kroksvans (?) hos renrasig BC?
Jag vet inte riktigt om det heter kroksvans, men jag tänker på en sån här svans som ofta spetsar t.ex har. En svans som har en böj och går lite uppåt mot ryggen.
Det jag undrar är: Kan en renrasig BC ha en sådan svans?
Tacksam för svar
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Det står inte i Border Colliens rasstandard att svansen ska se ut på detta sett (och det gör den inte heller). Den ska hänga och vara rak. Men om hunden visar dominans kan den mycket väl se ut på detta sätt, fast inte lika "extremt" som hos spetsar.
Däremot kan det förekomma mutationer som hos alla levande arter. Dock är detta mycket ovanligt.
Hoppas du fick ett bra svar nu!
Jovisst förekommer det även på renrasiga bc´s men det är som sagt inte önskvärt enligt rasstandarden.
Vi hade en bc med "kroksvans" alltså att svansen låg böjd på ryggen eller vad man ska säga. Men inte så extremt som hos vissa spetsar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack för era svar. 
#2 Har du någon bild som jag kan se hur det ser ut? För jag vet inte om det är exakt så mycket som en spets
Åh jag som har så dåligt med bilder på denna dator (har ny dator) Kan kolla efter bild hos mina föräldrars dator, men då blir det inte förrens till helgen
Får man fråga varför du undrar om detta med kroksvans hos renrasiga bc?
#4 Okej. Det går bra det. 
Jo, jag undrar eftersom en kompis har köpt en BC och den har kroksvas… Och då undrade jag om renrasiga BC:s har kroksvans.. Har själv aldrig sett det förut… Och då undrade jag om dt ev . skulle kunna vara en blandras eller nåt.. Men jag vet inte. Det är anledningen till att jag undrade, hihi. 
Kan du inte fråga kompisen din då vad det egentligen är för ras? Eller säger hon att det är en Border Collie?
#6 Hon säger att den är en renrasig.
Har hon stamtavla på hunden?
Har du bild på hunden? :) Sen ställer jag samma fråga son Lina, har hon stamtavla på hunden?
#9 Jag vet inte om hon har stamtavla!
Hon vet inte verkar det som. Hennes mamma tar hand om pappren eller nåt.
Jag har ingen bild på hunden tyvärr.
#10 Okey, vad konstigt det låter … är den långhårig eller korthårig? uppåtstående eller hängande öron?
#11 Hmm… Den är väl inte så långhårig direkt. SKulle nog säga att den var korthårig..
Ett öra uppåt och ett sneöra
#12 ja, iof. kan Border Collies se ut hur som helst iprincip. Så det är inte så konstigt om den är renrasig men iom. svansen skulle jag tippa på att det är någon blandras. Svårt att säga om man inte sett en bild :)
Typ sån här var svansen
Jag vet att jag är grym på att rita ;)
Den enda gången den har "normal BC-svans" är när den koncentrerar sig 
Hon har inte facebook så du kan sno en bild på hunden därifrån? 
#16 Jo, det har hon, men jag tror inte hon har en helbild på hunden… Och eftersom hon tagit bilderna får jag ju inte bara använda de hur jag vill 
Jag tror det är så iaf, haha
#17 Så sant, lagen säger att du inte får använda bilderna hur du vill. Du kan bli fälld och få upp emot 50 000 kr i böter.
Fråga henne om du får låna en bild, eller skicka länken till hennes profil.
#18 Menade såklart att hon skulle länka bilden.
Så länge hunden kan fälla svansen under arbete så tror jag inte att det är något att oroa sig för. Har sett renrasiga BCs med liknande svansföring flera gånger, bla en av mina egna ser ut sådär om han är uppe i varv.
Jag tänker mig att hunden kan se ut lite såhär. Kanske de är en blandras?
Detta är en Karelsk björnhund. Klassisk "kroksvans"
Mickis ~ www.redtailsartie.tk
Inte riktigt sååååå mycket kroksvans har den, inte så att den nuddar ryggen.
Jaja! Men då är de ingen fara. Bcs kan ju ha lite kroksvans. Men är fallet att den inte är så krokig som på bilden så är det ok =)
Mickis ~ www.redtailsartie.tk

Lite ot men ändå
Det finns även långhåriga collies med kroksvans,ofta men inte alla ggr kan det vara korset som är för kort,men på min snodden är det inte så han är bara väldigt lik sin far

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min renrasiga BC har en "liten kroksvans" eller vad man ska säga när han blir nyfiken på något, lekfull o träffar andra hundar tex (:
Kan inte lägga upp bilden här men slänger in en länk till min blogg där han har en personlig sida (:
http://nonelikeme.blogg.se/category/zebulon-zeb-macahan.html