Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 8657 ggr
stallostby
8

Lära hund valla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur lär man en hund valla? Jag kan inget.

Tips på litteratur?

Tips på hur man enkelt kan börja.

(Har dock bara ponnyer att öva på och de är tuffa på vår 7 mån Grönis. Ungponnyerna jagar ut henne hur hagen och hon riskerar att bli allvarligt skadad…Behöver man har får?)

HarrietKiara
0

Som jag har förstått det så ska man börja med invallade djur till valpar. Jag är ingen expert men det har vi ju flera här på sajten. Skrattande

Love my Kelpie!

vallhund
0

Det går inte att lära sig valla via böcker. Det är ett intrikat samspel mellan vallningsobjekten, hunden och föraren.

Du kan få ett hum om det hela genom att läsa på: http://www.svak.se/

För att lära sig valla måste man gå en kurs eller ha någon i sin närhet som är erfaren vallare som kan undervisa en, dessutom måste man ha tillgång till egna får att träna på mellan kurstillfällena.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Aremea]
0

För det första; Försök INTE valla hästarna! Det kan gå väldigt illa för din hund!

Du behöver inte nödvändigtvis ha egna får, men ha tillgång till så du kan träna ofta. Fåren ska vara väl invallade av duktiga hundar innan de ska komma nära en ovan unghund.

Du behöver gå kurs, som redan nämnt. Vallning är långt ifrån enkelt, har jag förstått;)

/Aremea

själv precis i startgropen med sin BC valp

monsterblom
1

om du vill se hur vallning går till live kan du åka till tävlingar och titta, samtidigt kan du få kontakt med vallmänniskor i din egna närhet. kontakta kursledare och fråga om du får komma förbi ngn gång och titta på en träning för att se om det är ngt för dig innan du börjar sj.

om du börjar valla, se till att du har möjlighet att låna får av någon så att du kan träna mella tillfällerna.

om du sen har kommit igång att vallningen så kan man gå kurser i nötvallning, träna vallning på ankor.

stallostby
0

tack för svaren.

vallhund
0

Här hittar du tävlingskalendern, du kan sortera geografiskt för att hitta dem närmast dig:

http://vallreg.svak.se/t_calendar.php?MENUSELECT=3

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.