Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 4208 ggr
[Aremea]
0

Mårtensby Cup

Det pågår just nu ganska så intressanta diskussioner runt om på nätet ang Intresseföreningen Kroppsvallarnas Cup som gick av stapeln utanför Almunge i början av Augusti.

Det riktas bla ganska skarp kritik mot brister i djurhanteringen, utbildningsnivån på funktionärerna och kvaliten på hundarnas prestation. Bland annat har en av eldsjälarna inom en kroppsvallarras, som i över ett decennie jobbat med just anlagtest inom sin ras, gått ut med åsikten att man inte alls bör träna vallning med hundar som inte avlas aktivt på just vallanlaget - ffa för vallningsdjurens skull.

Jag har också sett åsikten att raser som inte aktivt avlas på vallanlag inte bör få kallas för vallhundar längre, och att man bör trycka mycket hårdare på vad som skiljer en herdehund från en vallhund.

Är det någon här som var på plats på Mårtensby Cup? Kanske någon deltagare? Någon som har tankar runt debatten?

/Aremea

Lucifer06
0

Jag var där och tittade!
För att bilda mig en egen uppfattning om dessa "kroppsvallare".

Jag är väl en sk motståndare till allt detta trams (ursäkta till er jag trampar på tårna här).
Den dagen någon visar mig en annan ras än BC eller WK som vallar bra så kanske jag ändrar uppfattning.

Men på plats på cupen så användes det alltså BC som funktionärshundar (hur nu det gick till på en kroppsvallarcup).
Såg inte en enda hund med bra fårintresse.
Hundarna fick bita djur utan att bli diskade och allt bara kändes så fånigt jämfört med riktiga vallhundstävlingar.

Min pappa som var med fick dessutom utstå spydiga kommentarer från dessa i kroppsvallar-föreningen. Riktigt otrevligt när man är där för att man är intresserad av att se om "kelpie är den nya border collien" som jag hört sägas av en högt uppsatt i denna kroppsvallarförening.

Vad de inte verkar förstå är att BC också kroppsvallar.
Min tik (mf) gör ju det på nöt…

Ursäktar för osammanhängande svar men försökte bara få ner det mesta…
Tar gärna den här diskussionen vidare om någon har annorlunda uppfattning än vad jag har.

http://www.eyeam.se

[Aremea]
0

Jag delar tyvär både dina fördomar och erfarenheter, men vet också att jag säkert färgas av att umgås väldigt mycket med aktivt BC-folk. Hoppades att någon här på sidan kunde ge mig en mer neutral bild, eftersom jag vet att det finns flera här som säger att de vallar med sina "icke- BCs".

Förstår att det är svårt att gå in och föra en diskussion när det inleds med starka emotionella inlägg, men hoppas verkligen att någon här är villig att dela med sig av sitt perspektiv på saken! :)

/Aremea

[Stefan91]
0

Jag är emot all form av icke-ordentliga utbildade funktionärer m.m, men meningen med cupen och Intresseföreningen kroppsvallarna är ju att få fler med hundar av loose eye typ intresserade av vallning och senare att det blir fler inom dessa kattegorier som börjar avla sina hundar utifrån vallningsinstinkt och vallningsförmåga (förhoppningsvis). Tror även många med loose eye hundar inte riktigt vet hur man ska träna dem samt att de oftast kanske inte kan valla i samma utsträckning då de kanske inte har egna djur..

Jag tyckker det är synd att av två regeltyper så anordnar SVaK bara prov och tävlingar utifrån ett av dom, dvs. collection style (som är efter hur Border Collie vallar) och inte alls något ur traditional style (anpassat efter hur loose eye hundar vallar), sedan tycker jag samtidigt att det är synd att inte SVaK arbetar för att fler raser får anlagstest godkända samt att inte fler hundar får komma fram i både bild och text på SVaK.se.

Fick man fler intresserade av att börja valla, gå kurser och att börja avla på hundar med goda anlag för vallning då skulle nog allt se bättre ut och här finns det mycket att göra från SVaK:s sida vad gäller intresset för att avla på och arbeta med andra raser än BC/WK. IKV:s mål och visioner är goda och jag tror man skulle kunna nå lång om man införde ett sammarbete med SVaK, men detta är inte fallet just nu fick jag veta av SVaK:s styrelse (synd säger jag).

Kom ihåg att våra vallande raser har olika ursprung och olika arbetssätt, detta gör att de klarar olika tävlingar och tester olika bra men gör det den ena bättre än den andra för det? Tänk även på hundens exteriör samt miljön den avlades fram i, kan det göra olika hundar bättre eller sämre anpassade för olika miljöer där de kan tänkas arbeta?

Vh Stefan, ägare av en Australian Cattle Dog

Ps. Vist kroppsvallar BC, men det är skillnad mellan en kroppsvallande BC och en kroppsvallande loose eye dog.

[Aremea]
0

Jag har varit djupt insyltad i vallningsvärlden i flera år nu, går på träningar och kurser minst en gång i veckan, sitter i lokalklubbsstyrelse och umgås med många olika instruktörer från både S och UK.

Jag har ALDRIG hört uttrycken collecting style och traditional style. Vart har du fått dem ifrån? Det låter som något som rasföreningarna till sk. loose eye dogs har hittat på själva.

Har du läst blogginlägget jag har länkat till i tråden om funktionalitet? Har du några kommentarer till den?

[Stefan91]
0

Citerar SVaK:s sekreterare: "Inom FCI kallas de tävlingar och prov SVaK utför collecting style.

För övriga raser (utan working kelpie) passar traditional style bättre, men SVaK har inte för avsikt att börja med denna sorts tävlingar.

//Torbjörn Skaar".

Jag har läst det och kommer att kommentera det i den tråden.. :)

Vh Stefan

Snubblar
0

Jag måste bara skriva ett kort litet inlägg i farten!

Jag har en BC som jag vallar med, fin och lättsam vallhund. Vi håller dock mest på med Agility.

Nu har sambon en Aussie som är ganska mycket vallinjer i. Hon är 1 år och hör och häpna - Hon vallar ganska bra!

Det är inte alls något att ens jämföra med en BC men hon jobbar otroligt fint med fåren. Hon går INTE in och biter som många andra.

Jag har tidigare sätt kroppsvallare och nästa velat slita håret av mig när jag såg det. Jag trodde aldrig att denna lilla tös vi har hemma skulle kunna valla som hon faktiskt gör. Men tog in henne på får och provade och hon är fin och utveckligsbar.

Så det kan gå ;)

[Stefan91]
0

Tycker du tar upp något bra där, men för det första så är bitningar något som många hundar håller på med (även BC) men det får man ju lära dem av med och istället lära dem när man får bita (ex. på kommando).

Sen som jag skrivit förut, tror det ofta handlar om att många med loose-eye hundar inte har egna får att träna på, samt inte vet riktigt hur man ska träna dem och då blir de ofta fel också får man höra sådant som att "det är bara BC som kan valla".

monsterblom
4

Sen måste jag nog inflicka med att jag som får och nötägare skulle aldrig släppa in en hund som inte avlas på vallning för att man vill se om ens hund kan valla eller inte. Och det är för djurens bästa, inte för att vara elak. Och självklart finns det BC som biter, men alla hundar biter när de är osäkra. Då måste du som förare vara ett stöd för hunden så att man aldrig kommer till ett sånt läge att hunden kommer bita. Och det gäller alla raser.

[Stefan91]
0

Det kan jag hålla med om, men måste en hund vara godkänd på VP för att vara en bra vallhund? Kan finnas olika anledningar till att vallhundsägare inte testa sin hund på VP.

Jag tycker det kan räcka att se hundens föräldrar valla, om man vet vad man tittar efter, när man skall välja valp. :)

Håller helt med om det du skriver vad gäller bitningar. :)

[Aremea]
0

VP är inte ett sätt att utvärdera enstaka hundar, det är ett kvitto på aveln.

Jag har svårt att förstå varför man skulle låta bli att ta ett VP av princip. Det är alltid bra att få objektiv bedömning på hundens djurhantering och kapacitet. Förutom det faktum att det om det görs av tillräckliga mängder hundar är ett utmärkt sätt att utvärdera avelsarbetet.

/Aremea

[Stefan91]
0

Jag håller med, men med tanke på de fördommar som finns från ägare av hundar med så kallat stong eye, ja då förstår jag att vissa hellre undviker att delta vid VP, än att få ta gliringar och annat (precis samma sak som hände på Mårtensby Cup fast åt andra hållet). Sen kan jag förstå vissa som inte vill delta på VP för att de tycker att SVaK sviker dem och deras hundar, av olika anledningar.

Allt detta kan jag förstå, men man gör ändå fel, vill man få en förändring så borde man delta på VP m.m.

monsterblom
3

för min del behöver inte hunden vara godkänd för att få valla på mina djur. men ska jag gå efter hur föräldrarna så ska jag se dem jobba på någons annans djur först. riskerar inte djurens hälsa pga av någons "hobby"

djuren går före min egens hund träning också. jag bryter om det ser ut som att djuren kan bli skadade och börjar om senare med hunden kopplad eller på något annat sätt "säkrad". det är inget lullande för att någon ska få uppleva vallning en eller två gånger. sen är det för mig helt ointressant vad det är för ras på hunden. om den inte är avlad på ren vallning så är jag inte så supersugen på att släppa in den i hagen med djuren…

[Stefan91]
0

Håller helt med. :)

Lucifer06
1

SvaK är en officiell rasklubb för Border Collie.
Varför skulle de vilja "jobba för andra raser" när vi har en fullt fungerande vallhund och inte behöver andra raser för att göra jobbet?

[Stefan91]
0

Det är en delad klubb, styrelsen arbetar som SVaK och som SBCK. För att de har som mål att: ”bevara och vidareutveckla vallhundarnas bruksegenskaper till gagn för ägare av får och nötkreatur eller liknande”.

Vill de inte följa sitt eget mål så bör de förkasta namnet SVaK och byta ut meningen vallhundarnas till border colliens.

Jag tror vi har helt olika syn på vallhundar och vad som är SVaKs arbete.

[Aremea]
2

Ja, vi har uppenbarligen helt olika syn på vad som är vallhundar, praktiskt användbar vallning och vad SVaK ska arbeta med.

/Aremea

styrelsemedlem i lokalklubb, och arbetar praktiskt med vallhundar i storbesättning får.

Lucifer06
1

#16 Är i full enighet med dig!

"1977 associerades SVaK med Svenska Kennelklubben (SKK).
Härigenom blev 
SVaK ensam ansvarig för bordercollieaveln i vårt land och dessutom för 
meriterande vallhundsprov."
Källa: www.svak.se

Jag är snart inne på mitt sjunde år med Border Collie…
Jag har ALDRIG hört talas om "SBCK".
Var står det någonstans?