Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettfoder-hälsa
Läst 2618 ggr
HarrietKiara
1

Rasspecifika sjukdomar.

Jag skulle vilja veta här vilka sjukdomar som är vanliga hos respektive ras.
Tyvärr finns det många som inte vill tala om sånt här men jag är av den åsikten att talar vi inte om det så kommer det aldrig att försvinna heller.

Vet vi vilka hundar som är sjuka eller lämnar sjuka avkommor så kan vi plocka bort dem från aveln och därmed minska risken för spridning.

Hoppas ni är med mig. Glad

Love my Kelpie!

MikaelaPetersson
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att epilepsi förekommer mer & mer hos Border Collies. Bra tråd förresten! Precis som du säger "Vet vi vilka hundar som är sjuka eller lämnar sjuka avkommor så kan vi plocka bort dem från aveln och därmed minska risken för spridning."Vi vill ju att våra hundar skall vara friska & krya. Därför bör man inte avla på hundar som har epilepsi eller andra sjukdomar.Läs mer om epilepsi på: http://www.svak.se/_Sidor/hundarna/epilepsi.html

monsterblom
1

hos BC finns det en hel del sjukdomar som är vanliga tyvärr :(
men de vanligaste är ögonsjukdomar och sen ledsjukdomar verkar bli allt vanligare då det finns väldigt mkt oseriös avel på BC där det inte ens är godkända föräldrar. *suck*

(kan tillägga att svak har en ny sida så länken i inlägg#1 blir snart ogiltig. de har bytt till den nya hemsidan nu.)

vallhund
1

Det enda man kan föra statistik på är reggade hundar, så resten är oväsentligt.

Skulle gärna se länkar till fakta som styrker påståenden att ögon/led sjukdomar o EP ökar hos BC.

Enda fakta som jag vet är att statistiken för HD försämrades när man gick över till nya avläsnings systemet för ca 10 år sedan, men samma skedde med flera raser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

monsterblom
0

vem har skrivit att sjukdomarna ökar? jag har bara skrivit att ledsjukdomar verkar bli allt vanligare. och det har jag inte hittat i någon statistik, utan märkt det mer och mer när jag pratat med BC ägare.

HarrietKiara
0

Nu var det ju inte meningen att det skulle bli någon osämja här utan tråden skapades för att lyfta fram sjukdomar som faktiskt finns för att kunna göra raserna friskare.

Är det någon som upplever att sjukdomar blir vanligare så är det ju en upplevelse som den personen har.

Sen spelar det ju stor roll vad det är för linjer bakom med. Bara för att det finns hos några hundar så betyder det ju inte att det finns i alla.

Hoppas att vi kan diskutera sjukdomar här och vad vi ska göra för att minska dem

Love my Kelpie!

Starfall
1

Hos sheltien är ögonsjukdomar vanliga, tyvärr. CRD och Colobom är tyvärr ganska vanligt inom rasen, men PRA förekommer också.

Det verkar även som HD (höftledsdysplasi) har blivit relativt vanligt inom rasen. Eftersom detta är ett problem tycker jag att det borde vara krav på höftledsröntgen innan man avlar på hundarna.

Något som också är ett känt problem för rasen är matsmältningsproblem, men jag vet inte hur vanligt detta är dock.

HarrietKiara
0

#6 Det är ju trist men det kanske är så att det inte har varit så vanligt med höfterna innan

Love my Kelpie!

[Stefan91]
0

Hos Australian Cattle Dog vet jag att ögonproblem (blindhet) samt öronproblem (dövhet) är rätt vanligt.