Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 4305 ggr
Ellenfyrkant
0

Hur börja valla ?

Jag har en shetland sheepdog på 3,5 år som jag alltid velat prova vallning med. Jag har inte tänkt att tävla men det vore kul om han åtminstone kunde. Än har han aldrig fått chansen och jag vet inte hur jag ska ge honom chansen. Har inte direkt några kontakter. Kan tillägga att jag aldrig har träffat en sheltie med så mycket vallinstinkt. Den märks verkligen i vardagen. Det är verkligen något utöver det vanliga.

Hur kom ni med vallande hundar ert steg in i detta ?

Mvh Ellenfyrkant

Elinormaggan
0

Har ingen erfarenhet av vallning men sök på google efter någon kurs eller nåt :)?

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Futurity
0

Har heller inga erfarnheter men kan tänka mig att enklaste sättet att komma igång är att kontakta Svak eller Svak lokalklubb.

Svak.se

monsterblom
0

Jag köpte hunde i syfte att valla och har låtit henne vara med från 8 veckors ålder, vid ett halvår så fick hon börja valla lite smått och nu är det hårdträning. att tillägga är att jag har egna får samt en massa kontakter med får där jag får träna.

lättast är om du går in på svaks hemsida eller tar kontakt med en uppfödare av vallande hundar och kolla om det finns någon möjlighet att få komma dit och lära dig och din hund vallning.

LillaGra
0

www.stardogs.se har kurser för icke-BC sen finns det nog ett lågt antal till…
Sheltien är ju tyvärr ingen utpräglad vallhund.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
monsterblom
0

tog bort dubbelinläggen :)