Sällskapsborder utan vall?
Hejsan! Har sett flera annonser på blocket på senare tiden, där folk säljer "sällskapsborder collie" och de påstår att det inte finns någon vallning kvar i dem och att dem klarar sig som sällskapshund (vanliga aktiviteter). Är detta något som ni tror på?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vore extremt tråkigt om det var så..
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Jag tror inte på det. Är det valpar och hur kan de veta det i så fall?
De kanske tycker att hundarna klarar av det men förstår inte varför hunden jagar cyklar, bilar och demolerar hemmet. 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Så jäkla trist. Det är verkligen förjävligt tråkigt. Det bara kokar av ilska inombords.
Fan, låt den (nästan) enda vallande rasen få vara en vallande ras och ge fan i att förstöra för oss som verkligen vill och verkligen kämpar för att bevara rasens instinkter.
#4 ¨Håller med…. Så känner jag för andra raser, t.ex Sheltien. Varför ha en Sheltie om man vill ha den som ren sällskapshund?
Förstör aveln.
Det finns även en "sk. seriös" sällskapsborder-uppfödare som korsar in Aussie i sin "Sällskaps-Border"…
Den ni!
http://www.eyeam.se

Vet om en kennel som blandar BC och Golden till de som vill ha BC men som inte reder en ren BC 
#4 Jag förstår inte poängen med varför man egentligen inte får avla på sällskapsborder collies. Eller som det är med hamstrar för den delen, man bör inte avla på två hamstrar av olika art för att det förstör för uppfödarna.
Vad är syftet egentligen, är det meningen att det inte ska finnas blandrashamstrar för att uppfödarna inte ska oroa sig för att det är en annan art i hamstern? I så fall är det en lat uppfödare. Som uppfödare eller kennelägare så får man väl välja hundar med stamtavla, inte mer med det. Varför ska inte en oregistrerad bc få finnas men andra blandningar får det? De är lika mycket blandras båda två egentligen.
Man kan ju ha två linjer helt enkelt, två linjer, oberoende av varandra. En vallande och en icke-vallande. Man behöver inte korsa dem med varandra.
Så vad är grejen? Jag tyckte det var aningen svårt att uttrycka detta så ber om ursäkt om det är obegripligt (hehe) men det jag menar kort sagt är att man kan få ha sin vallande bc och samtidigt låta andra ha ovallande bc's utan att bry sig helt enkelt. Att hålla en ras "ren" anser jag bara är struntprat.

#9 Att det blir blandrasvalpar genom en olyckshändelse må vara hänt men att medvetet främja blandraslavel är inget jag stödjer.
Vill man ha en ren sällskapshund så finns det tillräckligt många såna renrasiga utan att behöva skapa nya "raser"
Låt de arbetande raserna förbli arbetande!
*gilla*
#10 Nu talade jag till #4
Visst finns det det. Men jag ser ingen anledning till varför det är så fult med oregistrerade bc's.
Och jag förstår inte heller din sista mening.
Border Collien är en arbetande ras - avlad på endast arbetsmeriter.
Båda föräldrarna måste ha avlagt godkänt vallhundsprov för att valparna ska få registreras.
Det fula med oreg. BC är att dessa inte ens behöver vara oreg. bc utan kan lika gärna (som i annonserna jag hittat) vara bc/aussie.
Du vet inte vad du köper om du köper en sådan.
Jag har fått höra att sällskaps-BC är mindre stressade än vad en arbetande Border Collie är…
De som tror så är välkomna hem till mig och träffa mina filbunkar. 
#12 Jag är medveten om…..allt du skrev.
Så problemet är att ni blir arga för att man inte vet om det är äkta bc? Det lät inte så.
"Problemet" är att man sabbar en ras som folk slitit med för att hålla den arbetande!
#15 Varför gör man det? Uppfödarna kan väl skita i dom och fortsätta hålla på med sitt arbete och sina hundar och inte lägga sig i de andra?
Om man då inte kan hålla sig med en ordentlig Border Collie…
Och avlar på "sällskap"…
Då bedriver man ju blandrasavel.
Tycker det är dumt att avla bort från grunden utav rasen som gör den unik.
Vill man ha en sällskapshund kan man ju köpa en hund av sällskapsras.
Detta säger jag i egenskap av registrerad uppfödare av Border Collie.
Jag tycker personligen att det är bra, så länge uppfödarna som strävar efter en rasren vallande hund inte är oansvarig nog att korsa in icke rasrena hundar eller hundar som inte presterar enligt önskemål.
#17 Ja man bedriver blandrasavel.
Ja jag förstår att alla border collie-ägare och uppfödare är emot sådana som inte tycker det är viktigt att en ras ska vara "fin", hållas "ren" och får inte blandas med andra raser eller användas till något annat.
Men vad är det som gör att du ens bryr mig, är min fråga. Varför kan inte du fortsätta föda upp dina vallande bc's och låta din/a linjer vara vallande, och låta de andra ha en "oseriös" bc-avel?
Det handlar inte om att rasen ska vara "fin" och "ren"!
Det handlar om att ta till vara på arbetsegenskaper…
Titta till exempel vad som hänt med andra "vallande" raser…
Inget vall kvar alls tack vare mer utseende-inriktad avel.
Anledningen till att jag stör mig är förmodligen för att de flesta som har oreg bc påstår att vallande BC's är så otroligt dåliga.
Jag har läst flera gånger i blocket-annonser att vallhundar inte behövs i Sverige längre.
Men när vi ska kolla till djuren så klarar vi det inte utan hund!
En seriös uppfödare enligt mig avlar efter den standard det finns på rasen (vallprov för BC).
#20 Ja, räcker det då inte med att uppfödarna tar till vara på rasens egenskaper? Du behöver ju inte nödvändigtvis ha något med andras avel att göra.
Okej. Så ditt slutgiltiga svar är att du blir ledsen när folk säger att vallande bc's är dåliga. Men ta inte åt dig, utan låt de tycka som de tycker. Förstår dock inte varför ändå du inte tycker om sällskapsborder collie-avel.
Du (och jag, och många andra) vet ju att vallhundar visst behövs (ibland). Oftast skaffar man väl inte en hund för att den behöver valla fåren, utan för att vallning helt enkelt är kul. Men det finns ju också människor som köper hund för det skälet med.
Jag tycker inte att en seriös uppfödare är en som avlar efter en rasstandard som en klubb ger ut. Jag tycker att en seriös uppfödare tar väl hand om sina hundar, ser till att de får sina behov uppfyllda, är god och respektfull mot sina hundar och ger hundarna ett bra liv med god mental och fysisk hälsa.
"Jag tycker att en seriös uppfödare tar väl hand om sina hundar, ser till att de får sina behov uppfyllda, är god och respektfull mot sina hundar och ger hundarna ett bra liv med god mental och fysisk hälsa."
Nu skrev du ju det själv!
Border Colliens behov är att valla!
Sällskaps-BC-avel = Blandrasavel -> Oseriöst som jag inte stödjer för fem öre.
SvaK har ingen standard för en BC då den avlas på arbete.
Vi har däremot krav på avelsdjuren.
#22 Jag anser att en bc's vallbehov kan bli ersatta av andra hundsporter och aktiviteter.
Hur mycket erfarenhet har du av Border Collie?
# 21 Detta har stötts och blöts oändligt många gånger, och i regel är det först när folk har sett en BC arbeta som de förstår varför vi argumenterar mot en delning av rasen, och mot blandrasavel på oregistrerade hundar.
Här kommer några klipp från inlägg jag gjort i andra trådar här på ViF:
"En BC som inte behöver valla är ingen bra BC. Det är en arbetsras som ska avlas för att fungera som arbetsredskap. Den har ett praktiskt syfte - som man snabbt förstör genom att avla på individer som inte är tillräckligt starka. Därför är jag av princip emot att man skaffar en BC till annat huvudsyfte än vallningen."
"Det är samma problem som vid all annan blandrasavel. Den görs på djur som inte hälsotestas, avelsdjuren väljs ut på enstaka individers idé om vad som är en bra hund och det tas ytterst sällan hänsyn till linjer och rasens syfte.
Om en hund nu är så fantastisk att den kan tillföra rasen något, varför gör man då helt enkelt inte de rekommenderade hälsotesterna och bruksproven som krävs för att få regga valparna?
Border collie är inte en hobbyhund. Det är en av de sista raserna i världen där dess praktiska funktion fortfarande är densamma som när rasen grundades. För att denna funktion ska finnas kvar krävs det ett mycket medvetet avelsarbete med fokus på just arbetsförmågan vid boskapshantering.
Det räcker att släppa brukskravet ett par-tre generationer så kan vallanlagen vara helt oanvändbara, om de ens finns kvar. Med lite otur har man en högenergisk hund med intresse för föremål i rörelse, enorm signalkänslighet men helt utan möjlighet att få utlopp för behovet. En sån hund blir både jobbig och i längden farlig ("vallar" barn, käkar inredning, jagar bilar osv). Det är också därför jag tycker att det är så viktigt att alla BCs får valla - VP är en del av ett utvärderingsarbete inom aveln. En kombination som lämnar få kapabla vallhundar ska inte upprepas!
Att avla på icke-vallande BCs är att direkt förstöra denna fantastiska hundras. Hur kan det vara okej?"
"Dels ang. vad som händer med rasen om man struntar i vallningen; det räcker att titta på utställningsBC för att se ett riktigt skräckscenario. Klumpiga hundar med opraktisk päls och nada utstrålning.
Det är vallningen som ger alla de andra egenskaperna som vi älskar hos rasen, man biter sig i svansen om man tror att det går att bevara arbetsviljan och signalkänsligheten utan att avla på hundarnas djurkänsla.
Förövrigt vill jag också lägga till att självklart finns det underbara individer även inom blandraserna. Man älskar förhoppningsvis sin hund oavsett. Problemet kommer när det börjas med avel hit och dit, och de börjar marknadsföras som "BC utan vallning i sig" (vanliga på blocket). Att folk efter att ha träffat en sådan hund tror att det är så BC är, och sen går och köper sig en egen valp. Det bäddar för problem, både för hundar och ägare.
Även en icke-vallande BC kan vara trevlig, men den är INTE rastypisk, ska INTE gå i avel och är inte ett bra exempel på hur hundarna är. En bra BC nöjer sig INTE med vanlig träning utan behöver valla!"
#24 Inte mycket. Några jag känner har bc, förutom att jag var helt jävla bc-fierad för ett tag sen.
# 23
Vet du vad vallning är? Det är en drift. En förädlad detalj från jakten, där flocken hjälptes åt att driva ihop bytesdjuret för att kunna döda det.
Vallningsinstinkten hos en BC är starkare än könsdriften, och mycket starkare än driften att äta.
Detta går inte att "ersätta med annan träning". Till en viss gräns kan man få hunden trött, men den har kvar behovet av att hantera och kontrollera djur i rörelse. Att läsa och svara på fårens rörelser är en helt annan sak än att putta bollar som en del tror fungerar som ersättning. Det är som att låta svältande suga på pinnar för att stävja hungern.
Jag jobbar praktiskt med mina två, och ser flera gånger i veckan hur hundarna löser problem som hade varit omöjliga att reda ut utan deras hjälp. Då funkar det inte med halvtända hundar som vallar på lydnad, eller mjuka, lättstyrda djur med så mycket eye att de helst vill ligga och titta på blommorna. Då behöver man starka, uthålliga, självständiga och ffa jävligt "streetsmarta" vallhundar.
Det finns en enda ras i världen som har alla de här egenskaperna, varför vill ni förstöra den och förvandla den till de pälsmonster som utställningsaveln ger? Förstår ni inte vilket enormt avelsarbete som ligger bakom de egenskaperna som vi idag värderar hos BC?
Vilka egenskaper är det ni tror att ni ska få med i blandrasaveln? Som jag citerade mig själv ovan och som andra i tråden redan sagt, det finns otaliga bevis på att vallhundarna, när man avlar bort vallningen, blir som vilken annan hund som helst. De förlorar förigheten, gnistan, signalkänsligheten och arbetsviljan. Kvar får man rätt färg och storlek, men en helt annan hund. Vad är poängen med det?
*gilla*
#27 Nejdå, inte alls. Har ingen aning om vad vallning är… 
Tro du så, jag tror fortfarande att det går att ersätta vallning. Trångsynt och envis - javisst! 
TRÅNGSYNT var ordet.
Vallning = Berikning.
Agility, lydnad etc = Aktivering
Aktivera en hund kan man alltid göra, men berikningen går ej att lösa genom extra aktivering.
Jag förstår inte varför man måste ha en BC om man inte ska valla? DEt finns så många andra härliga raser siom man man kan använda till agility, lydnad och bruks. Varför måste man försöka sällskapifiera bcn?
Jag förstår verkligen inte det!
Har inte läst hela tråden. Men om man inte är intresserad av vallning (och för den delen en aktiv hundras) varför ens kolla på BC? Varför ens försöka avla fram BC som är "lugna" och "inte vallar"? Då kan man väl likväl kolla på andra registrerade raser..
Idioti om du frågar mig m.a.o.
Hälsningar
Helen Wibom
http://stegrandehundar.wordpress.com

#32 Jag tror att många vill ha BC för att de är så söta och för att många har sett allt vad Turbo kunde göra på TV. "det måste ju vara en lätt hund att ha om man kan lära den allt det" Så tror jag att många resonerar. Tyvärr!!!
Jag har för mig att Turbo inte vallat och använts flitigt inom "sällskaps-aveln"!
(I alla fall om man ska tro på dessa blocket-annonser där Turbo är morfar
)

#35 Det är mycket möjligt att han har använts men de eventuella valparna är blandrashundar hur man än vrider och vänder på saken.
Vill pengarna styra så avlar man inte enligt SKK eller SVAK!
jag blir så himla trött på alla som avlar på "sällskapsborder". det finns inget som heter så. antingen är det en riktig border collie efter arbetande föräldrar eller så är de ett hån mot rasen ooch oreggade.
och om man nu prompt måste ha en bc och vägrar valla så får man köpa en unghund eller äldre som inte vill valla. och de hundar finns i massor. jag har tyvärr en sån. den ultimata hunden för folk som inte fattar vad en bc är.
det finns så stört många raser, varför måste man då vara och förstöra en av dem få som faktiskt inte har någon sjuk standard utan avlas på friska rena linjer med bra instinkter. inget tjafs om färg och form på huvudet.
ni som tycker att sällskapsborder är "riktiga" border bör inte ha en border alls.
jag tycker att man får stödja rasen om man nu vil ha en Border Collie.
men det är min åsikt!

#37 Håller med fullständigt.