Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 1997 ggr
klaris
0

Köpa vallhund?

Hej! min familj på 5 pers ska köpa hund till våren men vi har ett väldigt problem med att bestämma oss vilken hundras vi ska ha. Det är familjens första hundköp och vi har tittat en del på shetland sheepdog och miniathyr american shepherd. Men jag har hört att många vallhundar är väldigt krävande, behöver mycket motion och sysselsättning och att de flesta trivs bäst med att ha en uppgift att utföra som agility mm. Jag skulle järna vilja träna agility med hunden men hur mycket sysselsättning behöver de för att må bra? går det bra om man lämnar hunden ensam på dagarna några dagar i veckan och någon i familjen åker hem och rastar den på lunchen? Har någon nåt tips på en bra, fin, trygg, lugn men ändå aktiv och rolig hund som inte är allt för liten eller stor och som trivs tillsamans med barn. Pesonligen gillar jag hundar med en del päls för jag älskar att pyssla om dem och borsta och sånt.

Skulle bli väldigt tacksam för svar :)

//Klara

Hälsningar Klara :)

selmahopp.blogg.se

Lucifer06
0

Shetland Sheepdog låter som en jättebra hund för er!
Den är inte avlad på vallningrävande, dock är den nog väääldigt gärna med när det händer något. Glad

Det går bra att lämna hunden ensam hemma när den är äldre (alltså inte valp) men jag själv skulle inte rekommendera att den är ensam mer än 4-5 timmar…

http://www.eyeam.se

klaris
0

tack så mycket :) vi har tängt att kopa en hund helst sen vår eller tidig sommar så har vi hela sommarn på oss att träna valpen på att vara ensam. vet du om shetland sheepdogs har något emot att resa? :)

Hälsningar Klara :)

selmahopp.blogg.se

Lucifer06
0

Ingen aning faktiskt… Sånt där är ju individmässigt. :-)

http://www.eyeam.se

PetraKarin
0

#2 Ja det där är individuellt, helt klart. 
Min sheltie älskar att resa, om man ser till syftet med resandet, hälsa på hos folk, gå på kurs etc. Men hon kan bli väldigt stressad av vissa miljöer, t.ex. tågstationer med mycket bröt och uppskattar inte att främmande människor kommer fram till henne utan tillåtelse.

Sen har jag uppfattat det som att det är vanligt hos sheltie med åksjuka valpar, men att detta är något som oftast "växer bort". Men å andra sidan kan ju detta vara gemensamt för valpar över huvud taget.

Jag tror inte att det går att välja hund efter vem som gillar att resa, tyvärr. Men tror du att du kommer att behöva resa och vistas i stökiga miljöer mycket bör du se till att välja valp efter föräldrar som är miljöstarka, har lätt att koppla av var som helst. (För övrigt tycker jag att detta är viktigt oavsett vad du ska göra med hunden.)
Och viktigast av allt, se till att miljöträna mycket och med tryggt och lugnt inflytande.