Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettrasfrågor
Läst 5524 ggr
EternalWinter
0

Border Collie frågor

Jag har lite frågor till er med Border collie skulle va kul om ni tog er tid att svara på dom Glad

• Hur mycket promenerar ni i genomsnitt varje dag?
  • Håller ni på med några hundsporter?(Vilka)
  • Hur många gånger i veckan vallar ni?
  • Skulle ni behöva valla mer/mindre än ni gör?
  • Gick ni någon vallningskurs?
  • Hur är er hund mot nya människor?
  • Hur går er hund ihop med andra hundar?
  • Har er hund en personlig favorit i familjen?
  • Upplever du/ni din hund som lättlärd?
  • Vilket är er hunds favorittrick?
  • Vad är det bästa med er hund?
  • Varför fastnade du/ni för just BC?

Visa gärna bilder Flört

Tack på förhand

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[Aremea]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre, så svarar med tre inlägg, ett för varje hund med de frågor som rör individerna.

Hur mycket promenerar ni i genomsnitt varje dag?

Mellan 20-90 minuter. Hundarna är lösa på gården stor del av dagen så behovet av regelrätta promenader är inte så stort. Görs mest för koppelträning.

Håller ni på med några hundsporter?(Vilka)

Jag håller på med vallning, både för tävling och en hel del praktiskt arbete på en större fårgård.

Hur många gånger i veckan vallar ni?

Vi vallar 5-7 dagar i veckan

Skulle ni behöva valla mer/mindre än ni gör?

Jag skulle gärna valla mer, men just nu är det tex svårt pga underlaget. Blankis…

Gick ni någon vallningskurs?

Jag satt som staketvallare på kurser i snitt en gång i veckan under ett drygt halvår, innan jag startade igång min första egna hund. Går nu för instruktör mellan 1-4 gånger i veckan och helgkurser ungefär en gång i månaden. Är fortfarande staketvallare på ett flertal kurser varje år.

Varför fastnade du/ni för just BC?

Jag fastnade från början för intelligensen och förigheten. Förstod snabbt att man måste valla för att få köpa en bra valp, och fastnade i vallningen så fort jag provat på. Man kan alltså säga att beslutet att köpa BC kom sig av att jag insåg att jag vill hålla på med vallning, inget annat. Och då är det i princip bara BC eller WK som gäller.

Knutstas Ida

Hur är er hund mot nya människor?

Ointresserad. Fjäskar om de har mat.

Hur går er hund ihop med andra hundar?

Gillar inte jämnåriga tikar, annars inga problem.

Har er hund en personlig favorit i familjen?

Jag är ensam i mitt hushåll, men hon är en utpräglad ensamhund. Matte är alltid bäst.

Upplever du/ni din hund som lättlärd?

Ja, mycket. Ibland är hon läskigt smart…

Vilket är er hunds favorittrick?

Egentligen får jag nog säga vallning. Utöver det så gillar hon att klappra med tänderna på kommandot "gillar du valpar?".

Vad är det bästa med er hund?

Hon är självsäker, stark i vallningen och lös i skallen. Hon flyttar tunga djur som om de vore skvättiga ungtackor och hon lär sig fantastiskt snabbt. Nackdelen med henne är att hon är mycket förarkänslig och lite väl lättstressad, så det gäller att man har tungan rätt i munnen när man kör henne.

[Aremea]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Krydds Boss

Folkkär. Lite försiktig tills de hälsar tillbaka, då blir han som en extatisk bomullstuss som helst vill sitta i famnen.

Alldeles utmärkt. Han är mjuk och har utmärkt språk, utmanar aldrig andra och leker bra med de allra allra flesta. Blir något osäker på hundar som inte har ett bra språk dock, men väljer då att gå undan/söker sig till mig.

Matte framför allt annat!

Ja, om än inte den allra skarpaste kniven i lådan;)

Valla, backa, high five och "hopp över".

Han är lugn och trygg att valla med, dock inte så stark mot djuren. En ypperlig nybörjarhund, man hinner med att se vad som händer och behöver sällan vara nervös. Och han är fantastiskt enkel att ha att göra med i vardagen!

[Aremea]
0

Kärstas Fridolf

Folkkär. Nyfiken och frammåt.

Alldeles utmärkt.

Matte och Boss;)

Ja, väldigt.

"Ligg" och nostarget i handflatan

Han är en helt otrolig naturtalang i fårhagen. Vid fyra månaders ålder visar han upp en stil, djurkänsla och kapacitet som är sällsynt även bland vuxna, grundtränade individer. Naturliga flanker med väl avpassat avstånd, superbt tryck i drivningen och enorm självkänsla(på gott och ont). Balanserar mot föraren och tar på eget initiativ loss fåren ur hörn i alldeles lagom tempo.

Jag är sjukt nervös för att schabbla till hans utbildning!

[Aremea]
0

Bonusbild på Fritte och en film på allihopa när de leker;)

EternalWinter
0

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara och la upp jättesöta bilder på dina hundar!Glad

BC har alltid varit min drömras och jag funderar på om det skulle vara möjligt för mig att någon gång skaffa en egen. Men som läget är nu har jag inte tillgång till egna får.

Behöver dom valla så mycket som dina gör eller räcker det med ca 3 gånger i veckan för vissa BC`s? Är det olika för olika individer?

Jag har ju aldrig vallat förut men har en bekant till mig som har får och två BC´s så jag ska försöka åka dit och kolla på när han vallar så jag får en liten uppfattning om hur det går till.

Dina hundar är så vackra!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[Aremea]
0

Det är väldigt individuellt hur mycket de behöver jobba, och det är omöjligt att avgöra när de är valpar hur deras drift kommer bli som stora. Man bör med andra ord vara beredd på att jobba med dem rätt så mycket.

Mina tycker att de får valla alldeles för lite. När vi kommer hem från ett dagsjobb på ca 8 timmar i fårhagen så springer Boss till nästa hage och vill fortsätta…