Om du kunde, skulle du BARF:a?
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Jag kommer inte att kommentera era svar i tråden (luften är fri), är enbart intresserad av att veta hur den allmänna uppfattningen är.
Jag håller på med ett projekt nu och era svar skulle vara mycket värdefulla för mig!
Svarar naturligtvis på frågor om ni vill, antingen här eller i PM.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Ja, absolut.
Jag tycker det är en utmärkt idé.
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Jag upplever att det är svårt att få tag i trovärdig information om hundens näringsbehov.
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Det finns redan ett antal färskfrusna foder utan tillsats av spannmål eller andra kolhydratrika produkter. Exempelvis Vom och Hundemat. Jag har valt ett färskfoder med mycket lågt innehåll av spannmål. (Fodax).
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Jag misstänker att många har logistiska problem, brist på frysutrymme och omt om kontakter för att kunna köpa råvarorna till rimliga priser. Till stor del handlar det säkert också om bekvämlighet, det är lätt att ta med en säck knorpar på semestern, betydligt besvärligare att ta med flera kilo kött.

Tack för ett bra formulerat och utförligt svar!
Måste bara få komma med en följdfråga, du säger att du använder Fodax, kan du bara kort motivera varför du gillar just det fodret?
Jag har valt fodax framför allt på grund av att deras högenergifoder ligger högst i värdena av alla de färskfoder jag har jämfört. Mina hundar arbetar hårt men har inte aptit nog att äta tillräckliga mängder av foder med lägre värden.
Sen ska jag inte sticka under stol med att priset spelar in, jag köper såna kvanititeter att jag hamnar pååteförsäljarnas inköpspris, och kan då hålla foderkostnaderna nere på mindre än en tredjedel av priset på Vom och Hundemat.

Okej, tusen tack!

Ja det skulle jag. Vi slaktar nöt minst en gg/år och får både kött, ben och diverse inälvor.
Jag tycker att det är bra. Jag äter själv så lite kolhydrater som möjligt och gillar inte när det är massa sädeslag mm inblandat i hundmaten
Kunskapen framförallt och ev tid. Eftersom jag vet för lite så vet jag inte om det tar mycket tid eller om det är lika smidigt som torrfoder.
Kött och ben finns som sagt…
Ja, om jag hade plats för en frys till. De två vi har är av naturliga skäl rätt fulla…
Jag tror att många med mig är rädda för att göra fel och att det verkar tidsödande.
Mycket skräck för bensplitter som fortfarande lever kvar tror jag också kan spela in.

Måste bara säga att fråga #4 inte på något sätt antyder att blötfodret som är rått, måste vara fryst..
Tack för svar!
Men hur ska du då hålla uppe råvarukvalitén?
Mitt frysta färskfoder är inte fruset när hundarna äter. När jag slaktar tackor och gör hundmat av fryser jag ner köttet och tinar igen när det är dags att använda. Hur menar du att man ska hålla det fräscht utan att frysa det? Konservburk?

Vem har sagt att jag ska göra något bara för att jag har en undersökning?
Oscar färskfoder förvaras i rumstemperatur, tex.
Men då måste det innehålla nån typ av koncerveringsmedel?
Japp, det innehåller
E250 (natriumnitrit), E202 (kaliumsorbat).
Ja, absolut!**Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
**Allt naturligt är bra, så absolut är det bra.Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig? Det är svårt att veta vad för mineraler som finns naturligt och vad som bör tillsättas**.
****Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
**Hundarna är nu Fodax färskfoder som jag är väldigt nöjd med.Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag? Jag tror att det är ganska mkt lathet som gör det. Sen är det nog brist på kunskap som gör att många inte barf:ar