Korthårig collie
Vi planerar att flytta till villa och ska då införskaffa en till stor hund. Vill ha en ras som gillar att jobba, tränar själv lydnad/freestyle.För övrigt är familjen mycket aktiv, joggar med hunden och går långa promenader.
Har tänkt mycket på korthårig collie, men är lite orolig för att den blir understimulerad om den inte får valla? Eller gäller detta bara BC?
Den vanliga collien (både kort- och långhårig) har i princip tappat all sin vallningsdrift. Det är med andra ord inte någon risk att den kommer sakna att valla!
Jag tänkte på samma sak eftersom att jag har hittat en BC valp. Vi bor i en villa nära en baota skog med en massa träd och brukar jogga varje dag. Jag själv är intreserad av freestyle och agility:)
Det enda jag är rädd för är om den skulle bli understimulerad. Den har ju så högt IQ…
Skulle en BC passa min familj.
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Att följa med på joggingrundor och träna lite agility/freestyle är på tok för lite arbete för en BC. Den kommer troligen att skaffa sig egna arbetsuppgifter och bli en plåga att ha att göra med. BC behöver inte träna lite, de behöver VALLA!
Vallning är inte en träningsform som andra, det handlar om en drift starkare än könsdriften. Att träna lite trix är jättekul, men kan aldrig ersätta utloppet för den medfödda instinkten att hantera djur i rörelse. Bollvallning är ett skämt i jämförelse.
Motion är komplement till vallning, du kan aldrig motionera en BC trött mer än korta stunder, och mentalt blir de absolut inte nöjda.
En annan viktig del i det hela är att ytterst få bra kennlar säljer valpar till någon som inte ska valla - och man vill inte ha en hund som inte kommer från en bra kennel - de har ofta stressproblem eller saknar de egenskaper som gör BC till BC. En BC utan vallning är bara en arbetsnarkoman utan möjlighet att kanalisera sin energi, inget jag skulle vilja ha i mitt hem om den så kastades efter mig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Kunde inte ha sagt det bättre själv! Håller med till 110%!
Korthårig Collie har i princip inte vallningsdrift, inte dom jag träffat iaf.
Och jag har träffat många!
Det är en härlig ras, som definitivt är värd att ha som livskamrat
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!