Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikett: foder-hälsa
Läst 1706 ggr
[per50]
0

Hundar med epilepsi

Hej!

Jag heter per50 och är Medarbetare på epilepsi iFokus. Mona43 och jag är intresserad av hur det är att ha hundar med epilepsi, hur började epilepsin? Och annat som har med epilepsin att göra. Har ni andra djur med epilepsi berätta gärna.

Med vänliga hälsningar

Qepta
0

Min förra Tervuerenvalp fick ett epilepsi anfall när hon var drygt 8 veckor, var inte där just då men hon ramlade ihop på backen och började skaka osv. Hon avlivades samma dag.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Salladshataren
0

Vår gamla blandras (foxterrier/smålandsstövare) fick ett anfall när han var ute och jagade. Det var det enda anfallet han fick på hela sitt 14,5 år långa liv…

Sen hade vi en katt som hade epilepsi. Hon fick antagligen ifrån ett infekterat fästingbett som kattunge/ung katt. Det hände att hon fick anfall när hon låg uppe på loftet och trillade ner i huvudet på pappa. En annan gång trillade hon ner i gödselbrunnen, så vi fick fiska upp henne.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[chouwa]
0

#1: Får jag fråga hur det kom sig att hon blev avlivad?

Qepta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon föddes några min efter den 4 valpen, och har alltså legat i samma "påse" som den 4 valpen och inte fått näring osv, i början var hon lik de andra valparna men sen så såg man tydligt att hon inte var lika utveckad som de andra valparna.

Vetrinärer fick en större chock när han såg att valpen levde än att den hade fått ett anfall.  Uppfödaren hade stödmatat valpen under hennes veckor, vetrinärer sa att det var bäst för kraken att få somna in eftersom den kunna bli en problemhund när den blev äldre. Vet faktist inte varför.

En frisk valp, 4 veckor har jag för mig.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och den sjuka som avlivades, lika gammal som valpen åvanför.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se