Undrar över vallning..
Hej!
Jag är mycket inne på rasen Australian Shepherd. Eftersom att jag tycker det är så otroligt häftigt med valling så skulle jag vilja pröva på det. Men jag har lite frågor:
*Hur tränar man valling och vart?
*Om han är tränad till det, måste han göra det varje dag/ofta? Dvs måste jag ha egna får?
*Hur gör ni som vallar? Har ni egna får?
Tacksam för svar!
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
*Hur tränar man valling och vart?
Det är bra "sammanhållning" inom de flesta aussie kennlar, har jag fått en uppfattning av. Uppfödaren brukar vara mycket villig att lära "sina" hundar. Flera jag känner till vallar nästan enbart hos hundens uppfödare (det förutsätter ju att man bor relativt nära sin uppfödare). Bor man inte nära uppfödaren kanske man bor nära någon annan valpköpare från kenneln eller någon annan vallande aussieägare, det är inte svårt att ta reda på.
Förmodligen finns det flera instruktörer inom ditt lokalområde hos SVaK som är villiga att hjälpa dig, om än mot en liten slant. Jag har inte alls fått den uppfattningen om att många instruktörer endast tar sig an BC på sina kurser, som många säger.
*Om han är tränad till det, måste han göra det varje dag/ofta? Dvs måste jag ha egna får?
Det är ju roligt att träna så ofta som möjligt, speciellt om man tränar inför tävling eller gk vallpr. Men det är inget måste, jag känner flera som vallar ca var eller varannan månad och det går hur bra som helst. Aussien är ju inte en lika utpräglad vallhund som ex BC.
*Hur gör ni som vallar? Har ni egna får?
Med min (framtida) aussie hoppas jag kunan valla då och då för en instruktör i staden jag bor. Jag har även tagit reda på vad det finns för andra vallmöjligheter runt stan. Även hos uppfödaren och dennes andra valpköpare kommer jag träna då och då.
Jag hoppas såklart på egna får viss inom tid, eller att "dela" får med någon. Det är inte ovanligt att folk vill ha sin mark nerbetad och låter andra ha får där kostnadsfritt.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com