Vallning på Säbyholm!
Nu är jag så otroligt glad, så jag måste bara få skriva av mig!
Sedan snart två år tillbaka har jag kämpat för att få skolledningen att gå med på vallning av deras får. Däremot utan resultat men i oktober förra året hölls det första mötet innom den sk. vallningsgruppen. Vi satte ihop kontrakt och regler gällande vallningen och äntligen har skolan gått med på vallningen! Gruppen har fått 4 egna får som innom en snar framtid ska vallas in och sedan kommer vi kunna valla iprincip när vi vill. Och det absolut bästa - fårhagen ligger 10 minuter från internatet jag bor på!
Det kommer bli så otroligt behagligt för både mig och min hund och det bästa är ju att vi är 5 st i gruppen som man kan bolla ideér med, diskutera med och som kan ge konstruktiv kritik.
Detta innebär självfallet att vi kommer slänga in många filmer och mycket utvärdering efter passen här inne! Så nu håller vi tummarna för att det går vägen!
Jag passar även på att slänga in en bild från i sommras på min lill-kille!

Det låter ju jättebra.
Vilken lyx! Hoppas allt funkar med skolan.
#1 Jo det kommer bli otroligt bra och jag är så jäkla glad för detta just för Bens skull. Måste erkänna att det varit lite struligt tidigare att ta sig till får för oss. Vi har spenderat många timmar kommunalt för att få ett vallningspass så det har inte blivit lika mycket vallning som jag önskat att det hade blivit men nu till våren hoppas jag verkligen på att vi kommer börja få valla 5 dagar i veckan. 2011's mål att gå igenom ett godkännt vallhundsprov är ännu närmare än jag tidigare trott!
Å shit vad roligt! Så duktigt av dig att tjata på dem. De är lite sega på den där skolan allt ;) Går själv där så jag vet lite iaf.
Du får jätte gärna komma över till YH och berätta mera, och om vi får valla då vill säga… Annars kan de va :P
#3 Just nu försöker vi få struktur på gruppen och vallningen i sig. Så vi låter endast hundar och förare som vallat tidigare samt gått kurs få valla.
Men vi får se hur det blir i framtiden! Om intresse finns så kan man alltid smyga dit och kika för att se själva vallningen.
**Kommer med en snabb uppdate!
**Vi åker till skolan imorgon och vallar in fåren! Så nu går det verkligen frammåt!
Kommer bli mycket spännande! Och kanske vi hinner slänga in ett vallningspass där jag och Ben får valla lite också. Skriver imorgon hur det gått!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
gud va roligt! vill öckså komma igång ordentligt! men nu kommer tackorna få en massa lamm när som helst. så det blir till att åka iväg -____-'
Ah, jag hörde lite om det.
Men det är roligt ändå att det har kommit en bit på vägen! :D
Jag och min lilla bruna har vallat en del så vi kan lite men det är inte ett måste bara för att jag tycker det är jätte roligt.
Jag får komma en dag å titta på :D De är riktigt intressant!