Vallträning - grunder
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tips behövs till en glad nybörjare inom vallning. Får hem min lilla BC valp i början av Maj och söker så mycket information som möjligt.
- Vilken ålder "startade" ni eran valp/unghund på fåren? Motivera gärna varför!
- Vad anser ni är grunderna innan man startar hunden på får?
- Vad tror ni är receptet på att ge den blivande vallhunden så bra förutsättningar i framtiden som möjligt?
- Vad rekommenderar ni för litteratur? Har lånat ett par böcker från bibilotektet som jag inte minns namnet på i skrivandets stund. Men all litteratur som är lättförståelig och gärna innehåller mycket grunder tas tacksamt emot!
- Lägg gärna till mer om ni vill fylla på med det.

Tacksam om ni även motiverar era svar. Jag hoppas kunna hitta en bra grundkurs till valpen för att sedan bygga vidare på. Tanken är att hunden i framtiden skall hjälpa till på min mosters fårgård. Ett mål jag redan nu har är att iallafall få hunden GK i framtiden.
Mvh Emelie 
Ska själv börja valla in min Australian Cattle Dog nästa sommar, har inte så mycket erfarenhet själv än men jag skulle föreslå att du köper "First steps in Border Collie sheepdog Training (DVD)" samt Talking Sheepdogs (Bok). Har dem själv och de är mycket bra, avgudar dvd:n, den är lätt att förstå och visar tydligt tre olika typer av unghundar och hur man får kontroll över dem.
De finns att beställa på: http://se.lgprodukter.se/
//Stefan
Ska kika på det. Tack!
Mvh Emelie 
Jag kan även förslå följande böcker och filmer, se bifogad fil!
- Vilken ålder "startade" ni eran valp/unghund på fåren? Motivera gärna varför!
Jag började "hänga i fårhagen" och titta på träningar när Boss var 12 veckor gammal. Vi lekte runt lite bland fåren hela hans uppväxt, och tränade in stopkommando runt djuren osv även innan han tände (han tände sent, var ett år gammal ungefär när driften kom igång). Varför? Jag kunde inte hålla mig;) Ser inget fel i att börja med valpen vid 6 mån ålder, så länge man anpassar kravnivån!
- Vad anser ni är grunderna innan man startar hunden på får?
Inkallning!! Gärna även ett väl etablerat stopp. Var dock beredd på att inte ett enda kommando kommer fungera i början, driften att valla är starka grejer;) Undvik "torrvallning".
- Vad tror ni är receptet på att ge den blivande vallhunden så bra förutsättningar i framtiden som möjligt?
Bra gener, tät och pedagogiskt upplagd träning, mycket praktiska moment och inte bara pillande med detaljer. Lär hunden hitta en stark självkänsla med djuren! Låt den lära sig av sina misstag och själv testa vad som händer så länge den sköter sig(bita är INTE okej!).

Har precis prövat och sett om min BC Zeb som är 7 månader tänder på får. Ingen riktig tändning utan mycket osäkerhet. Men som sagt så tänder alla vid olika åldrar (: Prövade detta vid denna ålder eftersom det var vallhundsträff och lika bra att vara med dom som är mer erfarna än mig.
Grunderna innan jag prövade Zeb på får var att han kommer vid inkallning och att han kan stanna.
Bra mor och far som har vallat bra. Mycket praktisk övning och ett schema över träning. Hård men rättvis.
Vilken ålder "startade" ni eran valp/unghund på fåren? Motivera gärna varför!
- Vi testar oftast våra valpar när de är 12 veckor, sen får de inte träffa får föräns vid 4-6 månaders ålder, visar de intresse på får så får de gå några gånger till..
Sen "stoppar man undan" hunden tills den är lite äldre och testar den igen om den är tänd på fåren…
Träningen skiftar i tid; vi hade en hane som var så tidig att vi kunde börja träna ordentligt och kräva saker när han var 8 månader, men min unghund som är en tik ska jag sätta igång till sommaren när hon är ca 18 månader gammal.
Alla mognar olika i träningsstadier.Vad anser ni är grunderna innan man startar hunden på får?
- Innan man startar själva träningen så bör hunden kunna inkallning och ett stopp.
Detta bör tränas brevid får (typ får i fålla och man tränar utanför)… Oavsett om hunden är lydnadschampion så kommer den förmodligen inte att lyssna när det är får i närheten.
Vad tror ni är receptet på att ge den blivande vallhunden så bra förutsättningar i framtiden som möjligt?
- Träna rätt från början! Men det blir inte alltid så med första hunden, den är till för att göra fel på…
Gå mycket kurser/träningar för duktiga instruktörer som kan hjälpa dig på vägen.
Ett sista tips är att börja på en "förberedande vallkurs" (går säkert att hitta i närmaste vallhundsklubb) där man går igenom just grundlydnad i vallning och lite fårkunskap. 
http://www.eyeam.se
- **Vilken ålder "startade" ni eran valp/unghund på fåren?
**redan vid 8 veckor fick lilltösa vara med i ladugården och vänja sig vid korna och gå med när vi hämta och lämnade dem i korna. vid ett halvår så testade vi om intresset fanns och hon "tände" och la ner träningen till hon vart året. och då började vi litet och försiktigt. - **Vad anser ni är grunderna innan man startar hunden på får?
**en bra grundlydnad. den måste kunna hit och nej. nu kan man inte räkna med att ens den lydigaste kommer komma på första "hit" eller lyssna på nej direkt. vallningen är så otroligt mkt starkare än viljan att lyssna på förare. sen är det viktigt att om man inte kan träna en vallhund fullt ut att man har en mentor som hjälper en genom det. - **Vad tror ni är receptet på att ge den blivande vallhunden så bra förutsättningar i framtiden som möjligt?
**en bra stamtavla. bra föräldrar är ju självklart. men kolla gärna upp stammen lite längre bak och se hur de hundarna är och kolla på andra avkommor efter föräldradjuren om det finns några.
att ta hjälp ut av kunniga personer ger dig så mkt bättre förutsättningar. kurser, gärna för olika tränare för att få lite olika perspektiv på vallningen och forma träningen efter bästa sätt för dig och din hund. gå inte heller för fort fram. våga ta pauser i träningen så hunden får vila. gå tillbaka i träningen i bland och gå igenom det hunden redan kan. kräv inte alltid max från hunden. - när det gäller litteratur så har jag inga tips då jag inte läst några böcker utan lärt mig från erfarna människor coh varit med på lite kurser. sen har jag även fått möjlighet att få träna mkt vallning med redan utbildade hundar som har lärt mig hur det ska se ut och gå till. jag har även varit på träningar med utbildade hundar bara för att lära mig ngt och inte behöva lära hunden.

Varför tar man bort hunden ifrån tränandet i flera månader i omgångar? Frågar för att lära. :)
Mvh Ellenfyrkant
Tack för allas svar! Ska bli jättespännande det här. Och vi har till och med börjat planera att köpa in egna träningsfår. (vi bor trotts allt på gård och har i dagsläget tomma hagar) :)
Mvh Emelie 
#8 Ofta tar man bort dem då de psykist inte är redo för den press man sätter på dem när de är så unga. Är de äldre när man tar bort dem så brukar det vara för att de ska få vila en liten period och smälta allt.

#10 Okejck!
Mvh Ellenfyrkant