Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 3284 ggr
sokka
0

Isländsk fårhund...

Hej

Då vi oplanerat förlorade våra två älsklingar pratar vi om hund igen, en av dessa två vi vill ha är bullmastiff en ras vi haft tidigare.

Sen är vi intresserade av isländsk fårhund. Har själv islandshäst och skönt med hundar utan jakt som orkar och vill hänga med på ridturer.

Dock så undrar jag om det stämmer att dom inte behöver valla lika mycket som tex BC, Collie osv…? Då dom ska vara lite mer åt spets och gårdshundshållet än "vanlgia" vallhundar.

Om inte annat, var hittar man får-vallning i Göteborg? Bor ju i stan har ju inga direkt i anknytning.. har bil dock så utanför Göteborg osv tips på kurser, info om rasen osv är väldigt uppskattat!

[IsabelleA]
0

Jag känner några stycken, de jag känner vallar inte med sina. Dom verkar väldigt stabila - med lite träning om dagen. Eller som du nämnde, en ridtur.

sokka
0

Hej!

Okej kul o höra, vi har själv islands fårhundar i anknytningar till vissa gårdar med islandshästar och dom hänger ju med liksom.

Bullmastiff är väl egentligen en ras som inte är skapad för det men våran tidigare tik var perfekt i storlek, ork och lust i skog och mark. Detsamma gäller väl i stora delar även den isländska fårhunden om jag förstod rätt, då den inte har någon inpräntad jaktinstinkt.

Bullmastiffen är ju väldigt nära och har inte heller "jakt-radie", så nära hästen var hon alltid och våran amstaffmix hade större radie, ska man välja om så är det ju bättre att välja någon som har lite mer likt det och inte drar iväg.

Dock vill man ju inte ha en hund som biter hästen i hasorna, även om min häst är jättetålig och oerhört van vid hundar och inte bryr sig och aldrig sparkar så känns det ju ändå onödigt!

Vallar ju gärna för skoj om man hittar något passande men vill ju att det ska fugnera om man tränar och väljer att inte valla..

Alex
0

Du behöver inte valla med isländsk fårhund, de klarar sig utmärkt med annan aktivering. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

vallhund
0

Frågan är väl om de öht kan valla?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[IsabelleA]
0

#4 Det går att lära de flesta hundar att valla, sedan om de har vallegenskaper eller inte kan ju försvåra träningen eller tvärtom.
Det är nog inte frågan om ifall hunden 'kan valla'. Min hund kan inte valla - förän jag har lärt honom hur det ska gå till.

Däremot tror jag att den isländska fårhunden inte har lika mycket vallegenskaper som border collien har.

Alex
0

#4 De flesta uppfödare vallanlagstestar sina hundar, så där kan man ju kika efter olika linjer om man är ute efter en vallhund, vilka som har mer eller mindre vallanlag. På Island vallas det ju fortfarande med hundarna, så vallanlag finns det allt i rasen!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

monsterblom
0

#4 sen kan man ju valla på olika sätt. om hunden har det i sig så vallar de men hjälp av sina instinkter och använder djurkänsla, sen kan du ju köra lydnadsvallning. då går hunden endast på kommandon och du måste vara den som står för djurögat och känslan. oftast är det hundar med lite intresse eller med lite instinkter som du kör lydnadsvallning med

sokka
0

tanken var väl om rasen passar mig i det syftet jag tänkt, i sällskap med en bullmastiff tillsammans på hästturer men utan utpräglad vallträning.

Vill inte sitta med egenskaper jag inte tillgodoser och få problem för det i det vardagliga livet, lite så jag tänker.

Sen kan tilläggas att kurser av olika slag är kul, och det kan vara av intresse att lära sig valla om det skulle vara roligt för mig och hunden, absoluit inget krav, och absolut inget jag måste "tvingas" göra, därav frågan, för då bör jag välja en annan ras..