Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 4060 ggr
AnneN
0

Hund som jagar bilar

Hejsan!

Är inte själv vallhundsägare (eller ja min hund har vallhund i sig men är ingen vallare), men idag är jag hundvakt till min kompis Berger des Pyrénées à poil long.

Denna hund är helt tokig i att jaga bilar! Självklart är hon alltid kopplad på platser där det finns risk att det kan komma en bil.

Men jag har hört eller läst någonstans att vallhundar som inte får utlopp för sin vallinstinkt kan börja jaga/valla bilar, cyklar, mm. Stämmer detta?

Om det stämmer, kan man då få bort det betendet genom att börja träna vallning någon gång per vecka eller kanske testa med treibbal (bollvallning)?

Denna hund är definitivt inte understimulerad i övrigt då ägaren är väldigt aktiv med bland annat agility, mm.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få av er och föra vidare till ägaren.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

monsterblom
0

Jag ska vara ärlig. Jag har inte en aning om hur man får dem sluta jaga bilar. Jag vallar med lilltösen regelbundet och hon vallar bilar oavsett. Så efter många månader försök gav jag upp och lärde henne lägga sig ner och söka kontakt när det kommer en bil. Det blir väldigt jobbigt om man ska gå längst en väg, men hellre det än att hon kastar sig ut framför bilarna. Men om någon vet hur man får bort beteendet helt så är jag idel öra. Så tyvärr tror jag inte att träna vallning löser problemet tyvärr. :/

Denna kommentar har tagits bort.
Tokryck
0

Jag skulle skvallerträna bilar. Alltså belöna henne då hon tittar på en bil utan att jaga den. Krävs att ni är på sådant avstånd att hon lyckas.

Vallning tror inte jag löser problemet.

tearsofmemories
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har precis skrivit ett inlägg på min blogg om att träna bort vallning av bilar.ika in där (:

www.nonelikeme.blogg.se

Tokryck
0

Ja då har du fått två alternativ. Bara att välja och vraka, det som passar dig. Båda lösningarna fungerar. Den ena innebär inte korrigeringar medan den andra gör det.

Hoppas det löser sig för dig! Eller vadå, så klart det gör det :) .

AnneN
0

Tack för tipsen, för dem vidare till hundens ägare Glad

Kan dock direkt säga att den metod som beskrivs i bloggen i #4 inte är något som varken jag eller min kompis någosin skulle använda på något djur då vi föredrar att använda mjukast möjliga metod i stället för skrämma dem till lydnad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

monsterblom
0

Trycka ner hunden som #4 beskriver på sin blogg att man bör göra skulle jag inte göra specielt ofta. OM jag nu trycker ner mina hundar så ska de ha gjort något riktigt dumt, ex huggit en annan hund eller trycka på fåren och jaga dem. Man ska absolut inte skrämma sin hund till lydnad. Trycker man ner för mkt finns det ju risk att hunden inte vågar ta ut svängarna och jobba sj hos fåren. Man får helt enkelt en vek hund. Nu säger inte jag att #4 tränar fel, men det är ingen metod som jag rekomenderar att använda.

Tokryck
0

Jag tycker inte heller att man ska trycka ner sin hund och skrämma den till lydnad. Även om det skulle fungera med att trycka ner hunden så är det inte rätt och när det finns andra, vänligare lösningar så ska man försöka med dem tycker jag. Men de kan ta lite mer tid, men det är värt det för man får inte en hund som kopplar ihop bilar (eller annat) med obehag.