Miniature australian shepherd
Skulle man kunna valla kor med en "mini/toy aussie" och hur många kennlar finns det i Sverige?
Jag känner till tre kennlar i Sverige, och nog kan man valla kor med dem.
Det korrekta namnet är dock Miniature American Shepherd.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Det finns betydligt säkrare kort att satsa på om du vill ha en duktig boskapsvallare. Frågan är väl vad du vill uppnå med vallningen, om du vill flänga runt och flytta djur mest på skoj eller om du vill tävla och ha hunden som en nyttig hjälpreda på gård.
Eftersom att "mini-aussien" i princip bara är exteriör avlad (avlad på små australian shepherds) kan jag inte tänka mig att vallet är speciellt välbevarat i dem som det är i working aussien.
Även när det gäller den "vanliga" aussien är det relativt få kennlar man kan vända sig till om man vill ha en duktig vallare.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#1 Okej vet 2 av dem, skulle du kunna skriva vilka det är här eller skicka ett medelande till mig? Okej, men det står olika på olika ställen men när jag tänker efter har du nog rätt;) Någon som vet om man kan ändra rubriken? #2 Vilka raser skulle du rekommendera till min pappa som har 30 kor och hans kompisar också har kor(kanske 50 tillsammans) och använda hunden som hjälpreda när han/vi ska flytta korna och kanske tävla? Kommer också träna/tävla agility, spåra,lära trix, gå långpromenader. Ah men aussien känns lite stor men vill helst inte ha heeler, västgötaspetsen, corgi heller för dom känns nästan som taxar( i kroppsformen)
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#3 Border collie, helt klart. Den oövervinnerliga vallaren. 
Australian shepherd (den vanliga sorten…) kan funka, då från en kennel som fokuserar på just arbetande hundar och vallning.
En smidig liten australian stockdog/working kelpie tik kanske skulle vara något? Är mindre än BC och aussien.
#4 Tack så mycket! Åh kan inte du lägga upp någon bild på din tik?
#5 Pratade med min pappa och det visade sig att vi oftast bara behöver flytta korna ca 3-4 gånger per år och sen kanske pappas vänner behöver flytta lika många gånger så 3x3=9 eller 4x3=12 sen kan den kanske hjälpa till med att hålla borta kon när man ska märka kalven så det bli kanske inte så mycket vallning som jag trodde. Känner heller ingen som har får. Du skulle fortfarande inte rekomendera BC va? Skulle jätte gärna vilja ha en BC men vill heller inte ha en understumulerad hund.
#6 Hunden måste "utbildas" till en fungerade vallhund. Man kan inte köpa en BC valp, eller någon annan vallhundsvalp för den delen heller, och bara släppa in den till djuren utan tidigare träning och förvänta sig att den ska göra allt jobb. Alltså lär ni ha djur som hunden relativt regelbundet kan arbeta med och lära av, vilken ras ni än väljer om hunden ska kunna vara till nytta sedan.
Javisst kan jag visa en bild, men jag glömde säga att hon är en Aussie. Louice Födde upp Aussies innan hon började med miniatyrena. Nu föder hon bara upp mini 
Här är min prinsessa iaf 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#7 Absolut förstår jag att man bara inte släpper in valpen i hagen och förväntar sig att den ska göra allt jobb;) Hur lång tid tar det, om man träna några dagar i veckan, att lära en hund valla(förstår att det är omöjligt att säga precis hur lång tid men på ett ungefär)? Vet du eller någon annan här på forumet någon bra BC kennel helst nära Värmland( såklart inte det viktigaste, men vill helst inte åka mer än 6 timmar)? #8 Åh så fiiin!!!!!
#9 Tyvärr är inte BC riktigt mitt område när det kommer till kennlar, hoppas att någon annan här kan ge dig svar.
Om du inte redan gjort det kan du kika själv på Vallreg.
Jag är själv nybörjare innom vallning, ska få hem en liten aussie om 7 veckor som jag ska träna vallning med. Din fråga om tid kan jag tyvärr inte svara på. Jag har inte så stor erfarenhet av BC och oftast tar det längre tid för ex en aussie än en BC.
Att grundträna en vallhund tar mellan 1-3 år beroende på individ och tränare. Detta måste självklart underhållas livet ut genom kontinuerlig träning utöver arbetet.
Det finns ett stort antal BC-uppfödare i mellansverige, men jag skulle inte rekommendera att man köper en vap till den typen av arbete som du beskriver. Ni skulle nog ha mer glädje av att köpa en vuxen grundtränad hund första gången. Vallning är inte plättlätt, och att träna upp en valp är väldigt krävande.
På svaks hemsida finns det en hundförmedling där färdigtränade hundar annonseras ut, och om du kontaktar någon i din lokalklubb kan de säkert hänvisa till folk de vet om som tränar och säljer unghundar.
/Aremea