En till hund?
Hej!
Jag har en fin trefärgad rough collie och funderar på att skaffa en till hund. Just nu är jag inne på någon liten ras som t ex chihuahua.
Collien jag har är en lugn hund som älskar att leka med andra hundar.
Jag har läst att rasen chihuahua inte tycker jättemycket om hundar av annan ras men har också sett många som haft en chihuahua ihop med en annan hund.
Nu undrar jag vad ni tror om att skaffa en till hund.
Skulle det bli jobbigt att skaffa en sådan liten ras när man redan har en ganska stor hund?
Om jag köper en valp, hur ska jag göra med den andra hunden när valpen kommer hem för första gången? Jag förstår att man ska låta hundarna träffas på neutral mark innan man tar hem valpen, men när valpen ska bli hemmastadd kanske det är jobbigt om en annan hund går efter den?
Hunden jag har nu är en hane. Tror ni att det är lättast att skaffa en till hane eller skulle en tik vara bättre?
Om jag skaffar en till hund gör jag det i sommar då min collie är ca 3 år.
/Sofie

Varför vill du ha en hund till?
Vad är dina planer med din andra hund?
Chihuahuan må vara en liten hund till storleken men inte till psyket så därför undrar jag hur du tänker där.
Enda anledningen till att en tik skulle vara problem är väl när tiken löper annars tror jag inte könet spelar så stor roll.
Jag vill ha en till hund eftersom det är ett djur som jag verkligen har fastnat för och trivs med. Chihuahuan hade jag velat ha som en sällskapshund och rasen tycker jag om eftersom jag fastnat för deras personlighet. Jag har läst att chihuahuan fäster sig väldigt vid sin ägare och detta gillar jag. Bra att veta att könet kanske inte spelar så stor roll, tack för svaret!
Jag har två hundar en äldre schäfer blandis och en liten chinese crested powderpuff. jag har aldrig upplevt att det varit nått problem med skillnaden i storlek. och chinese crested är också en ras som ofta föredrar hundar av samma ras. det är nog inga problem om du köper en valp ;)
Skaffade en chihuahuavalp när jag redan hade en 6årig pudeltik, detta går hur bra som helst! Chihuahuan är verkligen en stor hund i litet format, så den brukar oftast passa bra ihop med stora hundar (om den stora inte är uppe och hoppar alltför mycket på lillen så den knäcker benen eller något)
Tycker inte heller att det är mycket mer jobb med två än en, mycket tack vare att chihuahuan faktiskt är så liten. Det ÄR mer jobb med en stor hund, även om man måste vara precis lika bestämd med uppfostran på den lilla, om inte mer eftersom det är en vääldigt envis och bestämd ras! 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!