Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 1866 ggr
Zabbio
0

Dum fråga...

.. men hur lär man hunden valla?

Jag vet knappt vad  vallning innebär, men   det hade varit roligt att veta..

(tänk om Ki kunde hämta hästarna Oskyldig eller hjälpa grannen med fåren)

Hur börjar man? Vad lär man hunden… osv?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Aremea]
0

Dels beror det helt på vad det är för hund, och dels på vilken instruktör du vänder dig till. Man behöver hjälp av erfaret folk när man startar sin första hund, det är mycket som ska hållas reda på och man har inte tid att stå och tänka innan man agerar.

SVaKs lokalklubbar annordnar många kurser och det finns flera bra instruktörer som håller privatlektioner till rimligt pris.

Zabbio
0

Men hur går det till?

Lär inte ge mig på det själv men är nyfiken ändå. Vad gör hunden och hur tusan vet den vart den ska ta fåren eller sortera ut dem etc? :) Vad är det man lär dem?

[Aremea]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vallningen är en renodlad jaktinstinkt - att samla bytesdjuren och driva dem mot övriga flocken för att hjälpas åt att döda.

För att hunden ska bli en bra vallhund behöver den alltså ha detta starkt i sig från början - att gå runt fåren och samla ihop dem, samt ta dem mot flocken (människan). Däremot själva dödandet är bortavlat hos de allra flesta BCs, annars skulle vallningsdjuren ta slut;)

Ofta visar redan valparna exempel på ovanstående beteende när de träffar får för första gången. Träningen går sen ut på att lära hunden att tänka sig för, mer exakt hur det är effektivt att röra sig i förhållande till djuren, vilka beteenden som är okej eller inte och så självklart lägga allt på kommando. Även om valparna visar intresse så börjar man ytterst sällan träna dem före nio månaders ålder, för att de ska vara lite mer mogna i både kropp och knopp.

Grundträningen tar allt mellan 6 månader till flera år, beroende på vilken tränare och hund det handlar om.

I vilken riktning hunden ska ta fåren när man föser (tar djuren bort från föraren) måste man tala om genom att styra hunden. Rutinerade hundar brukar dock ha rätt så bra koll på att fåren ska genom grindparen på tävlingar, och jag har sett vid flera tillfällen hur hunden kastar dumförklarande blickar på förare som styr den fel, så att fåren missar grinden:D

På bilden är valpen Troja tre månader gammal, och träffar får för första gången.

Zabbio
0

Tack för svar :)

Har en belgisk vallhund, men så vitt jag vet inte bruksavlad. Han har ett lite konstigt beteende som jag tror kan vara nån halvt vaken vallinstinkt. Springer mycket fram och tillbakla när han är lös och runt oss för att bli av med energi osv.

Vallar inte med honom, känns väldigt komplicerat :P Men tränar lite barmarks-drag så han får jobba ändå :) Han trivs riktigt bra med det, blir väldigt fokuserad så fort selen kommer på och man kommer igång :)