Behöver er, BC älskare!
Hej!! Jag har aldrig varit här inne förut, men jag skulle behöva eran hjälp. Jag kopierar inlägget jag skrev på hundar ifokus:
" Hej alla hundälskare! Jag tar tillfälle att fråga er kunniga människor om BC. Men först måste jag berätta lite om mig själv. Jag har en Collie och en Riesenschnauzer här hemma. Min underbara Collie, Inez är min första hund (den andra är inte min) och jag älskar att träna med henne, framförallt agility.
Funderar på hund nummer tre och har kommit fram till tre raser: Shetland Sheepdog, Border Collie och Chinese crested dog (kanske powder puff = Chinese med hår). Jag vet att Sheltie har en egen sida här, men vill gärna höra vad ni säger också. Skulle gärna vilja träna allt möjligt med min nästa hund, vallning, spår, framförallt agility (!) mm..
Border Collie är jag jätteintresserad av men kan knappt något om dom. Vill gärna veta hur mycket dom behöver (hjärngympa o träning). Om dom måste valla mm.. Hur höga dom blir, vikt, om det är mycket skillnad mellan tik och hane, träning, ja allt! Hoppas verkligen på svar! Har kollat runt på hemsidor men vill gärna höra vad ni säger, lite mer "personligt" (om man kan säga så när man sitter vid datorer ) Minsta lilla grej är viktigt! TACK! "
Hoppas att några kunniga kan hjälpa mig att berätta lite om BC eller om någon liknande ras. Självklart om Sheltie och Chinese crested om ni vet något om dom också!
Hoppas på svar!
Ps. Vet e om jag lag inlägget rätt. Sajtvärden får gärna ändra det då…
Personligen tycker jag sheltie låter bra för dig!
Jag kan inte så mycket om rasen men den lämpas väl för agility och andra hundsporter.
Om du inte har tillgång till får kanske det är fel att skaffa en Border Collie. Dom behöver otroligt mycket stimulering och är igång hela dagen. Det är ingen hund man kan sitta inne med en dag för att det regnar, den vill ut och jobba!
Jag själv har en BC kille och jag skulle tycka att det är lite skillnad storleksmässigt på tik och hanhund. Tiken är lägre, iaf på de tikar jag träffat. Border Collien ska väga mellan 17-25 kg om jag inte minns helt fel. Min hane väger 19 kg men bör väga mer då han är mager (han matvägrar).
Det räcker inte att gå ut och gå en timme med en BC, inte heller att cykla eller annat. Dom måste få arbeta väldigt ofta. Annars blir dom ganska jobbiga att ha och göra med. Dom är väldigt stresskännsliga och kan stressa upp sig väldigt lätt och det har jag märkt på min kille. Om han ser en fotboll skuter adrenalinet och han blir stressad. Enligt fakta tar det 2 dygn för en hund att lugna ner sig igen och detta är kanske ganska jobbigt.
En Border Collie anses vara i samma intelegensnivå som ett normalbegåvat barn i 2,5 års ålder. Tänk dig själv.
Border collien är avlad för att uppfatta signaler och vissa individer kan vara signalkännsliga och det bör man tänka på. Enligt rasstandarden är border collien reserverad mot andra människor och hundar, men det märker inte vi av. Min kille flörtar med alla när vi är ute och åker tåg och buss.
Ett tipps är att om du vill ha en BC men inte kan valla - köp en oreggad order collie. Dom har inte lika mycket vallegenskaper, men på vissa hundar finns dom där.
Det jobbiga med min hund är att han är så smart, man får se till att alltid ligga steget före och försöka överlista honom. Han är lättlärd men vi får tråna i korta pass då han lätt stressar upp sig i träningen.
Border collien är ju faktiskt avlad till att valla så därför tycker jag att om man inte ska valla med den så finns det inte så mycket anledning att skaffa en BC. Men sedan finns det ju ícke vallande Border collies som mår jätte bra, men då måste man vara berädd på att lägga ner tid och arbete.
Sedan vill jag tippsa om Kelpien, den är lika arbetsvillig som Border Collien, lättlärd och snabb. Den är indelad i två grupper - Working kelpie, som vallar samt kelpie som inte vallar.
Jag tycke rinte att alternativet att köpa en oreggad BC är ett rimligt alternativ då motiveringen löd: "Dom har inte lika mycket vallegenskaper" - vilket man absolut inte kan säga. Det kan finnas mindre (men variation finns även inom reggad BC). Har du dessutom två föräldrar som är reggade BC men inte har GK Vp så blir ju valparna inte reggade, men har ju lika mkt vall i sig endå, generna finns ju där även om ägaren inte gått ett godkänt prov med föräldrarna.
Man ska inte skaffa sig en BC i tron om att man kommer kunna vlla på grannens eller kompisens får. Ska man räkna med att kunna valla med sin hund (oavsett ras) så bör man ha egna får. Sen finns det BC som klarar sig yperligt utan vallningen. Men det är en svår ras.
Jag tycker sheltie kan vara en bra ras som säkerligen kan passa dig. Skäller dock ofta mkt och gällt och har, enligt min mening, oftast på tok för mycket päls idag. Bra och lätta allroundhundar som passar utmärkt i agility.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Håller med CelciusT!
Vad gäller storlek på BCs så har jag haft tikar på mellan 13 0 21 kg, den senaste på 15 kg var 54 i mankhöjd.
Hanar har jag haft mellan 18 o 28 kg, den senaste var på 28 kg i sin glans´dagar o var 66 i mankhöjd.
Vallade med alla utom sista tiken som var rädd för får.
En ras som gör bra ifrån sig i både agility o freestyle är Berger des Pyrénées, inte en helt lätt ras, oxå en vallhund, men inte lika extrem som BCn. http://clubbergerdespyrenees.se/ http://www.gossarna.com/ http://www.freestylehund.se/
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#3 Jag skulle nog vilja säga att Berger är näst intill lika svår som BC, om inte svårare. Det är precis lika mycket vallning i dom, då dom i hemlandet fortfarande används flitigt och dom individer vi har i norden härstammar på nära håll från dessa individer. Rasen har dessutom mycket problem med rädslor vilket är enormt jobbigt och svårt. Ingen ras jag rekomenderar framför BC, köp då heldre en BC säger jag, då kan man med lätthet hitta en stabil hund.
vill man verkligen har en bc och är beredd att aktivera hunden ordentligt kan ett alt vara att köpa en hund som inte har visat ngt intresse för vallning. oftast är dess två eller äldre och någon annan har redan börjat forma dem. men det är lättare att veta med äldre hundar om de har instinkterna eller ej.
men köper man en valp så tycker jag personligen att syftet med hunden ska vara att man vill valla.
Om man väljer med omsorg får man tag på bra Bergers oxå, vad gäller vallanlagen så är dessa inte så extrema som BCns.
#6 Hmm, ja där är vi inte överrens. Har kompisar som har Berger och vet att det inte är lätt att få tag i en med bra mentalitet, ens när man känner till rasen och alla uppfödare. Dom Berger jag har sett har i princip lika stor vallinstinkt som BC. Berger är en utpräglad vallare och det innebär samma svårighet för en "icke vallande ägare" som med en BC. Att dom dessutom har stora problem med reservation och rädslor redan från början gör ju inte saken lättare.
Jag har två shelties, Tindra och Enya. Superhärlig ras med massor av motor. Jag tävlar i agility och tränar aktivt lydnad, spår, rapport m.m.
Dom skäller aldrig t.ex. om det ringer på dörren eller när nån kommer in. Däremot så skäller min ena väldigt mycket i samband med agility. Ärligt talat så känner jag ingen skällig sheltie..
Mina har relativt mycket vallningsinstinkt, hade jag haft möjlighet hade jag gärna testat det.
Det här med mycket päls, många fluffar ju upp sina shelties så att dom ser ut att ha mer päls än dom har. Men självklart finns det dom som har massor med päls. Dom har en väldigt funktionsduglig päls med isolerande underull och vatten- och smutsavstötande långt täckhår
Border Collie skulle jag inte rekommendera om du inte har regelbunden tillgång till får.
Hundar av rasen Berger des Pyrénées à poil long som jag har träffat har inte haft stor vallinstinkt alls. Däremot så är en av dom oförklarligt rädd för andra hundar trots miljöträning och uppväxt med andra hundar.. Annars är det en fin och aktiv ras.
#8 Vad menar du med vallinstinkt? Hur har du sett att dom Berger du träffat inte haft det och hur ser du att dina har det?
#9 Ägarna har berättat det, jag har ju inte vallat med dom.. Mina hundar vallar gärna folk om man går några stycken, andra hundar m.m. Med relativt mycket vallningsinstinkt så menar jag för just sheltie, inte för vallhundar över lag.
#10 Okej, frågan är om ägarna vet hur man vallar med Berger. För det är nämligen så att i sverige så vallar nästan alla med sina hundar som om dom vore BC. Dock är det så att BCn har ett väldigt annorlunda sätt att arbeta på mot andra raser, bla Berger. Sen har vi ju ett problem till och det är Bergerns stora rädslor som ofta finns. Det kan göra att hunden faktiskt inte vågar jobba djuren och då syns ingen valinstinkt.
#11 Ja, så kan det ju vara. Har ingen vidare koll på bergervallning. Hur menar du att det skiljer sig från t.ex. BC-vallande?
#12 Ja det är ju kanske inte så lätt för dig att veta om du inte varit med och sett på. Dels skiljer det sig hur djuren ska gå. BC vallar ofta en päronform över öppna fält medan Berger ska valla längs trånga bergsvägar där man inte alls måste fundera på djuren i sidled på samma sätt och djuren håller en helt annan formation. Berger är kroppsvallare vilket innebär att den har mycket rörelser i sitt arbete, speciellt i närarbetet med djuren och kan även använda skall medan BC ofta (dock inte alltid!) är eyeande och håller samma position bakom djuren, det gör att Bergern har ett högre tempo än BC då Bergern ska springa mycket längre sträcka medan BC smyger efter. Jag har inte forskat jättemycket i det hela men skulle hjälpa en kompis med vallningen av hennes Berger en gång och då var jag ju tvungen att läsa på och såg att det var stor skillnad och uppfattade då hur otroligt missuppfattad Bergern är i andra länder än hemlandet (där den idag fortfarande används vid praktiskt arbete). Märkte också att det var otroligt svårt att hitta information, så jag vände mig bl.a. till rasklubben i hemlandet och bad om beskrivning om hur dom ska jobba.
#13 Ok, verkligen intressant! Skulle vara kul att se en korrekt vallande berger nån gång. =)
#14 Ja det är verkligen intressant med djurträning och beteenden =) Det som även är intressant är ju att vallningen inte är ett sätt att jobba utan väldigt olika sätt beroende på var i världen man bor då vegetationen ser olika ut i olika länder och där finns olika typer av faror/svårigheter. Detta har genom åren präglat fram olika typer av vallare. Helt fantastiskt hur anpassningsbara hundar är.
Hmm, på min gamla dator hade jag några filmer som jag fick från hemlandets rasklubb, men den datorn är död nu - den kraschade och gick inte att rädda. Synd, var väldigt intressant att se. Men det borde gå att få reda på dom igen genom att kontakta dom igen.
#15 Verkligen. Vad synd att du inte har kvar filmerna, hade som sagt varit kul att se. =)
#16 Du kan säkert maila dom och fråga efter det igen.
Som tidigare talare så avråder även jag dig för en BC om du Inte ska valla. Det finns över 300 raser, och då tycker inte Jag att man ska välja den enda som måste ha godkänt vallhundsprov för att få registreras!
När vi ändå snackar om BC så måste jag tillägga en sak, jag själv har varit lite inne på rasen, men i och med vallningen så har jag avstått, men även av den anledningen att en BC behöver en trygg och stabil ledare. Det är en enmanshund och vid minsta vink av tvivel hos förfaren kan BC lätt ta på sig ansvaret som ledare istället. Det betyder inte att man hela tiden måste gå först ut genom dörren osv. Men ett exempel är att kanske inte kasta boll till en BC, för då märker den väldigt snabbt att den är bra mycket snabbare än dig!
Av de tre raser på "din lista" så är nog min rekomendation sheltien, chinesen är en ganska sjuk ras och i dagsläget tycker jag det är svårt att hitta riktigt bra individer.
Sheltien är en perfekt allround hund som är med på allt. Jag har en sheltie på 2,5år och med henne tävlar jag aktivt i lydnad och agility, vi tränar inför debuten i freestyle och viltspår, med andra ord, om en snar framtid tävlar vi i fyra grenar. Förutom det så tränar vi även rapport, spår och sök.
En sheltie "blir vad man gör den till" - som många brukar säga. Sheltien är otroligt anpassningsbar och älskar allt som du gör med den. Tränar du mycket med den i ung ålder, kommer den även vilja ha samma aktivitet när den blir äldre, och även mera.
Är det agility du mest är intresserad av så lämpar sig ju sheltien otroligt bra till det, det är bara att kolla på startlistorna på SM så är det flest shelties i small och medium. :)
I vardagen är sheltien lätt att ha att göra med, visa att du är trygg, och du kommer få en trygg hund! Miljöträna mycket.
Lycka till med ditt hundval!
Själv valde jag Berger eftesom jag inte längre har tamdjur. Känner ganska många hundar o ägare o ingen av dem vallar med sina hundar, utom möjligtvis lite prova på vallning någon helg.
När det gäller att tolka vad som är vallanlag så tror väldigt många att deras hundar har det, utan grund.
Min hunds far sköter två större fårbesättningar i Österike, han är dessutom lavinhund. De flesta Bergers mår prima utan att valla, om de får en vettig sysselsättning, t ex agility, freestyle o/e spår. I Frankrike är dom populära som räddnings o lavinhundar.
Vad gäller att inte kunna hitta bra hundar även om man vet vad man skall leta efter så är det enligt min mening nys. Det är ju bara att kolla min hunds MH, finns på hundata samt även på Bergerforumet.
#19 Jag säger inte att det inte går hitta bra hundar. Bara att det kan vara väldigt svårt, även om man till och med känner till alla uppfödare och rasen väl.
Även BC klarar sig fint utan vallning, om dom bara får en vettig sysselsättning. Men jag anser fortfarande att Berger är minst lika "svår" som BC. Båda raserna är extrema vallhundar och har därför en otrolig känslighet = väldigt svårt att hantera om man inte vet vad man gör. Känslighet blir lätt rädsla. Rädsla kan yttra sig på många sätt och kan vara svårt att hantera.
Ja i skandinavien är det inte många som vallar med sina berger, mer än att dom kanske provar på. Men som du säger, neråt i europa är det väldigt vanligt att dom används till att sköta gårdens djur med.
Håller helt med dig om att folk tror att deras hundar har vallanlag helt utan grund, även tvärt om i vissa fall.
Har du otur när du köper en BC så kan det visa sig vara en vallidiot, o det vet man aldrig när man köper en valp. Inte alla BCs som går att tillfredställa med andra behov, o en understimulerad BC är oftast en odräglig hund, så att rekommendera BC till relativt oerfarna hundägare som vill syssla med det som TS erbjuder anser jag helt fel.
Med erfaren så menar jag någon som haft brukshundlar o tävlat högre än bara apellen o som vill ha en utmaning.
#21 Detsamma gäller när du skaffar Berger, du kan råka få en "vallidiot" som du kallar det. Och precis som du säger så vet man inte det när man skaffar en valp. Alltså ser jag det som lika illa att rekomendera Berger till en "relativt oerfaren" hundägare som att rekomendera en BC till densamma.
Jag föreslår sheltie eller annan ras till TS.