Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettrasfrågor
Läst 2874 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Lancashire Heeler - frågor!

Hej!

Vilken hundsport är heelern uppskattningsvis mest framgångsrik inom? Har den ungefär lika stor potential inom lydnaden som andra vallhundar eller är den sämre rustad för det och i så fall varför? 

Får en normalstor heeler plats i en normalstor cykelkorg? 

Hur skällig är rasen generellt? Skäller den bara vid lek eller varningsskäller den mycket?

Hur lång väntetid är det, ungefär, på en heeler och hur mycket kostar dem? Med tanke på att de inte är så vanliga..

Rekommendation på bra kennlar? Tycker Mongrel och Tanspots verkar lovande men vill gärna ha lite mer att titta på :).

[Malin3033]
0

Kul att du kikar på heeler! Har en härlig kille här hemma på snart 11 år, riktigt härlig ras! Svar ja, de får plats i en cykelkorg absolut att de passar för lydnad, de har lite mer "egna åasikter" än andra callhundar då de är nötvallare och då kräver det en ras som är envis och intiativrik - och tuff! I och med att jag köpte min heeler för 10 år sedan så ska jag vara ärlig och säga att jag har noll koll på dagens heeleravel, då kostade han 6500:- men priset lär ha gått upp sedan dess, kan tänka mig att priset ligger på omkring 10 000:- väntetiden är nog olika beroende på uppfödare, de får ju inte så många valpar. Ivan kommer från Tumlex kennel som får fram otroligt vackra hundar! Vill man ha med lite mer arbete så sägs det att animalcompaniet har bra hundar.. Lycka till!

[Malin3033]
0

De skäller otroligt sällan, mest när det ringer på dörren då jag har uppfattat det som att det finns en del vakt i rasen. Jag har mest sett heeler på agilitybanan - men det är ju också där jag rör mig mest själv! De har ju ganska lång rygg men får absolut inte vara osmidiga!! Tror de passar för de flesta sporter, handlar nog mer om individen.