Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 3391 ggr
Cis-j
0

staffe som vallhund?

Hej!
Är bara en besökare från råttor i fokus, men det är så att vi ska skaffa en engelsk staffe så småningom.
Nu har jag nyligen bytt karriär till djurskötare och har kommit på mer och mer att det hade varit skönt om hunden i fråga inte bara gillade att springa runt med mig i ladugården, utan även hjälpa till när jag hämtar kossorna för mjölkning.

Så nu undrar jag om det finns någon här inne som har någon erfarenhet kring staffar som kan bemästra någon typ av vallning?
Eller om det är någon som har erfarenhet av terrier som vallhund? 

Cissi

joey_truelove
0

Även om alla hundar har en del av sin natur att valla (lär ursprungligen komma av beteendet att driva en hjord bytesdjur) så har vissa raser detta mer naturligt, då just vallning kräver mycket koncentration hos hunden. Hunden behöver vara på allerten hela tiden och ständigt korrigera flocken samtidigt som den lyssnar efter dina signaler. Och som vanligt med hundar är vissa individer mer vallningsbenägna än andra, så det kan vara svårt att lära någon som inte har det naturligt i sig oavsett ras.

Känner en person som säger sig ha lärt en korsning mellan Pitbull och AmStaff grunderna till vallning, men dock inte sett det själv. Vad du kan göra är att släppa hunden tillsammans med korna och se hur hunden reagerar på det. Börjar hunden då försöka ringa in korna t.ex. är det ett tydligt tecken på att förutsättningarna finns och man kan bygga vidare på det.

ahlbergaren
13

Släpp INTE in din staffe till korna "och se hur det går"… Vill du ha en fungerande vallhund så köp en vallhund men goda förutsättningar för att kunna användas på gården om det är valla du vill. Eller så låter du bli att ta hjälp av en hund i ditt arbete. Det är mitt råd. Korna är också djur som förtjänar att bli behandlade med respekt och inte stressas i onödan!

Cis-j
3

#1 och #2 Jag är väl medveten att de raser som är framavlade för vallning har lättare för det, men det jag undrar är om någon har erfarenhet av vallning med andra raser.

#1 Vad roligt, du skulle inte kunna fråga mer om ämnet till den personen?

#2 Korna på gården är vana vid hundar så stressade skulle de inte bli. Valpen ska dessutom få vara med mig från start och lära sig vad som är ok och inte ok. 
Kommer inte släppa någon hund oavsett ras eller ålder lösa till korna bara sådär. Man måste kunna lite på hunden till 100% innan man klarar av att göra det. 
Sedan är det ju först och främst sällskap jag kommer ha min staffe till, Tycker det är det viktigaste; pålitlig hund med barn. Sedan skulle detta minimum till vallning jag skulle vilja ha hjälp med vara ett plus i kanten. Därför undrar jag om någon har erfarenhet inom rasgruppen terrier som vallhund.

Förstår inte varför du måste påpeka att korna också är djur. Jag jobbar med dom och de är mina ögonstenar. Tar nästan illa upp för det känns som att du påpekar att jag inte behandlar dem med respekt.

[Aremea]
7

NEJ nej nej nej och åter NEJ!!

För både hundens och kornas skull, NEJ!

Vovvie94
0

om du vill ha vallhund som hjälper med korna så kan jag rekomendera Border Collie från nötvallargener. men man måste vara medveten om att nötvallare är tuffa och om man inte har någon erfarenhet av border eller vallning kan det vara svårt att få den "arbetande" direkt.

ofta "jobbar" inte ens första vallhund, utan man tränar sig själv. om du vill arbeta med din hund tillsammans med kor får du nog jobba, jobba, jobba med den och efter några år så kan den nog "arbeta" för dig! Skrattande

Cis-j
3

#4 varför skulle det vara negativt för korna och för hunden? om du läser mitt inlägg så frågar jag om det finns någon som har erfarenhet inom terrier som vallhund, men fortsätt gärna klaga på att jag skulle vara dum i huvudet som ens funderar på om det skulle gå att lära en terrier valla.

#5 Det är väl lite det jag känner, att jag skulle ju få se det hela som ett experiment både för mig och hunden, jag kommer ju inte direkt få någon supervallare.
Då ser det ju mer ut som att jag i fortsättningen också kommer få valla in korna själv och låta hunden bara vara bredvid.

Hänvisar alla som har idéer om att jag skulle vara en blodtörstig djurplågare att pma mig isf, om hur vansinnig jag är som bara undrar om någon har erfarenhet inom vallning med terrier. Förstår nte ens varför ni måste yttra er med åsikter som om jag inte skulle behandla mina kor kärleksfullt. Ni känner inte mig och då behöver ni inte behandla mig respektlöst.

Så kanske vi skulle kunna gå tillbaka till trådens fråga.

michellekrantze
0

Förlåt för att jag lånar tråden lite, men vilka tecken ska man leta efter i vardagen för att se om en hund har några typiska vallhundsdrag i sig? Eller vad kan man leta efter hos hunden i en flock med får? Har nämligen vallhundskorsningar men vet inte vad jag ska leta efter för att ens se om dem har förutsättningar att kunna lära sig.

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns