Amerikansk nötvallningstävling
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
BCs de kan!
Var det nån som sa att de inte är tuffa nog att jobba med nötter? ;)
/Aremea
Häftigt! Men gud vad läskigt att valla nöt, det verkar ju som att man får räkna med en del svinn, på hundfronten alltså 
Eller är hundarna så skickliga att de i stort sätt alltid lyckas undvika de sprattliga klövarna?
Visst händer det olyckor, precis som i all hundsport. I vardagsarbetet är det dock mycket lugnare hantering än på filmen, eftersom kor och hund känner varandra. Men hundarna är enormt bra på att läsa av djuren och "ducka undan" vid de tillfällen som konfrontation är oundvikligt. Det är den signalkänsligheten som också gör att de blir oslagbara på att läsa människor.
#2 Tack för ditt svar 
BC's kan! :D
http://www.eyeam.se
Vilket härligt klipp! Att valla nöt är otroligt skoj och jag önskar att jag hade mer tillgång till nötter då jag faktiskt tycker det är mycket skojjigare och mer intressant än att valla får.
(Men självklart är det dunder skoj att valla får också
)
Vi har tjurar här på gården men JAG skulle aldrig våga valla på dem. Det funkar nog inte om matte är skraj…….
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är min hund Dusty när vi vallar nöt i somras! =)
Dusty är en working kelpie!
Dusty och jag kollar av nöten som är på sommarbete i Kräppla. Världens bästa sommarjobb! Vi kollar av djuren varje dag för att kolla att de mår bra. En av kalvarna hade en böld som vi var tvugna att behandla varje dag att behandla den, vilket inte alltid var så lätt. Det hade aldrig gått om vi inte hade haft hjälp av våra hundar. På videon blir det en hel del lägganden på Dusty, lite fegvallning av mig, men vi startade upp att börja valla nöt denna sommar och dessa kor (blandning mellan High Land Cattle och Angus= Två stora köttraser) är mycket trögflyttade… Kor flyttar sig inte på samma sätt som får har jag fått lära mig denna sommar och vill de inte kan de inte stoppas på samma sätt som får…. Det roliga är att nötvallning är något som verkar passa Dusty som handen i hansken, han känns rolig och har bra tryck och bra djurkänsla! Något som vi absolut kommer vilja fortsätta med!
Härlig film, låter som ett riktigt toppenjobb!! Tycker du fick till filmandet jättebra trots att ni jobbade samtidigt, här blir det kvalitén på antingen det ena eller det andra som blir lidande om jag ska hålla i kameran samtidigt:p
Go musik hade du hittat till också, får man fråga vad det är?
Tack!
ja det är lite svårt att hålla koll på hund och djur och samtidigt kolla i kameran att man få rmed allt… =)
Det är ett riktigt kul sommarjobb. VI flyttar djuren mellan olika hagar och har tillsammans med ett par andra daglig koll på djuren att de mår bra. Det som var lite tricky var när en av kalvarna fick en böld som vi var tvugna att tvätta varje dag…. De står likosm inte still och vi hade inte någt ställe att stänga in djuren på utan fick som man ser i videon trcyka upp alla i ett hörn och sedan få dem att vara kvar där och inte rymma medans man försökte tvätta rent såret så gott det gick. Hade aldrig gått utan någon hund….
Och ska väl tilläggas att Dusty som är med i filmen är en Workign kelpie. Har även en BC som även han funkar på nöt, men är lite mjukare och passar bättre för fårvallning….
Dansar även irländsk dans, därav musiken. =)
Gruppen heter Beoga och låten heter A lovley Madness