Australian Cattle Dog
Efter 2 års diskuterande har jag och min sambo enats om en ras när det är dags för tillökning. Vi har nu en liten blandras tik men planerar att om ca ett år utöka med ännu en hund. Vi är väldigt sugna på en cattle dog men har aldrig träffat en i verkligheten.
Jag har kollat runt på kennlar då jag vill vara ute i god tid och verkligen se till att vi gör rätt val. Vi bor i Malmö men tyvärr så finns det ingen kennel i Skåne och jag tänkte därför höra om någon här inne möjligen bor i skåne och har en Cattle dog?
Vi tänkte att vi kan börja med att träffa en på "hemmaplan" och känns det fortfarande rätt så får vi åka på Sverige turné på jakt efter rätt kennel/hund.
Hej jag har har en är ibland på besök i malmö anses så bör jag i Varberg dett skall finnas i Ängelholm två st.
Jag kan bara föreslå Working Mates om man vill ha en vallande ACD!
Eller ja de flesta vallar, men Renata är noga med att hennes hundar ska kunna de.
"Pedigree indicates what the animal should be;
conformation indicates what the animal appears to be;
but performance indicates what the animal actually is."
Jag skulle absolut inte säga att "de flesta ACD vallar". Men det beror ju på vad man lägger in i begreppet.
Jag som jobbar med mina vallhundar i praktiskt arbete skulle aldrig köpa ett så osäkert kort som en ACD. Det är lite som att köpa cocker spaniel för att använda till väktarhund.
Jag tycker att det är fel att ta råd av någon som aldrig har sätt eller förstår sig på vallning med en sve för det har du visat i andra av bina inlägg jag tror inte att jag behöver skriva mer om aremea bara enheten och som inte vet vad hon pratar om jag tror att det bästa är att göra som du föreslug själv träffa några sve och ta det från det om du gillar hunden och dess egenskaper som är mångsidiga så är det bara att jaga efter rätt uppfödare så enkelt
Inget fel på ACD, men det är inte en hund man köper i Sverige om man behöver en hund för djurahantering.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det beror på hur man tränar den och hur ofta man kan använda den, vi är några som ska försöka få hit Larry Painter, Lynn Leach, Jarry Rowe m.fl. för att lära oss Svenskar hur man tränar loose-eye hundar.
Håller på att försöka sätta ihop en arbetsbeskrivning för ACD samt en arbetsstandard för ACD, så man kan utvärdra hundar som redan finns och importer som kommer..
Här blir diskussionsnivån högre och högre ser jag.
Men visst, jag är nog orutinerad som aldrig sett en enda arbetande ACD under mina år som halvtidsherde. Det kan ju aldrig ha att göra med frekvensen av fungerande, vallande ACDs att göra…
Att rasföreningen håller på att utarbeta en arbetsbeskrivning är ju bra. Men det talar ju desto mer för att de hundar som finns idag inte är arbetshundar - inget bruksprov och ingen inriktning på aveln borgar knappast för en generellt sett arbetsduglig hund.
Vad är det för fel på kroppsvallarna.se? O oavsett så finns det inte ACDs i Sverige idag som avlas på vallningsmeriter o som duger åt nötbönder.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det är inget fel på IKV, men inte ens där finns det de med lång erfarenht av ACD.