Border Collie vs Aussie
Jag ska inom en snar framtid köpa mig en vallhund, antingen BC eller Aussie, som jag ska tävla agility, freestyle samt lydnad med. Men nu har jag hört så mycket olika åsikter om dessa två raser så jag börjar tveka på vilken av raserna jag ska verkligen ska välja.
Siktet är inställt på Aussie pga. att jag vill ha en merle, men vissa säger att Aussien är skit, vissa säger att den är "stabilare" än BC, vissa säger si och andra säger så.
**NI MED Border C ELLER Aussie:
****_- För och nackdelar med resp. ras
- Varför valde du just den rasen och inte den andra?
- Skulle du rekomendera din ras, och isåfall varför?
_
**TACKSAM FÖR SVAR!!!
Aussien har lite mer vakt i sig, har inte lika starka vall egenskaper och i ditt fall - om du inte ska valla - så skulle jag välja Aussien. Då jag anser att Border Collies bör valla.
Och just det att folk påstår att Aussien är stabilare tror jag har mycket med det att göra. En vallande border Collie kan vara stabilare än en Aussie, men en icke-vallande border collie är med stor sannolikhet inte stailare än en Aussie. Det beror ju på hur man vrider och vänder på det.
- Fördelen med Border Collien är ju att dom är lättlärda och otroligt sammarbetsvilliga och har otroliga vallegenskaper!
- Jag valde border collien eftersom att jag vill valla och träna/tävla sammtidigt. Och om man vill valla kanske Aussien inte är den optimalaste vallhunden. Men det går ju att valla med dom, däremot tror jag att dom är mer "kroppsvallare".
- Jag skulle rekomendera min ras till den som vill valla och utöva annan träning. Vallar du däremot inte så är border collien inte att rekomendera då det är en hårt avlad vallhund! Den är avlad för att valla och jag anser att ingen annan träning kan ersätta detta!

Jag skulle startk rekommendera BC
Det är alltför många i bekantskapskretsen som fått omplacera/avliva sina Aussie pga att de varit opålitliga i div sammanhang 

Aussie har jag hört att dom är skottkänsliga. Känner en som har 2 aussie och dom fick 5a på skotten n är dom gjorde MH. Har en liten BCvalp här hemma. Henne föräldrar har dock inget intresse för vallning. Men om hon skulle visa sig att ha intresse osv så kommer jag testa på vallning med henne. Men inte så mycket att säga nu då hon bara är 12 veckor. Men jag kommer träna många olika sporter varje dag och aktivera henne flera timmar per dag. :)
Fast hur hunden är beror ju helt på stam, uppfödare och ägare.
Jag vet flera Border Collies som inte alls mått bra av att inte valla, det är ju helt olika! Man kan aldrig veta!
Du kan få hem en BC som inte bryr sig om får, kul för dig om du inte är vallningsintresserad men sammtidigt kan du få hem en som mår skit av att inte få valla.
Därefter har jag hört de mest skräckinjagande historerna om en vänninas border collie som inte vallar.
Och jag säger samma sak igen, enligt mina egna erfarenheter och åsikter bör man inte skaffa BC om man inte ska valla. Tycker det är elakt mot hunden.
Och TS, kolla runt hos olika Aussie kennlar, hör dig för. Be om att få träffa Aussies, gå på utställningar, se dig om. Jag tror knappast att alla är som Harrietkiara säger att dom är 
Ni som äger en aussie, vad tycker ni om den rasen?
_- För och nackdelar med resp. ras
_nu har jag ingen erfarenhet av så många aussis, utan bara träffat den som tillhör en av hästägarna i samma stalla som mig. det är väldigt vaktig och har stora problem med barn. han har aldrig gjort något mot nån i stallet, men har vid flera gånger gjort utfall samt huggit personer vid andra tillfällen på andra platser.
men han är väldigt lättstimulerad.
en border collie har allt som oftast ett bra och stabilt psyke (självklart måste den har bra linjer och var stimulerade) de är väldigt lättlärda och väldigt följsamma. MEN tänker man inte valla med sin BC som huvudaktivitet anser jag att man inte ska ha en.
_- Varför valde du just den rasen och inte den andra?
_jag köpte mina hundar med syftet att valla. inget annat. aussin har inte tillräckligt mkt vallning i sig, och de få som har har sån himla dålig valltecknik så att det är hemskt… (vill att hunden ska vara riktiga naturvallare)
sen tycker jag personligen att aussin inte är speciellt fin till utseendet.
_- Skulle du rekomendera din ras, och isåfall varför? _jag rekommenderar aldrig "min" ras till folk som inte tänker valla då jag vill att aveln ska fortsätta i samma riktning. det finns massor med andra raser som passar bra till agility och dyl, som inte har vallningsbehovet.
och om du nu bestämmer dig för en BC så se till att köpa en reggad efter bra föräldrar och ingen "border collie".
sen finns färgen merle hos BC men (jag vet att det låter konstigt) bc med annorlunda färger brukar inte ha super bra psyke eller egenskaper. (har träffat flera udda färgade och ingen har haft ett psyke att skryta med eller bra vallegenskaper. se vallar som aussin…)

#4 Jag säger inte att alla Aussie är såna men alltför många jag har hört talas om.
De unghundar jag såg på utställning i nov var inte heller nån bra reklam för domaren hade väldiga problem att komma nära. En hund krånglade sig ur kopplet och smet ut ur ringen.
Men som sagt. Åk runt och träffa olika aussies och bilda dig en egen uppfattning.
#8 Leta efter kennlar, maila dessa och fråga hur Aussien är 

Jag har haft 3 st Aussies
nr 1 är reserverad med mycket vakt, säker i sig själv och en sjuhelvetes arbetshund!
Nr 2, fick uppfödaren ta tillbaka vid 9 mån ålder då han sedan 9 veckors ålder varit rädd och aggresiv
nr 3 social som värsta flatten och livet är en lek, kontaktsökande och helt underbar
En aussie kan vara reserverad, men det ska inte betyda rädd eller att de drar sig undan hanteringen.
Bägge raserna har problem med skottberördhet
Ska man ha en Aussie bör man kolla noga på linjer, träffa hundar från linjerna och framförallt se hur valparna beteer sig. En aussie är en VAKTANDE VALLANDE BRUKSHUND, de är inte små söta och viker sig för allt och det är inte ovanligt att de markerar mot ägaren om man gjort fel, men däremot är de inte elaka för det och det brukar vara lätt att få rätsida på dem igen.
Vill man ha en hund som lättare viker sig ska man köpa en BC från lydnadslinjer.
Men vill man ha en hund som tål mycket men kräver respekt, som kan kämpa trots att det tar emot och är en sjuhelvetes arbetshund, utan att ligga efter backen och valla allt, då ska man kika vidare på Aussien.
Jag vet så många som vill ha en bra träning- tävlingshund som stirrar sig blinda på BC vs Aussie. Långt ifrån alla tävlingsintreserade vill ha en sådan hund som bc och aussie är (båda raserna är väldigt energiska, krävande och speciella). Det finns så många andra passande raser. Tex: Kelpie, lappsk vallhund, belgisk vallhund, mudi, pumi, schappendoe, bouvier, cattledog m.fl.
- För och nackdelar med resp. ras Jag har border collie och jag tycker att fördelen är att dom är trevliga att jobba med, snygga att se på, naturlig eye i fårhagen m.m. Nackdelen är att dom väldigt lätt blir understimulerade om man inte jobbar med dom och det resulterar ofta i en hund som nafsar och har svårt att hantera situationer mentalt (som den normalt klarar, men understimuleringen gör att hjärnan inte tänker klart).
- Varför valde du just den rasen och inte den andra? Jag valde BC för att jag vill ha en hund som vallar. Även om jag bara hobbyvallar så tyckte jag det var så roligt att jag absolut vill hålla på med det. För mig stog det inte mellan Aussie och BC. Det stog mellan BC och några andra raser (främst en till dalmatiner). Aussie intresserad mig inte och ser inte riktigt varför man jämför det mot BC.
- Skulle du rekomendera din ras, och isåfall varför?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag har nu träffat två st MYCKET trevliga Aussies. Den ena hade jag lätt kunnat smuggla med mig hem 
Sociala, nyfikna, lugna. Inga tecken på rädslor. Lite vakt men det var verkligen för att tala om att "jag är här, bara så att du vet" och inget "jag är här och tycker att du är skitläskig".
Så träffa många Aussies och döm därefter. Jag har kke haft otur i mina tidigare möten.
Jag blir väldigt osäker på Aussie i förhållande till barn då rasklubben skriver: "Barn, både egna och för hunden okända, ska inte lämnas tillsammans med hunden utan uppsikt av en vuxen." En uppfödare skriver på sin hemsida att hon aldrig skulle låta sina barn gå ut själv med hunden pga dess motor, styrka och egenvilja.
Varför kan inte aussien lämnas ensam med ett barn? Jag som seriös ägare och förälder skulle förstås aldrig lämna ett litet barn ensam, men jag får en känsla av att hunden kan vara direkt farlig för barnet.
Ändå skriver rasklubben även att "Långt tillbaka fick Aussien inte sällan förtroendet att vakta familjens barn då båda föräldrarna arbetade med sina sysslor". Betyder det att Aussien på senare tid visat sig ha dålig hand med barn? Vad beror det på?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Vad menar du med att "de markerar mot ägaren om man gjort fel"? Hur markerar dem? Vad menar du med att ägaren gjort "fel"?
Det klingar illa i mina öron, det där du skriver om respekt också. Varför behöver aussien en annorlunda/ytterligare respekt än andra hundar?
Jag tror att man inte ska lämna en hund hemma ensam med ett barn i överlag. Jag skulle vilja påstå att det gäller alla hundar. Det kan hända vad som helst.
Känner du din hund rätt så kan du dra dina egna slutsatser.
Jag kan dock inte se varför en Aussie skulle vara mer "aggressiv" mot barn än mot andra varelser.
#15 Det kan jag hålla med om. Blev bara förvånad över att 2/3 första sidorna jag läser om Aussie innehåller fakta om att de på något sätt är olämpliga själva med barn. Jag har läst mycket och aldrig stött på sån läsning gällande de andra hundraserna jag kollat på.
Jag tror att de flesta lämpliga hundägare och föräldrar förstår (av egenvett) att de inte bör lämna sitt lilla barn ensam med en hund och jag tycker inte att det är information som rasklubben behöver lägga ut i sin lilla faktabeskrivning om det inte är något särskilt med rasen.

Tyvärr har det blivit vanligt med Aussies som markerar mot ägaren, spec om ägaren går på och ska "ta tag" i hunden. Och det beror ju på hur bra ägaren är på att läsa sin hund. Min yngsta kan jag säkerligen dunka i väggen och han skulle inte gå upp mot mig, den äldsta skulle markera mot mig och visa att det är fane mig orättvis behandling! Och hade det varit den mellersta så hade jag haft tänderna djupt i armen.
Så alltså behandlat fel mot just den hunden.
Och en aussie är lätt att trycka ner ofta, få dem låga och på det sättet förstöra hundarna. De kräver mer respekt än ex en schäfer som man faktumed kan vara vrång och vräsig mot och den säger fortfarande "vad vill du, vad vill du?? Vavavava?" många aussies säger i det läget "gört själv då!" eller "jag gör det, men inte med glädje"

Jag har själv en BC hemma och känner många som har aussie, så nu ska vi se om jag lyckas förklara min uppfattning om båda raserna.
Border Collie:
Om man ska skaffa sig en Border Collie så ska man ha intresse för vallning då det är en ren avlad vallhund. Men om man ändå lyckas få hem en BC som har noll intresse för vallning så kräver dom en extrem massa med mentalstimulans och motion. En understimulerad Border Collie är ALDRIG kul. En BC psyke varierar mycket beroende på hur deras föräldrar har varit och även hur man själv är som person. Det är mycket viktigt med miljöträning i mängder eftersom dom blir stressade (nej gäller inte alla) och är inte helt stabila. Eftersom dom är så pass signalkänsliga. När man är ute mycket som jag är så möter man många hundägare med deras bc och man har stannat och pratat lite och har hört många som har problem med att deras bc vallar barn, bilar, cyklar, moln, regndroppar ja you name it och även där så har jag fått frågor och berättelser om att deras bc har stora problem med utfall och rädda. Många av mina vännner och bekanta med BC har fått jobba mycket för att ha fått en stabil border collie, många är stressade, rädda och oroliga. Så miljöträningen är verkligen A och O. Så för att sammanfatta det hela lite så vill man ha en stabil border collie så ska man valla, träna och ge dom mycket motion. Miljöträning i mängder.
Aussie
Aussien kräver varierad träning då den snabbt tröttnar och man måste visa att det är kul och träna. Jag ser Aussien som mer stabil än border collien. Men Aussie är också mer hårdare och kräver en fast men vänlig hand. Några har skrivit att Aussies inte funkar med barn men så behöver det naturligtvis inte vara, vänj dom med barn från början och fortsätt låt hunden träffa barn lite då och då hela sin uppväxt. Har man en ostabil hund sedan innan så är inte Aussie något jag skulle rekommendera då Aussien som valp gärna tar efter andra hundars energier och blir då själv en ostabil hund. Aussien kan bli en toppen vallare men då måste man också börja träna tidigt som med de flesta vallhundar. Men vallning är inte ett måste för en Aussie utan går att träna annat med dom också. Men som BC så kräver dom mycket träning och motion. Men Border Collien kräver mer. Men om man inte har tänkt att valla så skulle jag säga Aussie.
Men vilken av raserna man än väljer så måste man vara beredd på att lägga ner mycket tid och tålamod för att få en så bra hund som möjligt. Träning träning träning. Är man inte beredd att lägga ner nästan all sin fritid på att göra hunden nöjd så ska man inte ha varken BC eller Aussie. Och de här med att lämna en Aussie, jag skulle aldrig ens komma på tanken att lämna ett barn tillsammans med en hund ensam och det spelar då ingen roll om hunden är toppen snäll. Som förälder måste man hålla koll på sitt barm eftersom barn inte förstår det här med att låta hunden vara för att hunden kan tycka det är jobbigt när dom hänger i öronen på hunden och klappar den hela tiden. Tillslut så kan hunden tycka det är påträngande och då säger hunden ifrån och det är ingenting man ska skälla på hunden för utan den har all rätt att visa att den faktiskt inte vill längre, men då menar jag inte att hunden ska göra utfall mot barnet. En hund visar inte aggresivitet utan en anledning, det finns oftast en förklaring till det hela.
Sen hoppas jag verkligen inte att man skaffar sig en hund bara för att man tycker att den ser vacker ut.
Nu är det här bara min bild av båda raserna och inget måste. Utan bara mina egna åsikter!
#18 En väldigt bra förklaring till de bada raserna haller med dig i det du skrev. Bra uttryckt
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html