Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettrasfrågor
Läst 1889 ggr
frosthsmalin
0

SNÄLLA HJÄLP !

Hej. Jag har fastnat för aussien, border collien och sheltien.

Så vilken av dessa raserna tror ni passar bäst in på mina krav?

- Funka med andra hundar

- Samarbetsvillig

- Ha enrgi men ändå kunna slappna av inomhus

- Vakta, men inte skälla hela tiden

- Funka med katter

- Samarbetsvillig

- vilja tjäna sin ägare

/ Frosthsmalin :-) ♥

[Aremea]
2

Ska du valla med hunden? Om inte så går BC bort direkt - det är en arbetshund.

Cassii
0

Vad ska du göra med den?

Spotifys
0

Min aussiekille passar bra in på det mesta förutom att han skäller en del. Mest vid lek men även vid ljud och liknande utanför huset. Jättehärlig ras, men de kräver mycket! Flört

frosthsmalin
0

#1 Jag ska inte valla med den men alla säger att man kan aktivera den på andra sätt som agility. Det hade jag tänkt.

2# Agility, lydnad eller freestyle kanske. Liknande !

3# Okej, är han lugn inne eller? :-)

[Aremea]
1

Nej, alla säger inte att man kan det.

Vallning är inte en träningsform, det är en drift hos hunden. Den går inte att ersätta med lite agility eller trickträning. Hunden behöver valla.

frosthsmalin
0

ok. då måste vi ha hört olika !

;)

[Aremea]
2

Läs de otaliga trådar som finns här om just BC och vallning. Seriösa uppfödare säljer inte till annat än köpare som ska valla, hundar som inte avlas på vallning förlorar alla de karaktärsdrag som man eftersträvar hos BCn och köp av en sån hund gör att man löper hög risk att få en stressad och smått psykotisk hund som hittar på enga arbetsuppgifter åt sig själv.

Stöd inte oseriös avel, värna om denna underbara arbetsras!

Jag baserar inte mina påståenden på vad andra säger, utan på erfarenhet och insikt i rasen. Har själv två BC och arbetar med dem på fårgård, har tät kontakt med både uppfödare, djurbönder och tävlingsförare, sitter i styrelsen i en av lokalföreningarna under SVaK och jobbar som funktionär på tävlingar.

/Aremea

frosthsmalin
0

Okej , jag är säker på att du har MYCKET mer kunkap om denna rasen. Men jag skulle bara säga att jag har kollat runt lite och hittat, det du anser som oseriös avel, alltså uppfödare som har importerat hundar som inte har varit intresserade av vallning och avlat fram hundar som har funkat bra att bara använda i agility, lydnad ex. Fast dem kräver lika mycket motion naturligtvis, bara att man aktiverar dem på ett annat sätt. Tror du dem blir stressade då ?

/ Malin Glad

Spotifys
0

#4 Ja det är inga som helst problem! Man märker knappt att han är därFlört Har hand om 4 andra aussies ibland och de är också lugna bara de har fått någon slags aktivering.

Lucifer06
0

Det du menar är alltså en sk. "sällskaps-Border Collie".
Aktivering och berikning är olika saker…
Berikning är när hunden får utlopp för ett medfött behov…
Aktivering är skoj hjärnaktivitet.

På din lilla beskrivning så låter det som om att du bör köpa en Shetland Sheepdog.
De kan ligga på soffan, men likväl tränas i aktiviteter som du nämner.
Skall inte vara någon jobbig/stressad hund att ha hemma.

http://www.eyeam.se

ahlbergaren
0

Jag tycker också att du kan stryka både aussien och border collien.

Shetland sheepdog låter som ett klokare val (har själv en sheltie..), men var noga med vilken uppfödare du väljer och se till att aktivera hunden så blir det säkert bra Glad