australian shepherd frågor
har lite frågor till er som har en hund av rasen australian shepherd:)
1. Hur ofta badar du din hund?
2. Hur ofta klipper/trimmar du din hund?
3. Hur ofta kammar/borstar du din hund?
4. Hur ofta kammar/borstar du den under fällningsperioderna?
4. Vaktar din hund mycket?
5. Nackdelar med rasen?
6. Vallar du med din hund?
7. Fäller din hund mycket? Och om det är i perioder, hur ofta?
:)
Min aussie är endast 5 månader gammal, men jag tar mig friheten att svara ändå. 
När han är skitig. Inför utsällning (nu har vi inte varit på utställning än, och vi kommer inte att gå på speciellt många heller, men inför utställning kommer han badas) eller vid andra tillfällen då jag vill att han ska vara extra ren/fin.
Lite trimmning kan behövas inför utställning. Annars när det behövs - ex håret under tassarna inför vintern.
Sällan. När jag har lust (min har inte spec mycket päls än).
Har ej fällt ännu .
Han vaktar en del, men inte mycket. Beror ju också på vad man tycker är "mycket".
5. Nackdelar med rasen?
En stor nackdel tycker jag är att det är svårt att hitta rätt aussie och veta vad man får. Min aussie är väldigt social men det finns många reserverade hundar inom rasen.
Rasen är en fantastisk arbetshund och de flesta har mycket motor. Jobbar man inte tillräckligt med sin hund kan man få problem, vilket säkert är en nakdel för personer som inte tänkt aktivera sin aussie med vall/bruks.
Skottkänslighet kan också vara ett problem för vissa aussies.
Ja
Nej. Får svara på den andra frågan när han är äldre. 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Ett par gånger om året kanske.
Däremot kan man behöva skölja av ben och mage oftare om det är lerigt ute tex. Men regelrätta bad - väldigt sällan.
Aldrig? Håret under tassarna som mest.
Någon gång i månaden.
Någon gång i veckan.
Knappt alls.
5. Nackdelar med rasen?
Jag har svårt att komma på några.
I sann vallhundsanda kan de få det där "stirret" och obsessa över saker som rör sig, men det vet man om man skaffar en vallhund rimligtvis. Liksom att man får vara uppmärksam på stress. Loke accepterar mycket bra att gå utan särskild aktivitet i till och med en vecka om det behövs och han gjorde ett bra MH utan någon skottberördhet alls och han lade sig och slappade utan problem i moment 4 bland annat. Vill man slippa någon frustration så får man dock se till att göra mycket med sin aussie.
Nej. Men det kan bli längre fram.
Två gånger om året fäller han rejält. Då får jag jaga "hårråttor" med dammsugaren två gånger i veckan om jag inte istället borstar med en coat king eller furminator ordentligt.
//Lina

Har en Aussiehane (Arrak) på 3år. Av utställningsmodell om med MKT riklig päls!!
1. Hur ofta badar du din hund? Vid utställningstillfällena. Väldigt varierat med andra ord.
2. Hur ofta klipper/trimmar du din hund? Även klippning dagen före en utställning. Sällan annars.
3. Hur ofta kammar/borstar du din hund? Någon gång i månaden men bara om de ser ut att behövas. Oftast drar jag med borste bakom öronen för där är det pälsen blir toffsig.
4. Hur ofta kammar/borstar du den under fällningsperioderna? Ju mer jag borstar ju mer släpper så jag brukar inte borsta extra ofta under fällning utan mest när det ser ut att behövas.
4. Vaktar din hund mycket? Ej hemma hos andra eller i lägenhet. För ett år sedan köpte vi gård på landet och där vaktar han om nån går in på gården! Men det har vi uppmuntrat. Han säger aldrig något om folk, hundar, hästar eller bilar passerar men så fort de svänger in på gården så säger han till så jag vill påstå att han gör precis som vi vill att han ska göra.
5. Nackdelar med rasen? Pälsfällningen måste nog va det värsta med rasen.. Men med en bra dammsugare så är inte heller det ett problem.
6. Vallar du med din hund? Nej jag tränar och tävlar agility samt tränar lydnad och trick.
7. Fäller din hund mycket? Och om det är i perioder, hur ofta? Arrak fäller hela tiden men MEST 2 ggr per år. Och de 2ggr så bör man inte duscha eller bada för de förvärrar fällningen något fruktansvärt.!

1. Hur ofta badar du din hund? Svar: Vid utställningar, inte annars om det inte är "nödsituation"
**2. Hur ofta klipper/trimmar du din hund?
**Svar: Jag groomar hundarna varje månad, dvs tassar, mage, svans, öron, ben, byxorna.
3. Hur ofta kammar/borstar du din hund? Svar: Nästan varje vecka, behövs inte borstas mycket.
4. Hur ofta kammar/borstar du den under fällningsperioderna? Svar: Varje vecka.
4. Vaktar din hund mycket? Svar: Inte just mina, men Aussie har vakt och jakt instinkt, föräldrarna till mina har vakt instinkt.
5. Nackdelar med rasen? Svar: Inget som jag kan komma på, men det är den rätta rasen för mig så för mig finns det inga nackdelar. Men det är vanligt att dom blir människo skygga och misstänksama.
6. Vallar du med din hund? Svar: Nej, men ska se hur den känner sig bland får och se om det är något för just DEN hunden.
**7. Fäller din hund mycket? Och om det är i perioder, hur ofta?
**Svar: 2 gånger per år, ibland lite spritt men inget farligt!
Får hem min Aussie valp i sommar, men har en blandras med Aussie som jag vet och alla som träffat honom vet är en exakt kopia av rasen ;)
Vid behov.
Klipper tassarna på vintern eftersom det fastnar snö.
En gång i månaden ca
En gång i veckan
En del, men inte överdrivet.
5. Nackdelar med rasen?
Att dem blir allt mer populära och aveln blir sämre eftersom dem har blivit lite av ett mode eftersom dem är så vackra och kommer i unika frgkombinationer.
Nej.
Hon fäller 2 gånger om året, vår och höst. Utöver det, knappt nånting alls.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
1. Hur ofta badar du din hund? Svar: När han blir skitig.
2. Hur ofta klipper/trimmar du din hund? Svar: Aldrig, bara under tassarna och svansen ibland.
3. Hur ofta kammar/borstar du din hund? Svar: Försöker göra det någon gång varje vecka
4. Hur ofta kammar/borstar du den under fällningsperioderna? Svar: Beror på hur mycket päls som är lös. Varje dag oftast
4. Vaktar din hund mycket? Svar: Min lillkille vaktar knappt alls, kan skälla någon gång om han hör något.
Bubba däremot vaktar väldigt mycket. Han vaktar när det kommer någon och så vaktar han mig väldigt mycket.
5. Nackdelar med rasen?
Svar: Kan inte komma på så många, men som andra redan sagt är det svårt att veta vad man får för individ innan.
Svar: Nej, de tycker inte det är kul
Lilleman har inte provat än så det återstår att se.
**7. Fäller din hund mycket? Och om det är i perioder, hur ofta?
**Svar: Olika, En av dom fäller av nästan all päls 2-3 ggr/år och då blir det mycket päls inne! Den andra fäller lite spritt hela tiden
200m hämt med Aussie!
"Pedigree indicates what the animal should be;
conformation indicates what the animal appears to be;
but performance indicates what the animal actually is."
Svar: 1.
Några gånger om året!
Svar: 2 - 3
Klipper och trimmar knappt alls! Dock borstar jag igenom henne kanske var tredje dag då hon enkelt får tover bakom öronen osv. :/ Oj, under fällningsperioden blir det väääldigt mycket! Ananrs är det hår överallt i huset.. Men det är det ju ändå, haha!
Svar 4: verkligen inte!