Vallning med Ben!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I helgen var det valpträff hos uppfödaren, otroligt kul! Vi passade på att valla lite och här kommer filmen från den 8 Maj!
Vad duktig han är din Ben! :)
Håller med Futurity.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Haha, jag tror nog att det är jag som måste läras. Inte han. Det var jätte svårt att hänga med fåren och så blir jag ju nästan fällt två gånger. Pinsamt. 
Haha, jag såg det vid 1:16 tänkte oj vad hände. ;)
det jobbigaste är när hunden ska balansera upp djuren och man hela tiden måste springa baklänges framför fåren XD
det är då man är glad att man "bara" har några får…
men det gick väldigt bra för er för att vara andra gången ni vallar någonsin ;)
#5 Ja, jag märkte att det var lite klurigt! Men detta är absolut något vi kommer att fortsätta med! Ska ju nu se till att få valla fåren på skolan. Och sedan tycker jag att ni ska med på kurslägret i Örebro 18-21 Juni!
Kommer bli sjukt kul!
#6 jag har fått tag på får som jag får valla så mkt jag vill! helt underbart. 5 min promenad hemmifrån. nu ska de bara vallas in så är det bara att köra på! :D
#7 Orättvist! Riktigt Orättvist! :) Men vad kul för er!
du är nog välkommen när de är invallade och alice ska få börja träna på dem… men ska kolla med ägaren först. men han tyckte vallning verkade intressant. i utbyte skulle jag lära honom grunderna om får och hur man sköter dem. ;)
#9 Oj vad bra :) Frågade även på bdb, vart finns dom? Fåren alltså?
hos mig på munsö. ligger efter ekerö. en timme från city.
#11 Oh, rätt långt bort med andra ord!
en bit. vi bor på landet inne i stan kan man säga ;)

Jättekul att se! Hoppas att fler vill lägga ut filmer här. Gärna från prov också så att man får se hur det ser ut. 

#14 Det låter jättebra. 
Varför piska i handen, vad är det hon gör med den?
Synd att linan måste vara på, blev ju ett tramp på den en gång. Men jag förstår att det är en säkerhetsåtgärd i början.
Är det första gången annars? Han hukade sig inte så som jag sett bc, åter igen jag är väldigt novis. Kommer det med erfarenhet eller är det olika inom bc hur mycket de hukar sig?
#18 Piskan kommer in i bilden för att "förlänga sin arm", för att bli tydligare i kroppsspråket och visa tydligare vad man vill. Du ska fösa hunden och få den att flankera och på så vis sträcka ut handen åt det håll hunden INTE ska gå åt, då är piskan till hjälp. Observera att vi inte piskar hunden!
Linan måste vara på hunden ifall hunden får för sig att gå till atack eller vara dum på annat vis, hunden ska lära sig att respektera djuren och i början vet man inte hur sin hund är mot djuren.
Detta är tredje gången vi vallar, Jag tror att hukningen kommer eftersom. Just nu är han väldigt grön och gör några överslagshandlingar.
Ja, jag tror inte att ni piskar hunde inte.
Jag misstänkte att ni var relativt nya pga linan.
Tack för svar.
kan tillägga att det inte är alla hundar som hukar och om de gör det så är det allt som oftast när de ska gå lungt fram efter att ha legat ner. sen kommer det oftast i kombination av att deras djuröga utvecklas och känslan för hur mkt de kan trycka på djuren.
sen finns det även underhundarna som har känslan i sig från början och inte behöver tränas utan du kan inpricip lägga in dina kommandon på en gång och sedan godkänna dem.