Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 3797 ggr
Ronja06
0

Välja valp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När ni väljer BC valp ur en stor valpkull. Vad tittar ni då efter? Alltså, tänker mest ur "vallhundsperspektiv". Är helt ny inom allt som har med vallning att göra. Och önskar såklart att det skall bli till det bästa, eftersom vallningen är något som vi skall lägga stor vikt på. Det är så hemskt svårt när man tittar på valpar och sedan veta vad som är rätt/bäst för en själv. Valpen skall även funka inom agility och lydnaden hade jag tänkt.

Jag står här nu och har två små helt fantastiska valpar att välja på. Uppfödaren i sig säger att de båda har sina för- och nackdelar. De har generna, men nu kommer det svåra att välja individ. Speciellt med tanke på att dessa två valpar i många fall är som natt och dag gör inte saken enklare. Eller att de båda tilltalar mig på olika sätt.

Valp 1 - är lite mindre, lite försiktigare. Men inte osäker eller rädd. Snarare neutral med en grym "på - av knapp". Undersöker mycket, och gärna på egen hand. Gör ibland lite "tvärtom" vad sina syskon gör, och tycks i många fall gå sin egna lilla väg. Gillar att bära och tugga på leksaker, men att "kampa" är inte någon höjdare (än). Även om det händer. Är inte känslig för ljud, utan kan med lätthet somna "på stället" även om det är mycket runtomkring. Lite klumpig (som valpar kan vara), och om det blir lite hårdare tag reagerar han starkare än syskonen. *den uppfattning jag fick från besöket* (om han exempelvis råkar slå sig mot något). Dock glöms det fort bort, och svansen är i vädret fort igen. Däremot är han inte sen med att säga ifrån om det blir för mycket skoj och bus, och i många fall tycks han vara den som har överläge om han vänder den sida till i valplådan.

Valp 2 - Är större och mycket grövre byggd. Är en äkta duracellkanin som snarare har alla tassar i luften än på marken. Först fram och lite överallt. Han är där allt händer och är supernyfiken. Allt skall tuggas på enligt hans mening! Jättestort föremålsintresse och väldigt burdus i sitt sätt. Utan tvekan valpen som tar mest plats. Är känsligare mot ljud och kan reagera starkt mot högre ljud. Har en stor portion vall i sig redan (hukande - eye, mot de andra valparna ibland)

Båda valparna är lyhörda och kommer när man ropar (redan!). Är glada i mat och trevliga till sättet. Den största skillnaden är väll egentligen att den ena är av lugnare typ, medan den andra är av äkta duracell-vara. Med tanke på att detta är min första BC så önskar jag lite åsikter och tankar! I skrivandets stund lutar det åt "valp 1".

Mvh Emelie Förlägen

[Aremea]
0

I den åldern så tror jag inte du kan se någon vallningsdrift att tala om, inte som säger något om huden kommer arbeta i framtiden iaf.

Jag väljer valp efter framåtanda, nyfikenhet och hur den hanterar rädlsa/överaskningar. Snabb avreaktion och kontaktsökande mot människor tycker jag är viktigt. Föremålsintresse går att träna upp.

Vad är det för föräldrar till kullen?

Ronja06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Pappa till valparna är Blue Sky (ISDS 293305) 15446/07 (norge)

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mamma till valparna är Teg. (ISDS 264307) SKKRV1611/2003

Mvh Emelie Förlägen

monsterblom
0

När jag väljer valp så utgår jag från föräldradjuren. de måste ha allt som jag vill ha hos min hund. När jag har hittat det jag vill ha och ska välja valp så går jag på utseende, kön och hur de reagerar på omgivningen. sen hoppas jag på att det är en bra hund jag valt. Om det sen visar sig att hunden inte funkar till det man tänkt får man tänka om. Antingen så får sälja och köpa ny hund om det är så att man måste ha en jobbandes hund, annars får man byta inriktning. jag själv köpte en till när den andra hunden vägrade jobba. Så det tips jag kan ge är att gå på din magkänsla.

[Aremea]
0

Tycker det är svårt att se så mycket av dem på filmerna, men reagerar över att det är väldigt mycket liggande. Kan jui vara en träningsfråga iofs.

Ronja06
0

#5: I detta fallet är det snarare en träningsfråga vågar jag säga. (utgår själv mest ifrån vad jag själv har sett av dem live.) Hade inte några bra bilder att visa upp på dem, så tog youtube klipp istället. ;) Vet även att filmen på Sky är i början av hans träning på får.

Mvh Emelie Förlägen

Lucifer06
0

Välj valp på känsla!
Har hört många duktiga vallhundsinstruktörer säga att de väljer de sötaste valparna för man  kan ändå inte veta hur de är som vuxna.
När jag har valt valp så har jag alltid gått på känsla!

När jag skulle köpa Olivia så var det meningen att jag skulle ha en svart-vit hund…
Försökte hitta känslan med de svart-vita valparna men det fanns ingen..
Sen kom lilla Olivia och klättrade upp i mitt knä, satte sig och tittade på mig med svansen viftandes. Då kände jag att hon var min valp. Glad

Gå på känslan så brukar resten lösa sig!  Cool

http://www.eyeam.se