Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 1254 ggr
ryttarensofia
0

Inkallning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en 3-årig Groenendael tik som älskar att träna agility hemma och brukar för det mesta vara på hugget. Men jag har ett problem som hindrar mig från att börja tävla med henne. Hon kommer absolut inte på inkallning bland andra hundar, då tänker hon bara på att busa.. Så därför kan vi inte heller gå några agilitykurser och börja träna på allvar. Det är lite tråkigt eftersom jag alltid älskat agility och vill nu börja lära henne olika hinder som finns på agilitykurserna. Skulle vara väldigt tacksam över tips om hur man kan lära henne att hon ska komma bland andra hundar.. Tack på förhand!

Kraam från Ryttarensofia!

HarrietKiara
0

Jag väntar med spänning på bra tips för jag har samma problem med min lille Kelpiekille :)

Love my Kelpie!

ellencharlotta
0

Gör dig så rolig att vara med som möjligt, testa flera olika belöningar och se vad hon tycker om allra mest och använd det! Hoppa, ropa, skratta, busa - allt för att du ska få uppmärksamhet och beröm sedan det! Börja i hemmamiljö, utan störning och lägg till små störningar när det känns bra.

Om du redan har ett inkallningsord så kan det vara bra att byta och börja om från grunden med ett nytt. Se till att inte utmana hunden för mycket genom att ropa inkallningsordet när du vet att hunden förmodligen inte kommer komma utan använd det i säkra situationer där störningarna inte är så stora. För att undvika att hunden sticker kan man ha lina på den, så att den aldrig får belöning av att den hinner fram till en annan hund eller något annat den gillar.

ryttarensofia
0

#2 Tack så jätte mycket, ska försöka träna henne lite idag när kommer hem från skolan.. Vi har en söklina som vi brukar använda när vi tränar lite. Men det händer inte så ofta då vi helst vill att hon ska springa lös så hon blir riktigt trött :) Hon älskar ju leksaker mest av allt och blir superglad av det. Så ibland belönar jag med det, men problemet är att när hon väl fått tag på leksaken så är det kanske svårt att få in henne för då springer hon runt och leker själv. Men kan ju försöka ha henne i lina och busa med henne och om hon inte kommer så drar jag in linan så att hon kommer till mig? :)

Kraam från Ryttarensofia!

ellencharlotta
0

#3, jag har också en hund som gärna behåller leksaker för sig själv men det har börjat bli bättre då jag alltid har med mig flera leksaker och kör liksom byteshandel. Det ska alltid vara roligast att leka med sin matte/husse. Spring aldrig efter en hund som tar en leksak för oftast blir det bara roligare för hunden! Så det är ju bra att ha lina så du kan få stopp på hunden :) Men allra bäst är om du har en till leksak att plocka fram och leka med när hon redan har en, så visar du att det är roligast att komma tillbaka till dig och leka :)