Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettrasfrågor
Läst 11856 ggr
[Driva]
0

Vallhundsraser

Jag ska inte skaffa någon vallhund nu, men när jag har fått mitt hus på landet så ska jag ha får, och skulle då vilja skaffa en vallhund.
Sitter och spånar på vad jag skulle kunna tänka mig för ras, men vet inte riktigt vilka hundar som är bra vallhundar.

Helst skulle jag vilja ha en annan ras än border collien och undrar vad de finns för alternativ?

Den ska inte vara en vaktande herdehund (som ex tervurense (hur de nu stavas)), och helst inte vara allt för långhårig.

Några tips?

[IsabelleA]
1

Det är väl dessa jag kan komma på just nu. Working kelpie och australian cattledóg är riktigt trevliga hundar!

[Driva]
0

Kan man ha en heeler som vallhund?
Jobbade hos en som hade såna, underbara hundar! Trodde de var lite små att valla med, med de kanske de inte är?

[IsabelleA]
0

Dom ska vara små för att lättare kunna valla. Ursprungligen vallade dem ju nöt och avlades därför till mindre hundar för att kunna undkomma sparkar från djuren. Du kan även valla får med dessa.

HarrietKiara
0

#1 Det är de raser jag kommer att tänka på med. Kelpiekär som jag är så hade jag nog siktat in mig på en WK. Glad

Love my Kelpie!

[Driva]
0

Hittade isländskvallhund också, verkade interssant :)
Någon som har någon erfanhet av såna?

Alex
0

Australian kelpie är också ett alternativ till Working. De har mycket vallning i sig, trots att de har en rasstandard för utseendet. Flört

#5 Isländsk fårhund är fantastiskt trevliga hundar, dock är sällan huvudaktiviteten vallning i Sverige och många saknar bra vallanlag. Dock finns det ju de med, men säker kan man inte vara. De är mer gårdshundar. Men det går säkert att hitta linjer med bra vallanlag rakt igenom om man letar noga. De har ju dock ett litet annat vallningssätt än ex. bc och kelpie, då de har lätt till skall och ofta använder det som hjälpmedel, till skillnad från de andra som vallar med kroppen och blicken.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

enbartmalin
0

Mudi kanske?

Hälsningar Malin

[Driva]
0

#7 nää ingen mudi, de är för skarpa för min smak :)

Tokryck
0

Om du vill ha något med lite mindre vall men som ändå går att använda (säger det som gör det ;) ) är min ras, lapsk vallhund. Det är främst en renvallare och används till det men det finns de som även provat på får.

Om du vill ha en som inte är som en bc men ändå har mycket vall så rekomenderar jag Kelpie.

monicany
0

Jag har en korthårig BC , de kan ju va ett alternativ.Glad

eellzyy
0

sheltien?

[Stefan91]
0

Själv skall jag skaffa en Australian Cattledog (Red Heeler) den 16 April, jag skulle föreslå att man kollar på dessa två filmer innan man väljer en ACD:

http://www.youtube.com/watch?v=ob-u8Q_dL2c

http://www.youtube.com/watch?v=koq1G5eDDEE

Självklart kan du använda en heeler (som en ACD) till vallning, du kan lära hunden att det inte alls är tillåtet att naffsa i t.ex. hälarna eller lära hunden när det kan vara tillåtet för att öka möjligheten till att få en reaktion från djuren (t.ex. när fåren trängt in sig i en hörna i hagen eller liknande). Det kan även bero på hur tjuriga får man har.

Lucifer06
0

Viktigast vid valet av ras är ju vad för vallhund du vill ha. Glad

Kroppsvallare eller eyevallare?

http://www.eyeam.se

[Aremea]
0

Frågar som lucifer, vad är det för vallning du ska ha utförd? Det skiljer mycket mellan de olika raserna.

[Stefan91]
0

Oavsett ras så funkar de flesta till att valla får, nöt, höns, änder osv. Det har mer med individen att göra än själva rasen, och hur du som förare jobbar..

[Aremea]
0

@ # 15

Det beror ju i allra högsta grad på vilken typ av djur man har skulle jag vilja säga. Få raser orkar med den typ av arbete som det innebär med stordrifter eller lite tyngre djur (baggar el dyl). Ännu smalare urval får man om det krävs självständigt arbete vid långa hämt. Då är det i princip bara bc och i vissa fall kelpies som återstår.

[Stefan91]
0

Jo vist till viss del, men då håller jag med mer om att det beror på mängden djur och inte vilka djur.. Vid stordrift med många djur och stora djur dvs. nöt så passar ACD bättre än till och med BC och WK, men de är väl de tre raser som jag själv skulle sägga är de bäst lämpade, sen kommer Aussien.

[Aremea]
0

Alla stora nötdrifter jag känner till kör med ren BC. Det finns rejält tuffa nötlinjer om man vet vad man letar efter;)

[Stefan91]
0

Det är sant att de funkar till det också, men vi får inte glömma att BC är en större ras i t.ex. Sverige än ACD (som först och främst är avlade för att valla och vakta nöt över stora områden, nöt som ofta inte hanterades mer än kanske två gånger per år och som var mer vilda än tama).

[Aremea]
0

Ja, BC är störst. Det är också den enda rasen i sverige som avlas på vallanlaget.

Som djurägare i sverige är det ett ytterst osäkert kort att köpa något annat än BC om man är ute efter en effektiv arbetshund. Självklart kan man ha tur med en bra individ inom de andra raserna, likväl som man kan ha otur och få en "dålig" BC.

Som sagt, ingen av de stordriftsbönder, djurägare eller (mycket framgångsrika) vallhundsinstruktörer jag känner rekommenderar något annat än BC om man behöver en fungerande vallhund.

[Stefan91]
0

Det där håller jag dock helt med om, att BC i Sverige är den enda som avlats på anlagen för vallning.

M&M
0

Västgötaspets ;)

Lucifer06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"att valla och vakta nöt över stora områden"
Det är alltså en herdehund och inte en ren vallhund…
Var kommer själva vall-arbetet in?

Sen det där med att andra hundraser än BC är mer lämpade för större flockar…
Hur fort springer en ACD jämfört med en BC?
Hur långt orkar ACDn springa med sin kompakta kropp jämfört med BCns slanka och smidiga?

På bilden är vår BC Lucifer som blev godkänd på nöt i helgen…
Såg inga ACD's anmälda…
Är de uppe i skogen och samlar nötkreaturen där?

Det här inlägget kan låta riktigt elakt men jag ifrågasätter verkligen andra rasers förmåga att VALLA…
Från kroppsvallar-sidan får man alltid höra om vad deras raser är avlade för och att de är så mycket mer lämpade än tex. BC/WK…
Var finns bevisen för att en sån hund gör jobbet bättre/mer effektivt?

Den här diskussionen bör egentligen tas i tråden som Aremea startade, "funkar det på riktigt".

[Aremea]
0

Det verkar inte finnas något intresse för att föra en diskussion runt detta:(

Grattis till VP-nöt! :D

Lucifer06
0

Tack! :D

Alltså, problemet (enligt mig) i en sån här diskussion är att vi "vallfolk" (BC/WK) har för mycket bevis som styrker våra åsikter att "folk av kroppsvallar-typ" inte vågar diskutera då deras åsikter egentligen inte stödjs av någon teori/statistik.
Eller har jag helt fel i mitt tänkande där? Obestämd

Merlions
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som svar på trådens fråga, "finns det andra vallande hundar än bc?" så är det tråkigt att det hamnar i en diskussion om vilka raser som är bäst på att valla. Ingen i min omgivning säger att kroppsvallare är bättre än bc, men det kan vara intressant att titta på de raser som faktiskt har dykt upp i Sverige och som ingår i rasgrupp 1. Jag föredrar att prata om den terrängen eller miljön som hunden ska valla i och som den främst är framavlad för. Vi har flera vallhundar och det senaste nytillskottet är en berger des pyreénes à face rase. Den vallar i franska pyreneérna d v s bland bergen och har en kropp anpassad efter detta t ex två extrasporrar på baktassarna. I bergen där det är trångt måste hunden gå nära fåren för att kunna valla. På slätten kan vallningen ske mer på avstånd och distans. Vår tik är fortfarande en valp men vi kommer förmodligen att testa henne på vallning i framtiden. Hennes mamma var aktiv vallhund i sitt hemland Frankrike och pappan används i sökarbete.

Mitt tips är att åka och titta på olika vallare, kropps- eller eyevallare och se vilken ras som passar dina behov bäst. Ha ett öppet sinne och leta efter glädjen hos hundarna i det dom görSkrattande

Följ våra fyrbenta vänner på www.merlions.se

[Aremea]
1

#26 Spännande! Vad är det för nytta med sporrarna bak?

Lucifer06
0

Vet att Beauceron också har har sporrar bak, även de från Frankrike!
Skulle vara kul att få veta själva funktionen :)

Alex
0

#28 Isländsk fårhund har också det, de ska helst ha dubbla sporrar bak. Och Island har ju också en del berg och mer eller mindre svårframkomlig terräng… Vad exakt sporrarna är bra för vet jag inte, men det bör ju ha något med bergslandskap att göra då?

Vi kan i alla fall avfärda anledningen som en vän till mig sa (inte hundmänniska alls, men nära kontakt med isländska fårhundar och hade väl hört det här från någon), att de hade dubbla sporrar bak för att kunna klättra i träd! Tungan ute Kan säga att jag skrattade rätt gott åt det, framför allt med tanke på att det finns så mycket träd i den isländska naturen… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Aremea]
0

Min enda erfarenhet av sporrar bak är att de bör opereras bort pga skaderisken vid arbeteObestämd

Tokryck
0

Inom Svensk lapphund är det så numera (om det inte blivit borttaget igen) att bortopereration av sporrar bak klassas som förskönande av hund. De som föds utan är ok, men de som föds med får de inte ta bort dem på.

[Aremea]
0

Tja, hade det varit av estetiska skäl skulle jag slå bakut, men iom att de innebär en rejält ökad skaderisk och bidragande orsak till att vissa hundar öht inte kan användas i arbete, så anser jag snarare att det är en hälsofråga. Självklart ska det dock noteras för att minska frekvensen i avelsarbetet.

Merlions
0

Vår hund har sporrar bak vilket innebär två extra klor på varje tass. De klipps varje vecka och det finns ingen anledning att operera bort dessa då de är välfungerande. Jag har dock hört om raser där sporrar tillbakabildas eller är mindre skinnflikar som gör mer skada än nytta.

[Aremea]
0

Merlions: Vad är det för ras? Arbetar hunden praktiskt i olika typer av terräng? Hur stor påfrestning utsätts den för?

Merlions
0

Det är en berger des pyreneés à face rase som är 10 månader. På bergern är det väldigt vanligt med dubbla baksporrar, i rasstandarden står det "bakbenen kan, men behöver inte vara försedda med enkla eller dubbla baksporrar" . Av de bergers vi känner är det inga som har problem med baksporrarna.

Vår tik rör sig i alla möjliga terränger, men du får nog precisera vad du menar med "stor påfrestning"?

[Aremea]
0

Tja, nått annat än avrastning och enklare motion?

Arbetande BCs har problem med de vanliga tårna, på grund av de extrema påfrestningar som blir av arbete i hög fart på många olika underlag. Ytterligare en tå som sitter ännu mer utsatt känns som en väldigt konstig idé dåFlört