Att valla lite...bra eller dåligt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag har en fråga till er som har erfarenheter av att valla "lite" med era hundar. Jag menar alltså att vallningen inte är ett dagligt arbete utan kanske något som utförs någon gång/ett par gånger i veckan. Hur har era hundar reagerat på detta?
Det finns ju dom som menar att hunden kan bli "knäpp" av att få tändningen för vallning för att sedan inte få utföra det så mycket som de kanske borde få göra. Och dämed kan problem uppkomma som ex. vallning av barn, cyklar osv. Är det då bättre att inte valla alls?
(Vet inte om jag lagt i rätt kategori…?)
Om du tränar någon dag i veckan som minst borde det inte vara något problem.

#1 Okej, tack!
Någon mer som vill dela med sig av erfarenheter?

Jag har själv inga erfarenheter men jag vet att innan reglerna ändrades så var det en del som fick godkänt på vallprovet för att kunna få lydnadschampionatet. De vallade alltså bara för att få godkänt på provet och sen inte mer.

#3 Jaha, det visste jag inte! Lite synd om en hund som verkligen älskar att göra det, å sen inte får mer…
kan tyvärr inte komma med egna erfarenheter/råd men gör ett avtryck i tråden, eftersom jag funderar över samma sak själv.
Vill börja valla med mina hund men har inte tillgång till egna får. Men är det verkligen så att man "väcker" en instinkt som hunden sedan börjar må dåligt över att den inte får varje dag längre?
Tycker att det låter lite konstigt.. Fick t.ex. rådet att inte börja träna viltspår med min hund för att "jag sedan inte skulle kunna ha honom lös i skogen (eftersom han då helt plötsligt skulle börja dra efter vilt..)"
Hoppas på fler bra svar :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se

#5 Jag tränar och tävlar viltspår med min, eller har gjort ska jag säga, och hon har aldrig dragit efter vilt. Däremot har jag hört att man ska spåra med en hund som gärna drar efter vilt för att lära hunden att det här gör vi tillsammans under kontrollerade former och endast när sele och lina är på.

#5 Jag håller med dig. Tycker det låter jättekonstigt att man inte ska kunna utföra sådan typ av träning som de faktiskt är gjorde för, även om man inte kan göra det varje dag. Kanske att man kan testa sig fram lite…
#6 Jag tror också att det är så, och tänker att det borde vara samma sak med vallningen.
Så länge hunden får jobba psykiskt så räcker det långt, det kan vara allt från att gå fot till att leta saker m.m.
Sedan så är det ju ett pluss om man kan valla med sin hund ibland, men två längre promenader om dagen samt litte tankejobb räcker för de allra flesta hundar.
om du ger din hund psykisk stimulans i övrigt ser jag inga problem med att bara valla ibland. sen hur ofta det blir spelar inte någon större roll. så har du bara tillgång till får någon gång då och då så är det alltid ngt. åk på kurser eller fixa en egen träningsgrupp där ni kan träffas och träna tillsammans.
jag kan valla allt ifrån 2-7 ggr i veckan. sen kan jag valla 1-5 ggr på en dag. det blir lite olika beroende på vad jag känner för, har tid och ork för. sen är hunden alltid på att jobba.
kan ju tillägga att vi har haft en paus från vallningen helt och hållet under vinter då det var extrem kallt och väldigt djup snö. tyvärr så föll fåren ur lite under vinter, så det kändes bäst att låte vallningen ligga på vila. då var det lite vardagsträning. filning av vardagslydnaden var det som gällde. ingen märkvärdig träning direkt. inte klättrade hunden på väggarna för det. allt blir ju vad man gör det till.

#8 Precis! Vi jobbar mycket med annan träning av olika slag och självklart skulle vi fortsätta med det även om vi börjar valla lite!
#9 Vad skönt! Jag är så sugen på att börja
Jag tror verkligen att min vovve skulle trivas med att få göra det ibland och jag själv tycker det verkar väldigt roligt! Jag hade såklart tankar på att börja valla redan när vi skaffade honom för ett år sedan (det är ju trots allt en bordis), men med tanke på hans trassliga bakgrund och diverse problembeteende har det varit mycket annat att jobba på detta året.
Hur går jag tillväga? Jag pratade med brukshundsklubben men det va de som sa att jag nog skulle passa mig för att börja om jag inte hade möjlighet att valla ofta. Finns det nån annan väg att gå? Jag funderar på att höra mig för om det finns någon i närheten som vallar och som kanske vill ta sig an mig och vovven för privat träning. Men det känns lite halvjobbigt att ringa och fråga nån helt okänd…? Hur har ni gjort?
tack för bra svar! :) Det är svårt att hitta kurser/personer som är kunniga och villiga att hjälpa till med vallning i närheten av där jag bor,, har sökt överallt känns det som. Det enda jag fått fram är att det finns en kurs i bollvallning i Bromölla.. Kan vara värt att testa :)
I vilken del av landet bor du Zabina?
#6 Precis, den uppfattningen har jag också fått!
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se

#11 Jag bor i Västra Götaland! Kan tänka mig att det finns endel i Göteborg men dit är för långt för mig att åka….
Jag har ju haft turen att växa upp med jobbande hundar och har alltid haft tillgång till får och kor och har även nu får till hunden. Men jag skulle nog gå in på svak hemsida och kolla efter helgkurser så att man får ut ngt av det istället för att gå på kurs varje vecka då det kräver att man kan träna imellan. Finns även lägren man kan åka på. Sen anpassas träningen efter dig och din hund.

#13 Har funderat på att gå någon helgkurs, men känner ändå att det vore roligt att träna lite mer kontinuerligt. Jag skulle helst av allt vilja träna privat för någon men det är så svårt att hitta här i närheten. Jag får nog lete lite till…

#15 Jag har kollat på deras hemsida! Verkar som att jag hittat en kille som bor ganska nära. Ska ringa honom nån dag nu och höra mig för lite!
Annars kan du maila dem och höra efter om de vet någon som inte finns med på hemsidan. :)