Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettrasfrågor
Läst 3394 ggr
[chouwa]
0

Australian Shepherd

Hejsan. Jag är mitt i ett övervägande av vilken ras jag vill skaffa mig. Och som det är ligger Australian Shepherd längst upp på listan. Jag är ute efter en aktiv hund som jag inte behöver vara lika rädd för att "träna sönder" (dvs överaktivera) och som jag kan utvecklas med och förhoppningsvis ta mig in på tävlingsbanorna med. Jag har gått igenom alla Aussiekennlar jag finner via internet och har nu kontakt med fyra av dem som jag tycker verkar riktigt bra.

Nu skulle jag gärna ha hjälp av Australian Shepherd ägare/fd ägare/fodervärdar osv.
Hur skulle ni beskriva eran hund?
Vad gör ni med eran hund?
Vad är det som gör att du passar så bra med rasen? Vilken kennel kommer din hund ifrån?

Jätte tacksam för all hjälp jag kan få! :-)

HarrietKiara
0

Jag har några träningskompisar som har Aussie och de hundarna har både + och -.

Jag blev väldigt illa berörd då jag tittade på Aussieunghundar på en utställning i höstas för de var så rädda allihop och en krånglade sig ur kopplet och smet ut ur ringen. Rynkar på näsan

Kolla MH noga och hör runt bland andra valpköpare från de uppfödarna du har tittat på.

Love my Kelpie!

[chouwa]
0

Alla hundar har + och -
:-)

Jag har även fått två PM från Aussieägare.
En terapihund och ett lydnadchampion.
Jag har antagligen redan hittat den uppfödaren jag bestämt mig för
och skall med och kolla både MH och Korning på några av deras kullar. Uppfödaren verkar riktigt bra och seriös och öppen med vad det blir av deras hundar!
Vad jag skall kolla efter när det kommer till röntgen, mh och ögonlysning har jag skaplig koll på jag söker mest folk med erfarenhet av hundarna och få lite tips om hur jag skall tänka då jag aldrig tidigare haft vallhund. Och självklart erfarenheter av uppfödare och kennlar!
Hur de är att jobba med är ju någonting som är lättare att se "utifrån" men jag skulle även vilja veta hur hundarna har det med passivitet och separationsångest! :-)

[Malin3033]
0

#2 Nu är jag jättenyfiken på vilken/vilka kennel/kennlar du kollat extra mycket på. Jag själv är inne på aussie, dock inte föränn på några år är det aktuellt, men har börjat spana lite på uppfödare. Vill du inte säga i tråden så skicka ett PM.

Futurity
0

Inga erfarenheter om aussi alls men tycker det är en väldigt fin ras! Men vad jag hört om dom så har dom inte det bästa psyket. Inget jag vet något om… Ryckte som jag hört, men tycker det stämmer in lite på det harriet sagt ovan.

vallhund
0

Rasen är tyvärr för vacker för sitt eget bästa. Den är oxå uppdelad i uttställnings/bruks. Vill man ha bäst chans att få en hund med bra mentalitet så köper man en bruksavlad hund.

Gå inte bara på vad uppfödaren säger, kolla föräldradjurs bruksmeriter! Smat meriter på tidigare sålda valpar/hundar!

Sen naturligtvis MH o HD/ED.

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[chouwa]
0

Jag får dåliga vinkar av i princip Alla raser när jag är på utställning.
Det finns alltid "dåliga" hundar och "dåliga" ägare.
Tror att det är svårt att uttala sig för mycket om rasen om man inte själv har ägt en eller har varit runt dem ofta :-)

#3: Vet inte om det är Ok att diskutera kennlar här?
Jag kör på i alla fall. De kennlar jag har kollat på är Chessplayers och Arelidsaussie (den senare har dock bara haft En kull så där är jag lite osäker) Mr Binks kennel är också aktuell!

#5: Som sagt. Jag Vet vad jag skall kolla efter - samma sak som hos ALLA hundar när man skall köpa hund.
Både praktiska och fysiska resultat!
Som man kan förstå av mitt första inlägg är jag Inte intresserad av någon utställningsvarians och skulle därför aldrig heller köpa en sådan :-) För vacker för sitt bästa? Det är ju en individfråga. Vad man gillar för typ av hundar. Jag vet många hundar som är mycket vackrare än an aussie. Det finns säkert folk som tycker att Aussien är en jätte ful hund. Tack i alla fall :-)