Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 2406 ggr
Ronja06
0

Vill få tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har verkligen blivit sjukt intresserad av vallning de senaste månaderna. Trodde ett tag att det var en sådan där känsla som skulle "gå över" efter ett tag, ni vet, sådana övergångsintressen. Men mitt hjärta klappar ändå efter flera månader för vallning.

Så nu vill jag ha mängder med tips till en ren "nybörjare". Som än inte har någon BC eller övrig "ren" vallningsras. Vi får se hur det tar sig med mina shelties först. ;) Tips så som vad jag bör tänka på, vart jag kan vända mig m.m. Jag har fått tillstånd att få valla på min mosters gård då möjlighet finns. Dock så vill jag valla MER och få ytterligare kunskap i denna sport. Hade lätt kunnat tänka mig valla 1gång/vecka, eller mer! Skadar inte mig att byta ut några agilityträningspass för vallning. Jag hade även gärna gått kurs, men av anledning till att jag inte har egna får eller BC/working kelpie känns det ändå lite.. hmm.. konstigt? *ler* Har ni kanske några boktips? Vet ni om det kommer arrangeras något vallprov el. liknande i Göteborgsområdet i framtiden? Hade varit spännande!

Jag vallar i dagsläget enbart med min ena sheltie. Då jag känner att min tik är aningen för "het i gröten" bland fåren för att jag skall kunna kontrollera. Då behöver jag nog lite hjälp på vägen. Min hane däremot, smiter gärna ned till fåren om tillfälle finns och bara ligger och stirrar på dem från håll. Som om han vaktar dem. *ler* Det var på det sättet som jag upptäckte hans intresse. ;) Snäll som ett lamm bland fåren, arbetar gärna på distans och är kontrollerad i sitt arbete. Trodde detta inte fanns hos sheltien om jag ska vara ärlig. :)

Tacksam för tips!

Mvh Emelie Förlägen

HarrietKiara
0

Kul att upptäcka att anlagen finns på plats.  Skrattande

Love my Kelpie!

Ellenfyrkant
0

Förstår inte riktigt. Ena stunden skriver du att du blivit intresserasd senaste månaderna och vill veta mer… Senare skriver du att du i nuläget redan vallar med din ena hund ?

Mvh Ellenfyrkant

Ronja06
0

#2: Lite "luddigt" formulerat av mig. ;) Menade såklart att jag TESTAT PÅ vallning ett par gånger. "Vallar" är ju helt fel ordval från min sida.

Denna tråd har verkligen hamnat i glömskan. Men jag kan nu säga att jag fått mer "hjälp" av vallhundserfarna förare. Bytt idéer och pratat vallhund i allmänhet. Det rullar på, och nästa år skall jag lära mig mer om vallning praktiskt. :)

Mvh Emelie Förlägen

monsterblom
0

Först och främst bör du har en fålla på 25x25 meter då det är lättare att kontrollera både hundar och får då. sen är det viktigt att ni lär er balansen, dvs att du ska kunna gå framför och svänga både till höger och vänster och din hund ska hela tiden flytta sig efter dig och se till att det finns en balans. när ni kommit så lång att ni har en balans och du inte behöver hjälpa hunden att hitta den så kan du gå vidare.

sen skulle jag nog åka på kurser över en helg då det ger väldigt mkt både för förare och hund.

[Aremea]
0

Michelle: Jag har precis kommit hem från en kurs med Bobbie Dalziel, han gör precis tvärt om med sina unghundar - han låter dem fösa med lina på sig (från tidig ålder, 5-6 månader!) och går över till flankeringar och balansering först när drivningen fungerar och hunden har säkra stopp. Såg faktiskt mycket lugnt och logiskt ut!

monsterblom
0

#5 förlåt, det glömde jag helt bort att säga att man börjar med. Är så invand med det att jag antar att alla gör det X'D
jag gör det per automatik… Men det är ju också ngt som satt sig i ryggraden efter några års träning.

ska väll tillägga att jag börjar med det så fort de har lydnaden att stanna. sen får det gå med en erfaren hund. lillskiten fick börja valla 2 månader gammal med fösning då ;)