Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 3758 ggr
VimseVira
0

Trickträning

Sökte efter trickträning på sajten men enligt iFokus fanns det inte. Hur som helst så efterlyser jag tips, stora som små, eller ett inlägg som kanske upplyser några tips på trickträning…

Har provat det med en hund jag tidigare hade, lärde honom att vinka, och många blev fascinerade av det lilla *skratt*. Har själv en schäfer/malinois på 2½ som ska "utsättas" för lite trickträning och vill som sagt gärna ha allas erfarenheter kring det.

*Namnge tricket
*Förklara hur det lärs in och om det lockas med ngt särskilt
*Hur ivrig/intresserad har t.ex. din hund varit av att lära sig?

… och så vidare. Cool

Futurity
0

Vad kan hon för några trix då?

VimseVira
0

Den hunden jag har nu, han kan typ ingenting… inte mer än att tigga Tungan ute Egentligen är det min pappas hund, men det var jag som skaffade hunden och min far har inte det intresset för att underhålla hunden så jag ser det som min uppgift.

[IsabelleA]
0

Ett tipps är att börja träna med klicker! Det är en (jag tror det heter) betingad förstärkning.

Det tar väldigt snabbt att lära in ett trick med klicker (för oss tar det 10-25 minuter).

-Namnge tricket.
För oss har det varit lätt att namnge tricks, och det lättaste har nog varit att ha pauser. Många och korta pauser.
Det tar faktiskt snabbare för oss att lära in namnet på de trick vi tränar om vi tar en 3 minuters pus med tex. kontaktövningar eller bara lek. Jag prövade de båda metoderna, att träna i ett långt pass och att träna samma långa pass med många pauser och det resulterade i att min hund lärde sig snabbare om jag hade många pauser. Jag namnger tricket när han kan det. Alltså ska jag kunna hålla upp godisen/leksaken så kan han erbjuda rörelsen. Gör han detta så säger jag namnet på tricket sammtidigt som han utför det - klickar - belönar.
Om jag andvänder mig av shaping* namnger jag alltså inte tricket (för hunden) tills han kan det till 100%.
*Shaping innebär att du långsammt och stegvis får hunden att utföra önskat beteende. 

-Förklara hur det lärs in och om det lockas med ngt särskilt.
Jag lär in tricken med klicker och belöning i form av gott godis och leksak. Som jag nämnde tidigare är det väldigt mycket enklare att andvända klicker och hunden förstår mycket bättre vilket beteende vi vill åt. När jag tex lärde in slalom mellan benen lockade jag hunden med en godis att gå mellan mina ben, jag klickade och stegvis höjde jag graden. Jag lockade honom mellan fler ingångar och när vi övat detta ett tag tog jag bort lockbetet och visade lätt med händerna - klickade - belönade.
När jag lärde in kryp använde jag mig av shaping. Jag började med att lägga honom ner (här är det viktigt att INTE kommendera hunden att lägga sig ner, då har du efter en tid bytt ut kommandot ligg mot kryp). Jag tryckte lät ner honom mot golmet så att han låg ner. Sedan tog jag en godis  och höll framför nosen på honom. Han sträckte sig en cm för att ta den, då klickade jag och gav honom den. Sedan höll jag den längre bort, han stäckte sig lite längre efter godisen - klick - belöning. Sedan la jag godisen framför honom, sammtidigt som han sträckte sig efter godisen så satte han även fram en tass för att komma åt bättre - klick - belöning!
Såhär forsatte vi, sakta men säkert att shejpa fram beteendet.

-Hur ivrig/intresserad har t.ex. din hund varit av att lära sig?
Har jag gott godis eller en väldigt rolig leksak är han mycket intresserad av att lära sig nya saker. Han är ibland för ivrig och kan bli stressad så jag föredrar att inte belöna med leksak vilket gör honom ännu mer ivrig. Då flamsar han bara runt och utför inte tricken rätt. Efter att jag belönat med leksak slappnar vi av i 2 minuter för att lugna ner oss, sedan börjar vi med godis belöning igen.

Hoppas att du fick reda på lite mer och trickträning :)

[IsabelleA]
0

Putt :)

HarrietKiara
0

Lär hunden backa upp för trappen.

Jag ställer mig nedanför trappan med hunden framför mig. Sen väntar jag på minsta tassrörelse bakåt. När den kommer så Klick/belöning. Tassrörelserna blir större och större och det behövs ju när baktassarna stöter i nedersta trappsteget. Glad

Hunden kommer snabbt på att den måste lyfta tassarna högt och då är det Klick/Belöning. Sen är det bara att ta ett steg i taget.

I början så följer jag med hunden upp men sen får hon backa hela vägen själv. Skrattande

Den här övningen hade vi nytta av när hon efter sin korsbandsoperation skulle stärka sina benmuskler.

Vi har inget namn på det här tricket, men hon vet att när vi står vid trappan så är det backa som gäller.

Tips på andra trick är ju:

Fotposition

Hopp över hinder

Läggande och ställande under gång

Inkallning, släta och med ställande och läggande

Sändande till ruta

Fjärr

Apportering

och många fler lydnadsmoment. Det är ju faktiskt trick det med även om vi lägger in mycket prestige i det. Flört

Love my Kelpie!

[IsabelleA]
0

Topps på trick:
Stegra
krypa
slalom mellan benen
hopp över ben
hoppa upp på rygg
sitta fint
Lägga tassarna i kort
Blyg, skämms

Jag kan förklara hur tricksen ska läras in, bara att skriva tillbaka om intresse finns!