Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettrasfrågor
Läst 4029 ggr
Cahira
0

Vilken hund söker jag?

Jag är i väääääldigt god tid ute och försöker hitta vilken hund jag söker som tredje hund, så man hinner kolla linjer och liknande innan det är dags.

**Hunden ska användas till:
**I huvudsak tävla i freestyle, men även hålla på med "hemmatricks" eller nyttotricks för att hjälpa i hemmet, testa på heelwork to music, och träna agility på hobbynivå som dom största delarna.

Eftersom jag vill tävla och gärna komma så långt vår gemensamma kapacitet klarar så vill jag satsa på en hund som klarar det.

Anledningen till att jag söker en vallhund är dels för att jag alltid älskat vallhundar, men även för att de har den där samarbetsviljan och will to please som jag är ute efter.

**Mina önskemål/kriterier på hund:
**¤ följsam, lydig och lättlärd
¤ mellanstor-stor
¤ Lätt och smidigt byggd
¤ medellång till lång päls
¤ lätt pälsvård
¤ kort päls i ansikte och på ben (hör till pälsvårdkategorin)
¤ av och påknapp
¤ kunna vara lugn i konstiga miljöer som tex stadsmiljö eller buss/tåg (visserligen träningssak)
¤ ska inte lukta för mycket hund
¤ en frisk ras
¤ lite eller mycket lite jaktlust - ska vara lätt att ha lös.

De som är kursivt är de som känns viktigast. Storlek och kroppsbyggnaden känns viktig för jag vill ha en danspartner i arbetsvänlig nivå samt att jag har en del planerade tricks som kräver smidighet.

Så, vilken ras söker jag?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
0

Oops, HELST medellång till lång päls ska det stå.. kort går självklart bra. Men Bearded collie lång är lite väl för mycket jobb :)

[IsabelleA]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tänker först och främst på Tollare. Även om det inte är en vallhund så är det en himla trevlig ras som jag anser passar in i dina beskrivningar mycket väl.

Annars om du nu måste ha en hund från grupp 1 (vall-, herde-, och boskapshundar) så kom jag och tänka på Australian sheperd och Australian Kelpie. Visserligen har Kelpien inte så mycket päls som du önskar men om jag vore du skulle jag lägga ner mest energi i att hitta en passande ras mentalt och inte utseendemässigt.

Shetland sheepdog kanake är för liten? Men en mysig och erbetsvillig hund som har lätt för att lära.

Och det där med en av och på knapp och att hunden ska kunna ta det lugnt i olika miljöer är helt upp till dig. Det jag menar är alltså att det inte finns speciella raser avlade för att kunna koppla av i olika miljöer eller att kunna koppla av när föraren inte erbjuder aktivitet. Det är en träningssak som måste tas från början. Från det att du får hem valpen för att få en tydlig on/off knapp och stark miljöträning.

Du vill att hunden inte ska lukta för mycket, jag föreslår Pudel. Ingen vallhund, nej. Men minst lika trevlig som vallhundar och minst lika sammarbetsvillig.

Får man fråga vad du ska med en vallhund o göra? Då du verkar mycket mån om att det verkligen SKA vara en hund från grupp 1. Glad
Ska du valla med hunden?

Cahira
0

Nej pälsen är inte jätteviktig, var ganska trött när jag skrev texten :) (och det var därför jag la till #1) Tänkte mest att jag inte gärna vill ha tex bearded collie då pälsvården skulle vara alldeles för krävande för min del. Iofs har jag hört att långhårig collie har förvånadsvärt lite pälsvård så det är nog från ras till ras. Nog är jag mest ute efter egenskaperna, absolut! Det kan vara svårt ibland att uttrycka i ord vad man egentligen letar efter :)

Ja sheltie är tyvärr för liten.. vill ha en hund i bra arbetsnivå så att säga. Vill inte behöva oroa mig att trampa på hunden mitt i dansen som jag får göra nu på min dvärgschnauzer och mittel. Det är pga dvärgschnauzern som jag känner att jag inte är en pälsvårdsmänniska trots allt, och det är även mellan de två som jag känner hur "viktigt" samarbetsvilja är för att kunna komma nånvart i freestyle utan att behöva finna motivationen att jobba upp motivationen på hunden först så att säga.

Pudel har jag kikat in förr, men tyvärr är det mer pälsvård än vad jag och min kropp klarar av tyvärr.

Anledningen till att jag allra helst vill ha grupp 1 är för att de har de egenskaper jag söker. Samarbetsviljan, arbetslust, smidighet, uthållighet osv på ett annat vis än kanske schnauzer, pinscher, terrier, osv har. Så vill jag kunna ha hunden lös och där åker ju många jakthundar tyvärr, även om retrievers kan funka. Spaniels ryker ju pga pälsvården.

Jag har kikat in tollaren lite faktiskt, men försöker se vilka alternativ man har innan man tar ett riktigt beslut. Dock känns det som att det är mer driv och "go" i en vallhundsras än vad det är i en retriever?

[IsabelleA]
0

Jag står i alla fall fast vid att jag tror Tollare och kelpie alt. Aussie skulle passa dig.
Jag skulle inte vilja dra alla Retrievers under en kam och säga att det är lika mycket driv i alla utan här får man plocka ut en ras för sig och se till dess egenskaper och mentalitet.
Hos tollaren har jag sett mycket driv och go i. Det är en extremt trevlig ras som jag absolut hade velat ha i framtiden om jag inte vore en vallningsnörd.
Har kommit i kontakt med en del tollare och tränat en i agility till och från. Himla trevlig hundras!

Vallhundarna är i regel mer "arbetsglada" kanske än de flesta grupper men detta gör också att hundraserna kräver mer från sin förare och sedan beror det heeeelt på vilken ras du bestämmer dig för.

Vill även passa på att tippsa om Korthårig Collie. Även denna ras är mycket sammarbetsvillig. Har sett en del KH Collies på agilitytävlingar och har även bott med en i 2 år.

Cahira
0

Okej, tack :)

Jag har hört att aussies är svårare att ha o göra med än bc dock, stämmer det?

[IsabelleA]
0

#5 Det beror på omständigheterna.

Har du en understimulerad Border Collie som inte fått valla så är dessa 10 gånger svårare att ha och göra med än en Aussie. Tro mig, jag har träffat några individer som inte alls varit roliga. Däribland min egna BC som jag haft från valp men som i ett års ålder var förjävlig och inte alls rolig att äga. Nu, ett och ett halvt år senare är han världens underbaraste!

Det beror alltså helt på situationen. Har du ett starkt band med hunden, tar regelbundna prommenader, sätter tydliga regler, är konsekvent och aktiverar hunden såsom den kräver så ska det inte vara så stora problem och hunden blir därmed väldigt enkel att ha och göra med!

Cahira
0

tack än en gång ^^

Gips
0

Australian cattle dogs är nice;)

Välkommen till Gips site http://www.acattledog.se ;)

Anibaz
1

Aussie helt klart Glad

Eywa
0

Jag skulle säga kelpie. Den passar in på alla dina krav, förrutom pälsen. Men du slipper all typ av pälsvård ;) Behöver knappt ens borsta!

Cahira
0

#8: Hehe Ja Gips har man ju tittat på både en och två gånger lite här och var ;) På vovve framförallt. Men är de verkligen smidiga till tex freestyle?

#10: ja pälsen är ju inte krav på så vis utan snarare önskemål, så länge det inte är en afghan eller cocker med massa pälsvård är jag nöjd! :) Dock så har jag (tyvärr) dåliga erfarenheter av en individ av rasen i ung ålder, så kelpie tar tyvärr lite emot om det inte är workingvarianten och det kanske är lite väl overkill?

#9: okej, tack :)

Gips
0

De lär ju vara grymma på freestyle, absolut!!!;);)

Cahira
0

Får ta och kolla in dom lite mer då :) men klarar sig de på det då? Är inte även de ganska stort krav på vall för att må bra? Är de vassa/hårda? Med tanke på att dom vallar nöt, tänker jag kräver nog en ganska hård hund :)

Gips
0

De är inte hårda, utan bra på att jobba, behöver inte valla men behöver aktivitet;);););)

Cahira
0

Låter riktigt bra, ska absolut läggas till på "plugga på" listan! tack :)