Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikett: övrigt
Läst 2629 ggr
[Aremea]
0

Vad skulle få dig att testa på vallning?

Efter att ha funderat i några dagar på hur man ska få in fler i vallningen som gren, kommer här några frågor!

Jag riktar dem främst till er som har eller vill ha en hund av vallhundsras, och smo av en eller annan anledning inte vallar med hunden idag.

Varför vallar du inte med din hund i dagsläget?

Vad är dina tankar om vallning som gren?

Vad tänker du om "Svenska Vallhundslubben"? Vilka är dina associationer?

Vad skulle få dig mer intresserad av vallning som gren?

Om du visste att det annordnades en nybörjarträning nära dig, där du har möjlighet att titta på duktiga förare med sina hundar, få grunderna förklarat och kanske visa fåren för din hund, skulle du tycka att det vore intressant att åka på?

Om det annordnades uppvisningar i din närhet, med eller utan förklarande speaker, skulle du tycka det var intressant att titta på?

Och så till sist; Vad skulle SvAK kunna göra för att få DIG intresserad av att använda din hund till vallning?

Så, ge mig massor av svar nu!

/Aremea

[Aremea]
0

Ingen här som vill svara? Rynkar på näsan

monsterblom
0

dom flesta här inne vallar eller vill valla och frågan är riktad mot dem som inte vallar eller inte vill göra det med sin hund…

[Aremea]
0

Jag har fått bilden av att många här inne inte vallar, eller har för avsikt att göra det. Vilken tur om jag fått det om bakfoten!

Om man då vänder på frågan; hur tycker ni att man ska få FLER vallhundsägare att faktiskt valla med sina hundar?

monsterblom
0

annonsera mera om olika tävlingar, ha uppvisningar på olika djurmässor och ha kurser även för männiksor i staden och på ngt sätt orginasera så att fler ´kan "låna" får.

sen tror jag att fler böcker, även bilderböcker skulle kunna hjälpa med intresset

Futurity
0

Ja, kanske lite mer information på nätet också.

Qepta
0

Jag vallar inte med min delis  terv, hennes föräldrar vallade inte.
Skulle vara roligt att testa på vallning, älskar att arbeta med mina djur. Kommer ev inom nått år få en till vovve och mamma är mycket inne på terven hon med. För tillfället har jag en papillon som jag tränar förfullt i lydnad.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Emelie-tex
0

Jag vill valla :-)

Om man anornade träningar på hyffsat avstånd kanske max 10 mil eller nått sånt. Och då regelbundet, DÅ skulle jag valla!

Men att däremot bara åka och tända två hundar på vall och en inte kunna få möjlighet att göra det regelbundet nee, det känns inte så kul Obestämd

Har två australian shepherd

vallhund
0

Finns massvis av info om man bara vet var man skall leta, dvs på SVaKs hemsida. http://www.svak.se/

Tävlingar hittar man här: http://vallreg.svak.se/t_calendar.php?MENUSELECT=3 där kan man ställa om till kartsök etc.

Sen bör man komma ihåg att böndernas får/kor inte är till för att diverse vallhundar o vallhundsblandisar skall få utlopp för sina ev instinkter o roa sig, ej heller för att deras ägare tycker att det är kul.

Andelen instruktörer räcker i många fall inte ens till för de djurägare som har hundar.

#7 Man lär sig inte valla genom att bara gå på träningar för instruktör, man måste öva, helst dagligen mellan kurstillfällena oxå.

Är man seriös o envis brukar det gå, även med blandisar o oreggade hundar att få gå kurs o lära sig valla med sin hund. Runt storstäderna torde det vara helkört. I alla fall i SVaKs regi.

Finns andra t ex: http://www.freestylehund.se/ Fast det förutsätter ju att hunden har rätta anlag o är bildningsbar.

Aussieklubben håller ju på att importera AKC vallning till Sverige, kanske något för fler klubbar att hänga på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Qepta
0

#8 Nej jag vet det. Visst går det att valla med blandraser. Men visst är det enklare med raserna som är "gjorda" för det.

+ så har hunden jag haft hant om en otroligt hemsk bakrund. Så jag har inte tiden att valla med henne, måste träna som sjuttsingen att alla människor inte är farliga. Tack och lov lär hon sig det av min papillon.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

CelsiusT
0

Nu vallar jag visserligen med min hund, men känner endå att många av frågorna kan vara riktade till mig då jag bara vallar för att jag och hunden tycker det är kul och har idag ingen känsla av att vilja ut och tävla eller gå kurs m.m.

Varför vallar du inte med din hund i dagsläget? Jag vallar men bara på hobbynivå lite då och då på grannens får och egna ankor.

Vad är dina tankar om vallning som gren? Jag tycker det är döhäftigt med vallning och se hur hunden arbetar och kan hålla så otroligt fokus på något med endå ha så full koll på mig och mitt kroppsspråk, utan att titta på mig. Som tävlingsgren har jag inte så stor erfarenhet av vallning då jag bara besökt en tävling i mitt liv. Men läst endel om reglerna och känner att det verkar kul.

Vad tänker du om "Svenska Vallhundslubben"? Vilka är dina associationer? Mina associationer om SVak är att dom slår sina hundar och lär ut hur man piskar upp sin hund på bästa sätt. Det handlar enbart om att hundarna är maskiner som ska göra si eller så. Det handlar inte om hur fantastiska hundarna är, hur härligt det är med samarbetet mellan hund och förare, hundens inställning till djuren (mer än att den jävlar i mig inte får röra djuren eller stressa djuren - vilket iof är bra, men det finns så mkt mer). Det är en klubb för inbördes beundran. Det är en klubb där ingen får göra på något annat sätt, alla ska göra som dom tycker annars blir man mobbad och uthängd. Att säga vad man själv tycker är strängeligen förbjudet.

OBS Detta är min erfarenhet och mina upplevelser och därför mitt intryck av klubben.

Vad skulle få dig mer intresserad av vallning som gren? Om det fanns mer intresse för hundarna som hundar och inte som maskiner. Om man kunde få förståelse även som "hobby-vallare" och att det inte bara är bönderna som är vettiga vallhundsägare.

Om du visste att det annordnades en nybörjarträning nära dig, där du har möjlighet att titta på duktiga förare med sina hundar, få grunderna förklarat och kanske visa fåren för din hund, skulle du tycka att det vore intressant att åka på? Beror på vem som arrangerar. Är det SVaK så NEJ!! Inte det minsta. Har varit och kikat på uppvisningar. Sitta och titta på är relativt roligt men att höra snacket runt om och när man pratade med någon människa så blir man ofta illa bemött och främst deras sätt och stil när dom svarar. Det är som att SVaK-medlemmar är lite bättre än alla andra.

Om det annordnades uppvisningar i din närhet, med eller utan förklarande speaker, skulle du tycka det var intressant att titta på? Ja jag är intresserad och åker på dom flesta sådana uppvisningar här i trakterna. Tycker det är jättekul att se hundarna jobba med djuren. Men jag är inte intresserad av att ha med mig min hund på sådant.

Och så till sist; Vad skulle SvAK kunna göra för att få DIG intresserad av att använda din hund till vallning? Bättre kurser, instruktörer med varierande metoder så man kan välja en instruktör som använder metoder som passa mig. Lära instruktörerna att man aldrig får ta i någon deltagares hund utan att fråga om lov först. Utbilda instruktörerna på HUND och inte bara vallning. Har märkt över lag väldigt låg kunskap hos instruktörerna (varit i kontakt med många i hopp om att hitta en passande), främt då kunskapen om hur hund och inlärning fungerar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Sharp]
0

Jag kan bara säga en sak - skulle jag nu äga en VALLhund så skulle jag VALLAT. Vilket jag tycker varje vallhund BÖR göra.

Dessutom tycker jag det låter grymt kul!!

CelsiusT
0

#11 Ja det är grymt kul =D

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tokryck
0

Jag skulle gärna vilja prova på vallning med mina lapska. Jag tror den ena har det i sig i alla fall. Tyvärr kan de skrämma fåren också då de ska valla med skall och de är ju inte de ultimata hundarna på får utan anpassade till renar, de vallar på långt avstånd.

Anledningen till att jag inte vallar idag är att jag inte har tillgång till får samt att det inte finns kurser (vad jag har sett) i närområdet. Sen kan jag inte hålla uppe kunskaperna och då känns det lite "onödigt" att prova.

Dock skulle jag gå emot mina principer som jag skrev om ovan om jag fick möjlighet att prova dem på ren.

Jag har fått intrycket att det är enormt svårt att få "vara med" och valla (gå kurs och tävla) om man inte har border collie eller kelpie.

Ellenfyrkant
0

1. Har inte tillgång till djur att valla eller kunnig att lära upp.

2. Mycket bra sysselsättning och arbete, mycket bra fysisk men främst psykisk stimulans.

3. Mina tankar kring svenska vallhundsklubben är inte många då jag ej är medlem eller är angagerad i vallning. Men tycker det verkar vara en seriös klubb med goda mål. Bra regler vad gäller kullregistrering av vallhundsvalpar med tanke på att behålla den starka vallegenskapen.

4. Chansen att pröva på.

5. Absolut !

6. Ja, fast givetvis mer intressant om jag kunde få en förklaring till tävlingsgrenen.

7. Vet inte vad de har möjlighet att ordna men som sagt, om möjligheten fanns (i närheten) att gå kurs eller pröva på hade jag gjort det. Bor i Värmland.

Mvh Ellenfyrkant

Jojsan
0

Varför vallar du inte med din hund i dagsläget?

Jag har ingen hund, men jag funderar på att skaffa en hund av vallhundsras (australian shepard) och vill gärna då lära mig mer om vallning.

Vad är dina tankar om vallning som gren?

Jag vet inte så mycket om det faktiskt, jag har nog bara sett en tävling en gång och det var längesen så jag minns inte så mycket. Men det verkar riktigt roligt både för ägare och hund.

Vad tänker du om "Svenska Vallhundslubben"? Vilka är dina associationer?

Har inga speciella associationer med dem, har inte hört något om dem.

Vad skulle få dig mer intresserad av vallning som gren?

Jag skulle vilja att det var lättare att få reda på vars det är tävlingar eller träningar som man kan fara och kolla på. Det är först nu som jag har hittat att det ens fanns vallning i mitt närområde, jag trodde inte det fanns. Vallningsklubbar skulle behöva ge lite reklam för att de faktiskt finns.

Om du visste att det annordnades en nybörjarträning nära dig, där du har möjlighet att titta på duktiga förare med sina hundar, få grunderna förklarat och kanske visa fåren för din hund, skulle du tycka att det vore intressant att åka på?

Även fast jag inte har en hund ännu skulle jag tycka det vore kul att fara och kolla i alla fall. Se hur det går till.

Om det annordnades uppvisningar i din närhet, med eller utan förklarande speaker, skulle du tycka det var intressant att titta på?

Ja.

Och så till sist; Vad skulle SvAK kunna göra för att få DIG intresserad av att använda din hund till vallning?

Jag är redan lite intresserad, även utan hund. Men som sagt ge lite reklam för att de finns och vars det anordnas tävlingar osv som man får komma och kolla på. Jag skulle hellre börja med vallning om jag varit och sett lite hur det går till och inte är helt borta inom ämnet. Självklart måste man ju själv också försöka ta reda på det man vill veta.

[Sharp]
0

Åh aussie! Jag funderar också på att slå till på den rasen! Cool

Ronja06
0

Jag har just nu "bara" två shelties. Men jag är otroligt, och då menar jag, OTROLIGT intresserad av att någon gång köra vallning. Blir så otroligt imponerad, samtidigt som det ser fantastiskt ut. Har väll inga direkta "vallhundar", eller vad man skall säga. Föräldradjuren vallade inte alltså, och sheltien i sig är väll inte känd som någon riktig "vallare". Även om jag sett tendenser hos min minsta när jag besöker min mosters gård.

Största anledningen till att jag inte vallar är helt enkelt att jag inte har tillgång till får (i närheten). Jag hade lätt kunnat tänka mig valla minst en gång i veckan om jag så hade haft möjlighet. Jag tränar ju andra hundsporter så som agility och lydnad dagligen. Så jag hade kunnat tänka mig att byta ut minst ett träningspass i veckan mot vallning. Ja, absolut!

Mvh Emelie Förlägen

Jojsan
0

#16 Vad roligt! Det verkar vara en underbar, men krävande ras, men jag vill absolut jobba mycket med den hund jag skaffar så… :)

[Sharp]
0

Jo, hej! Det är den! Men underbar, hehe.
Vilka linjer söker du hos Aussien?

Jojsan
0

#19 Nu kanske det börjar bli lite OT här… Vet inte hur hård denna sajt är med sådant.. :) Men i alla fall, vad jag har hört är det bättre mentalitet på bruksaussies än utställningsaussies (om det var det du menade?), men jag har inte tagit reda på så mycket ännu så jag vet inte. Måste prata med flera uppfödare och ägare till aussies först. Men jag är inte så mycket för utställning, men det kanske skulle vara kul att testa på någon gång.. :)