Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 4778 ggr
Vovvie94
0

Border collie ägare!

Jag är inne på att skaffa BC, men jag kommer inte ha egna får, men tänker valla 3-4 ggr i veckan och träna och tävla i agility. :D

jag undrar vad ni border-ägare utan får gör med era hundar under dagen och hur länge? Det vore oxå kul att få veta hur era hundar påverkas när de inte utför denna träning?

kör ni agility två timmar och kör sedan tex sök i skogen med dem eller vallar ni varje dag och fyller ut med agility??

tack för svar!^^

hundflocken
2

Jag tycker inte att man ska tänka att man MÅSTE träna HELA tiden bara för at man skaffar en BC.

Det som jag tycker är viktigt som du tänker är att valla, det är för det första kanonkul men sedan även något som man avlar aktivt på BC och dessa egenskaper är det som gör den bra och som gör att många vill ha just BC. Sen tycker jag personligen att skaffar man BC så bör man valla med den på ett eller annat vis. Man behöver inte komma ut och börja tävla och komma långt men det finns inget som kan ersätta vallning av de andra sporterna så där tycker jag att du tänker rätt.

Sen kan man se övriga sporter som ett komplement till vallningen för aktivering och kul…. :)

Vad jag även menar ovan är att många som inte har BC eller ska skaffa tycker och tror att de är hyper HELA tiden…. De blir lite vad man gör dem till.

Jag är lite till och från med träningen, visst jag tränar med hundarna varje vecka, vallning även när det inte är säsong troligen minst en gång i veckan men även annat som agility och lydnad. MEN poängen…

Jag tränar även mina hundar att kunna ta det lungt för jag kanske inte vill träna med med varje dag, jag kasnke vill ha en slappardag eller två och då ska de klara av det.

Passivitetstränar dem när de är valpar och från valp till unghund tränar jag typ inget alls, lite vardagslydnad självklart och förberedande träning för de sporter jag kommer hålla på med men den viktigaste träningen från valp upp till ca 8-12 månader (lite beroende på mognad när man kan börja mer på riktigt)är vilande.

Som en vecka ser ut för mig då….

Mina hundar är med på jobbet, jobbar som sköterska på djursjukhus så de är med där. De får en ganska kort morgonprommenad för jag är för trött på morgonen och orkar helt ärligt inte gå ut med dem då… ca 20 min.

Sen sitter de i hundrum fram tills lunch och då är det pormmenad ca 30 min och sen eventuellt lite om jag orkar och vill lite träning. Eftersom jag håller på mest med agiltiy en del targetträning, startträning, stagda, lite lydnadsträning, eller om jag tränar ex ngt trix lite klickerträning på ca 5-10 mac/hund…

Sen sitter i i hundrum på em och efter det rastning igen. Här gör jag lite olika, antingen prommenad, lite längre eller kortare beroende på om jag ska träna hund eller ej.

Tränar jag är det lite beroende på säsong vad det blir, sommarhalvåret nästan uteslutande vallning och då nästan varje dag, annars åker jag till klubben och tränar lydnad/agility.

Väl inne och hemma vet de om att de inte får leka, inomhus är det ta det lungt och sova som gäller.

Men ex på min vecka just nu:

Måndag: lite lunchträning, lydnad/agiltiy BK

Tisdag: lite lunchträning

Onsdag: Vilodag

Torsdag: Vallträning på kvällen

Fredag: Vilodag

Lördag: Prommenad sandtag och vallning

Söndag: Vallning eller agility eller kanske både och…

Jag är även nogrann med att föra träningsdagbok men träningen går i vågor för mig. Insåg som förra året när jag började föra träningsdagbok att jag en period tränade hundarna varje dag och hade gjort det (mestadels vallning) i ca 1,5 månader…. Då fick jag lov att ta en liten paus med dem

Det är jättelätt att köra på och köra mkt bara för att man kanske har en hund som tycker att det är kul, men man ska inte underskatta att faktiskt ta vilodagar, gynnar i längden både hund och förare tror jag, dels att de inte blir hyperaktiva, men även för att även de behöver få vila hjärnan lite….. ;)

Och visst, de blir lite knäppare om man vilar dem länge, men kan ta som ex i december förra året så händer saker i mitt liv och jag hade ingen ork för att gå långa prommenader eller ens träna hundarna så de hade i princip vila i ca 1-2 månader…. och de klarade av det med bravur…. inte optimalt kanske men jag tror även på att de mår bra att få vila sig ifrom för en del saker…

Våga vägra hyperstressade BCs…. ;)

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

Vovvie94
2

#1 du kan inte fatta vad kul det var att läsa vad du hade skrivit! detta var precis det jag hoppades på! tack så JÄTTEMYCKET för att du skrev och jag hoppas verkligen att jag kan bli lika bra borderägare som du! ;)

sagaindia
0

#1 Åh, vad jag gillade ditt inlägg! Jag har min första bc och jag känner inte igen mig i den här träningshysterin som ofta framförs. India lever ett ganska vanligt hundliv med det undantaget att hon vallar, ibland i form av träning och dagligen som en hjälp till mig nä rjag ska fylla fårens foderhäck och inte vill få ull på brallorna Flört Vi tränar lydnad och agility men det är "gräddan på moset" och ibland orkar man ju faktiskt inte med något annat än en vanlig prommis. Min India är en lugn och fin hund som trivs med livet…..

Vovvie94
1

#3 va härligt det låter! :D verkar som om Bordern blir mer och mer min drömhund! ^^<3

[Aremea]
2

Jag skulle iofs inte skaffa BC och räkna med att den nöjer sig med den aktivering som beskrivs här.

Eller så har vi olika definition på när hunden är "lugn och tillfreds".

Mina tre kommer från väldigt olika linjer, hanen "nöjer sig" med arbete nån timme om dagen, men både valpen och tiken kommer från prestationsavlade arbetslinjer och skulle bli odrägliga med den aktivitetsnivån som beskrivs i tråden.

/Aremea

sagaindia
4

Jag har väl iofs inte direkt beskrivit hur vår dagar ser ut. Vi lever ett aktivt liv, men vissa dagar blir det helt enkelt mindre aktiviteter. Tror inte att vi har olika definition på lugn och tillfreds. Det jag vänder mig emot är alla dessa människor som tror att en bc måste tränas i timtal varje dag. Tror kanske att detta kan vara en kompensation för att hunden inte får leva det liv den är ämnad för, nämligen som vallhund.

Min tanke är att en bc som lever i sitt rätta element blir mer harmonisk.

Vovvie94
0

det som alla verkar hålla med om, även jag, är att bordern kan "nöja sig" OM den får leva sitt liv som vallhund.

det som oroat mig är om man inte orkar annat än promenader och bus någon dag, att hunden inte får spatt, vilket den naturligtvis inte får, men ni förstår vad jag menar ;)

samma sak gäller när man är sjuk, så kanske det inte är det roligaste med en BC som vill jobba konstant^^

tack för alla svar och alla perspektiv uppskattas! Skrattande

hundflocken
0

Ska väl tilläggas med mitt tidigare inlägg att detta var ett exempel på en lugnare period….

Träning blir mer intensiv under högsäsong, eller i samband mot tävling och som under sommaren när vi även har sommararbete med får och ko koll blir det mer arbete eller de gånger vi hjälper gården med att flytt a djur….

Och då kommer min BC från arbetande linjer så arbeta vill han göra helst mkt men har som sagt lärt mina hundar att inne är det ta det lungt och sova som gäller och de tar det och tycker att det är okej med någon vilodag hit eller dit…

Jag tycker som jag skrev tidigare att skaffar man BC (eller WK som jag även har) är vallning något som man bör göra med dem, men har man itne möjlighet att valla och arbeta med hunden med vallning är som sagt andra aktiviteter något som man kan ersätta det med till viss mån, men vallning är dock något som är svårslaget att ersätta….

Det du dfunderade om att vara lugn eller tillfreds….

Jag kan ju bara titta på mina hundar och jag tycker att de är tillfreds med sina liv, även när vi inte tränar lika mycket olika perioder, men det går ju som sagt upp och ner vad jag tränar och hur mkt.

Den viktisgaste träningen för mig är dock vallningen och det gör vi även under lågsäsong minst 2 ggr i veckan.

Under högsäsgong blir det vallning mellan 5-7 ggr i veckan då träning/jobbvallning eller både och…. och då både får och nöt.

Men sen som du skriver att dina hundar är av olika linjer…. ja det är olika hur mkt olika BCs behöver och det är bra att du tar upp det för alla hundar är INTE likadana!!

Som sagt min BC kommer från arbetande linjer, pappan vartit med på World trial och mamman en gårdshund som arbetar varje dag med får och nöt. Sen är han en lätt BC…

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

AmandaChristina
0

#7 Någon om du skulle klara av en BC Jojjo! Varesig du hade brutit båda benen! Din vilja är något så extremt stark, du och en BC kommer bli ett perfekt par :)

Vovvie94
0

#9 tack Mandy!^^ <3

AmandaChristina
0

Inga problem hurru, har börjat inse att de är hunden för dig (OCH hoffe!!!). Efter allt tjat om dem :)

Hur var de med alla Marias BC's, hade nu de bra? :)

Vovvie94
0

haha! ^^

det var toppen! :D Smilla är mycket bättre nu, med tanke på att Maria va inne på att avliva henne…:S tur det! :D

Enny var väldigt pigg på att bli parad och tyckte att Dogge var jättesnygg! du skulle sett hur hon fjäska!xD

men när vi ögonlyste Dogge, vilket skulle varit en försäkring bara, så fick vi veta att han hade working dog retinopathy, vilket är att han får ärr på näthinnan som blir blinda fläckar… och detta avlar man inte på :/

tycker så synd om Maria för hon har velat ha hans valpar sen hon fick Peace, som är Dogges dotter <3 hon grät i bilen på vägen hem… :(

och inte nog med det så var Ennys progesteron (typ ägglosning) på 19 (det ska vara mellan 30 och 80 för en perfekt parning) och det dubblar sig per dygn, och vi tog hennes prov vid lunch…

så Maria fick ta sitt andrahandsval (som var förstahandsval för Smilla i vintras) Yoyimbos Tweed xD

så vid nio ungefär var vi framme i Enköping och parade dem! :D

det gick jättebra! tog tio minuter sen blev det 25 minuters hängning….i kylan… -.- xD

men allt var bra i alla fall!

Maria har velat ha Tweed-valpar ett tag nu oxå och hon ville haft honom på Smilla i vintras men då var han i england… xD

så det var inget dåligt andrahandsval direkt;) men hans valpar är tydligen inte riktigt lika klockrena som Dogges. du har ju sett Peacean! ^^

och Eye va allmänt busig!xD

AmandaChristina
0

Åh va kul att höra! Gillar skarpt att Enny parats, hon är nog en av de gooaste Bc jag träffat (utom bästa smilla så klart!) och jag är superduper glad för Maria's skull med både Enny och Sillen.

Du måååste visa bilder på Tweed! Nyyfiken som en sprickfärdig ballong :3

Vovvie94
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har inga på honom… men här kommer en bild som jag hittat :D

AmandaChristina
0

Han var ju en riktig snygging!! :)

Kira10
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min BC tik (2 år) vill inte valla alls. Hon är superfin och är en "vanlig hund", men ett visst extrabehov av aktivering. Det bästa hon vet är att dra Kickbike och att spåra falukorv! Jag blir själv mycket trött på att få alla predikningar när man säger att man har en BC om träning, vallning mm. Min hund och jag är ett team som själva känner av vad vi behöver. Vill vi vila ett par dagar så gör vi det. Vill vi "bara" promenera så gör vi det. Huvudsaken är att du läser av din hund dagligen så du inte missar hans/hennes aktiveringsbehov.

vallhund
0

# 16

Man kan aldrig veta hur ens BC valp kommer att bli när den blir vuxen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Vovvie94
0

#16 härligt! håller med de andra oxå om att man inte vet vad man får och allt jag har hört (både bra och dåligt) vill jag ha!!! ^^<3

spralleman
0

Min BC, som nu är 9 månader, kräver inte extrema mängder aktivering för att vara "uthärdlig". Däremot är han i en period nu där han verkligen behöver sträcka på benen varje dag och rusa lös en stund för att få lite balans på allt i huvudet. Vet ju inte hur han kommer vara om ett år, men förhoppningsvis lite mer balanserad. Samtidigt så är han inte speciellt miljöstark, så där lägger vi en del krut. Att gå en promenad till lilla centrumet, ta en glass och glo på folk är rätt ansträngande för unghundens hjärna just nu.

Någon form av mer organiserad strukturerad träning blir kanske 1-4 ggr i veckan beroende på tillgång på träningskompisar och får. För tillfället vallar vi 1 gång i veckan, kanske något spår/nosarbete i veckan, lite grundträning av olika framtida lydnadsmoment eller så.

Hur han påverkas av utebliven träning/motion: jag har precis varit sängliggande i en vecka, så hundarna har bara fått kissa utanför dörren dagtid och en lite längre promenad med husse kvällstid. Min dvärgpinscher på 5 år klagar inte, det gör däremot unghunden… Han är pillig och rastlös, ofta vaknade jag ur tupplurar av att ha en BC med random föremål i käften 5 cm från mitt ansikte som tiggde träning… ;)

Vovvie94
0

#19 haha, jadu det är svårt att veta hur han kommer bli, men han låter väldigt härlig! :D

spralleman
1

#20 Tack! Han är en häftig hund och är underbar att arbeta med, så jag hoppas på att vi får en lång och rolig tid tillsammans!

Vovvie94
0

#21 det tror jag nog! :D jag ska satsa på agility och freestyle med en av 4 BC jag ska tillbringa sommaren med;)

även 4 eller fler valpar!! ^^ love it!