BC-uppfödare! Tips??
Tänkte köpa valp till våren. Vill ha en liten tik och helst en uppfödare i närheten av Stockholm så vi kan åka dit flera gånger och träffa föräldrarna (mamman) och även valparna efter att de är födda. Hade tänkt köpa en längre söderut från en uppfödare jag känner till väl, men hon visste inte om hon skulle ha några valpar till våren och jag vill ha en just till våren så jag "vet" att jag får hjälp med uppfostran av min gamla hund innan hon flyttar vidare till himmelriket.
Någon som kan rekommendera någon?
Vad ska du använda hunden till?
Sorry, glömde visst skriva det. Vallning, lydnad och agility kommer den få jobba med. Gammeltiken får lära upp den nya. ;-)
Målet är också att försöka klara vallhundsprovet och ev. ta någon kull valpar i framtiden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilken uppfödare har du pratat med Söderut och vilken uppfödare kommer hunden din efter nu? 
De flesta uppfödare vill att man har vallningen som huvudsyssla. Det är betydligt svårare att få tag i en riktigt bra hund om man söker en "allroundmodell".
Kontakta lokala SVaK-föreningens avelsråd och hör med dem vilka aktiva uppfödare som finns i din närhet.
Vi ska förmodligen ha en valpkull i vår!
Dock så håller vi på att flytta nedåt…
http://www.eyeam.se
#6: Så spännande!!
Mvh Emelie 
#4 Det är Cima på Kelliegården jag frågat. Träffade henne för första gången för 11 år sedan och har länge velat ha en hund från henne, men hon var osäker på om det blir några valpar just när jag vill ha en. :-/
Tiken vi har nu är en blandning av collie och border collie och är inte köpt av "uppfödaren" utan en omplacering som valp pga allergi hos förra ägaren. Min första egna hund jag köpte när jag flyttat hemifrån. Att jag vill ha renrasig BC är för att jag är uppvuxen med rasen och älskar den! Mina föräldrar har 4 st. idag. :-)
#5 Jag vet vilka uppfödare som finns i närheten av oss, men ville höra om någon hade någon att rekommendera.
#6 Vart flyttar ni och när? Långt ner? Vilken tik har ni i så fall planerat att para?
Vill som sagt ha valp till våren (mars april kanske?!), men hittar vi inte rätt kennel så väntar vi till rätt kennel får valpar. Ska också försöka hitta en mindre flock invallade får som kan beta av en del av marken här samtidigt som det är bra träning för en ny liten arbetshund. :-)
Huruvida en kennel är bra beror lite mer på vilken typ av arbete du ska ha hunden till. En linje som är bra nötvallare kan vara katastrofal för någon som ska träna upp sin första vallhund. Eller så blir det jättebra…
När jag köpte min valp förstod jag inte hur enormt stor skillnad det är på olika linjer, och hur mycket av valpens teknik som går att förutsäga genom att titta på föräldrarnas vallning.
Jag kan rekommendera Movallarens kennel i Köping. Trevliga hundar som inte tillhör den hårdaste typen. Vet dock inte hur deras kullplaner ser ut i vår.
#9 Tack för tipset! Är fullt medveten om det att det är skillnad på stammarna. Eftersom jag inte har så bra koll själv, tyvärr, så känns det bra att kunna ta hjälp av andra som förhoppningsvis är bättre än jag på stammar och kanske inte heller är partiska. ;-)
Har PM-at dig!
http://www.eyeam.se
Alla är vi partiska 

#11 Har svarat! :)
#12 Sant sant!!