Vallhund = stressad?
Hejsan!
Jag har träffat en hel del vallhundar i mitt liv och jag har en (delvis) själv. Jag har en bordercollieblandning som är väldigt lättstressad.
Jag har hört och även sett på många BC att dom har lätt att gå upp i stress och det är ju bra i deras "yrke" men för mig i vardagen är det inte något som är särskilt tilltalande.
Finns det vallhundsraser som är mindre stressade? För jag tränar och är väldigt förtjust i Treiball (har ingen tillgång till får) men i vardagen vill jag ha en hund som inte stressar upp sig för minsta lilla.
Jag kikade lite på Aussie men av alla aussie jag har träffat så är hälften stirriga och lättstressade medan hälften är lugnare så jag vet inte om jag vågar prova på den rasen.
Så… finns det en lugnare vallhund till mig där ute?
Beror ju lite på vilken storlek av hund du vill ha men jag tycker Lancashire Heeler är en trevlig hundras om man vill ha något lugnare. :)
http://www.eyeam.se
Den var lite för liten tyvärr. Jag vill ha en som väger minst 15 kg men helst en på runt 20-25.
20-25 cm och 15 kg?
I mitt huvud blir det en fet hund.
En Lancashire Heeler ligger mellan 25-30 cm och väger runt 10 kg…
http://www.eyeam.se
Tror hon menar att vikten ska ligga på minst 15 kg men ännu hellre 20-25 kg.
Jag har en Aussie och hon är den stabilaste och mest stresståliga hund jag träffat. Vart hon än kommer så är hon hellugn och lägger sig bredvid mig och sover.
Annars kanske en Corgi?
#4 Precis så jag menade ja ^^
Aussies är trevliga, men jag vet inte om jag vågar chansa. Får lusläsa MH isåfall..
Och corgi är fina hundar, men utseendemässigt tycker jag inte om de korta benen och det funkar nog inte med dom fysiska aktiviteter som vi ska ägna oss åt, tex. klättra på berg.
Tänkte Aussie jag med. Vallhundar är ju i regel mer "stirriga" än andra hundraser så det gäller att passivitetsträna mycket.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns nog många Aussies som är stabila, det beror ju på vart du köper i från kolla med Dragondora, hon har valpar nu =)
/Benita
Vi äger den Ungerska vallhunden, Pumi och den är helt underbar. Den kräver mycket, men har absolut lugnet med. Men en vallhund kräver sitt. Men lugn som en filbunke då han är med oss hos andra. Allt gott om denna rasen.
De Australian Cattle Dogs som jag träffat är bra i syket och inte lettstressade. :O Äger en sj, men han tillhör tyvär inte dem. :P
Shetland sheepdog :)