundfakta-böcker eller sidor, så passar nästan alla hundar ens val. Men det skiljer väldigt mycket från olika individer OCH jag tycker oftast sådana böcker och sidor ger fel budskap. Grupp 1 ex. ÄR, HÅRT arbetande hundar, inga hundar man skaffar för att jobba lite granna med och kanske pröva på något. Då ska man INTE välja från Grupp 1.
Jag ska ha en Aussie ( australian shepherd) till vallning, vilket jag tycker man ska hålla på med om man väljer någon av vallhundsraserna som du bla. valt här. Visst ska man komplettera med andra saker, men dessa raser ÄR vallhundar - arbetsmaskiner!
Aussien är en tuff hund med mycket vilja, motor och arbetslust. Outtröttlig arbetsmaskin kallas den för bland ägarna. Fantastisk hund att arbeta med, en hund som inte bara ska gå på promenader och köra lite trick träning, denna hunden behöver få jobba och få en utmaning varje dag.
Aussien är avlad för att tillbringa dagarna valla och vakta stora hjordar med får eller nötboskap, därför har många ( inte alla lika mycket) en portion vakt i sig mot främmande människor och hundar, men det är en vaktande vallhund och den ska respekteras därefter.
Svårt att hitta uppfödare med bra och stabila föräldrardjur, som inte har nerverna på utsidan osv. Väldigt svårt!
Kelpien vet jag inte jättemycket om förutom det jag sett på tävlingar och läst lite granna när jag själv letade efter rätt vallhund för mig.
Också en hund som är avlad för att följa och valla stora flockar med speciellt får, men den är även en utmärkt nötvallare, som har hjärtat på rätt ställe och otroligt modig hund som också lever för att arbeta.
Kelpien gör sig väldigt bra i bruksgrenar också, men det är som med alla vallhundsraser - det är i vallningen som hundens riktiga natur och skönhet kommer fram!
Är inte så insatt i uppfödare i denna rasen.
Border collie, hårlaget spelar ingen roll, även om jag HAR hört vissa säga att dem korthåriga ska vara lugnare….men jag tror inte det.
Här har du en hund som lever för att arbeta, som alla vallhundsraser, men som också älskar att vara sin förare till lags och briljerar i vilken utmaning eller uppgift du än ger den. Så länge den får arbeta och arbeta sig trött, så har du en lycklig hund.
En border collie är avlad för att springa 10 mil om dagen, det säger lite granna om vilken typ och hur mycket arbete den kräver!
#2 Border collie? Jag har inte skrivit något om en border collie. Nej, BC är inte avlad för att springa 10 mil. Den är avlad för vallning. De enda hundarna som är avlade för att springa långt är väl vinthundarna, antar jag.
#3 Jo BC:n är avlad för att springa 10 mil om dagen NÄR den vallar!! Dvs. den kräver en del mycket motion och mental stimulans.
Och vinthundar är skapta för att springa snabbt när dem jagar ett byte, inte springa några 10 mil, där har du fått fel egenskaper om lilltån.
OCh sorry att jag beskrev BC:n, när du skrivit vanlig Collie >__< läste fel! Sorry. Men skillnade mellan en långhårig och korthårig collie spelar ingen roll. Det är en aktiv, trevlig hund som älskar människor och springa i skogen. Får den en uppgift - spår, lydnad, sök osv. Så har du en hund som ger sig in i uppgiften med glädje och full fart.
Fungerar som vallhund med också vakthund, och stortrivs med att "vakta" en gård - hålla koll på djuren, vilka som hälsar på osv.
En levnadsglad hund som tyvärr har problem med höfter, så man ska vara extra noga med att kolla att släktingar bakåt är HD-fria
Hoppas du fått lite svar kanske :-)
#4 Alltså nä, under vallning är det ju inte styrkan och uthålligheten som avgör om hunden är bra på vallning eller ej. Muskler är viktigt för att den ska orka med och en stadig kropp krävs för att utföra arbetet, men 10 mil vallar den knappast fåren ;) finns ingen hund som kräver så mycket, tror även en BC skulle vara rätt trött efter att sprungit/gått/vallat så långt. Ja, precis. Tittar du på vinthundens kropp ser du hur bra anpassad den är, för att springa. Den skulle nog klara att springa någon mil. DÅ pratar man om hundar som är anpassade för att springa långt, länge och snabbt som tusan. Tror inte man avlat BC efter snabbheten faktiskt. Eh nä… det är en hel del skillnader mellan den lång- och korthåriga nu för tiden. Innan Lassie var det annorlunda, fast det var ju några år sen.
När jag ställer ut får på träningar med kompisar så kan min hund mycket väl springa 3-6 mil på en dag, bara i utgångar. Gör man 10-12 hämt på över 400 m så blir det en del km att kuta…
En arbetsdag kan variera mellan dryga 6 mil och under ett par km för honom att springa, beroende på arbetsuppgift. Jag märker ingen större skillnad på hunden, huvudsaken är att han får jobba med djuren.
Mina BCs har betydligt bättre uthållighet än de flesta draghundar som vi känner. Att cykla 2 mil är ingenting för mina. Vid arbete uppe i fjällmiljö är det föruytom högt tempo och stora avstånd, desutom väldigt kuperat. Backar BCs? Inte en chans.
# 5 När såg du en collie i en får eller nöthage sist?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 Är otroligt få som vallar med collie, men visst finns det. Finns videos på youtube. Varför frågar du mig, jag har inte skrivit något om det?
# 8, sorry, det var # 4 som skrev om det.
AKC vallning klarar tom en pudel, gör det dem till vallhundar?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2. Citat.: "Grupp 1 ex. ÄR, HÅRT arbetande hundar, inga hundar man skaffar för att jobba lite granna med och kanske pröva på något. Då ska man INTE välja från Grupp 1."
Sheltie? Corgi? Lancashire heeler? Schipperke? Ingen av dessa hundar är "HÅRT arbetande hundar" även om de klarar av en hel del arbete och givetvis inte ska vara några rena promenadhundar. Men går man på agility eller tränar lydnad på regelbunden basis så är det ju inga problem.
Australian Shepherd, schäfer, de belgiska vallhundarna, holländsk vallhund, rottweiler med flera är däremot hundar som passar in på din beskrivning. Men de utgör faktiskt inte hela rasgruppen.
TS har skrivit många inlägg här och även om det är vackra raser så finns det inget som säger att hon bara väljer efter utseendet. Hon vill ha en arbetande ras, frågan är väl hur pass arbetande.
#0 KH collie har generellt en sämre mentalitet och färre prestationer på hög nivå, men det finns säkert bra kennlar och hundar om man letar ordentligt. Australian Shepherd är vaktig och mer vass. Utställningsvarianten är sällan lika bra mentalt som den arbetande (som vanligt). Kelpien kan jag inget om ^^.
Har kontakt med en kelpieuppfödare nu och tror att det kan vara rätt ras för mig.
Jag har en aussie, visst e hon krävande men bara jag ger hele stimulans av olika sig så e hon den mest fantastiska hund.. Vi sysslar med rallylydnad, discdog och lite viltspår, annars e de lång promenader.. Provade på vallning en gång å den instruktören va sund tyckte jg, hon tryckte mycket på att har man tänt igång en vallhund på får så får du fortsätta med det. Men har du inte möjlighet till får eller andra djur så tänd inte hunden å syssla med massa andra sker istället.. Å några får lär jag inte få igenom här på hemma fronten så ingen vallning för oss men har en fantastisk hund if:-)