skaffa BC
Jag är väldigt inne på att skaffa Border collie om cirka 2 år.^^
mina mål kommer vara vallning och agility/hoppklasser.
jag har träffat cirka 10 hundar en längre tid, sett dem både i vallning och agility och är helt fast! :D
det jag undrar är; hur funkar det med Bc i "stan"? jag kommer kunna träna agility, hopphinder, i närheten men vallningen blir nog svårare. men oavsett så ska det bli 3-4 ggr i veckan.
finns det någon här som har erfarenhet av samma problem?? Vad fylls dagarna ut med om man inte kan eller orkar? hur jobbig är era hundar när de inte vallar??
btw, bor i lägenhet, en tvåa :D
tack för svar!
Kan berätta av egen erfarenhet och då gällande min gene hund, Ben som jag haft i tre år sedan han var 8 veckor.
Vi bor i en villa lite längre ut i skogen i Botkyrka, stockholm. Jag har sedan jag fick hem Ben åkt in till stan för att social- och miljöträna. Detta har fungerat super och ahn fick vara med inne i stockholm på fik osv. och nu är han till 110% stabil i lokaltraffiken och inne i stan samt van med buller och mycket människor.
Jag bor även på en internat skola med agilityplanen 5 minuter (max) från mitt hus. Vilken lyx! Och visst blir man allt lite bekväm med detta. Jag har inga egna får men har sett till att skaffa på mig många fårkontakter att åka iväg och valla hos. Mitt tipps till dig är att ha minst 2 stycken som är tvärsäkra och sedan en som inte är lika säker. Dvs. om dom två första inte längre håller i längden så har du alltid en nödlösning.
Ben funkar inne i stan, sålänge han kan vara lös och "få vara hund" samt får den stimulans han dagligen behöver. Vi vallar 2-4 gånger per vecka och detta nöjer han sig med. Däremot beror detta mycket på vad du får hem för individ och får alltså nästan förutsätta att du får hem en arbetsnarkoman som kräver vallning regelbundet!
Jag hade ruskigt tur med Ben att han är så stabil när det verkligen gäller allt!
Det du däremot måste tänka på är att om du vill valla så många gånger i veckan som du planerar är hur det kommer se ut med jobb i framtiden. Alltså, jobbar du mellan 9-17 så ska du alltså behöva åka ut till en fårhage, antingen komunalt eller med bil. Orkar man det? Har man tid med det?
Det man också ska tänka på att övrig träning (agility, tricksträning, lydnad etc.) inte ersätter vallningen. Man kan alltså inte hoppa över ett vallningspass och ta igen detta med annan träning.
Den övriga träningen ger mental stimulans och motion - right! Men Border Collien måste alltså få utlopp för sina instinkter, vilket tex. agilityträning inte ger.
När motivationen till att utföra ett beteende (i detta fall vallning) blir för hög kan en tomgångshandling spela in - dvs. hunden utför beteendet utan att någon retning gjort att beteendet utlöses. Hunden utför då handlingen utan får med andra ord. Och detta kan då resultera i att hunden vallar bilar, barn och cyklar osv. Mindre kul kan jag säga när hunden börjar bita grannungarna i hasorna för att dem inte flyttar på sig ;) .
Jag har många kompisar som har border collies i stan och detta fungerar. Men mina kompisar vallar med hundarna. För mig ser jag ingen skillnad på hur stort man bor. För mig spelar det ingen roll om man bor i en etta inne i stan eller i en stor villa. För huset är fortfarande en form av inhängnad för hunden och detta utrymme är absolut inte till för att motioneras i. Så att ett hus hade varit bättre tvivlar jag på. Däremot får man ju tomten på köpet när man har ett hus men somsagt, denna ska inte heller motioneras i. Och inte ersätta promenader. Visst går det att ha border collie i stan, men det är inte det optimalaste då det kan bli krångligt med resor och får osv.
När jag inte åker iväg och vallaer eller tränar annat så blir det bara prommenader. Hundar ska i regel ha en vilodag per vecka så hur träningssugen jag än är så är det bara att ta det lugnt en dag och då blir det bara lösspring i skogen. Jag märker mycket stor skillnad på Ben när vi inte vallat på ett tag. Som jag kanske skrivit tidigare blir han mer överdriven i annan träning, drar mer i kopplet, börjar visa aggressivitet mot andra hundar osv. Men är HELT kolugn hemma. Och detta för att jag lärt honom att hemma vilar man. Så det syns mer att han är understimulerad när vi kommer ut än när vi är hemma. För då ligger han nästan BARA och sover.
En Border Collie vill och ska valla enligt mig.
Hoppas detta var ett bra svar och att du förstår vad jag menar.
#1 Detta var precis vad jag ville veta! tror ingen kunde svarat bättre!
jag känner och tänker likadant som du att promenader och annan träning inte ska ersätta vallningen. det är ju faktiskt en utpräglad vallhund vi snackar om här;)
jag går just nu en djurvårdar utbildning och planen efter det blir hund fysioterapeut där man får ta med hunden (vilket är en bra lösning till ensamhet) och jag tror faktsikt att jag skulle orka åka ut och valla efter det.
hade oxå planerat att ta en valp från en jag känner, (finnbogården) för där känner jag hundarna och vet hur pass stabila de är i psyket och hur häftiga de är i vallningen^^
bara en fråga av ren nyfikenhet eftersom jag börjar tänka på könet på hunden; varför valde du en hane och vad är fördelarna med det inom vallningen??
Tack för alla dina svar och dina bilder på Ben är underbara!^^