Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 5463 ggr
ScerryRicco
0

min hund anfaller!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

heej! MIn hund bonzo anfaller främmande män, i fredags så bet han en av våra snickare i armen men Bonzo bet inte så¨snickaren blödde, han har då gått mot anfall när dom har kommit fram och ska klappa honom men inte bitit förrän i fredags(då jag inte va hemma), vad ska jag göra med han? tips?

Cerrolyn
0

Mycket svårt att säga. Vad har hunden för bakgrund, hur gammal, vad hände exakt?

**MVH Cerrolyn

Qepta
0

Ungefär så är det med min terv med, fast vi tränar på det otroligt mycket.

Som valp blev hon och hennes 5 syskon allvarligt vanvårade och misshandlade av uppfödaren. Dom var magra som stickor och åt allt som fanns i närheten. Dom bodde ute mitt i vintern på en betongaltan på varandra för att hålla värmen och fick komma in på kvällarna. Polisen tog alla djuren osv.

Hemskt tycker jag då jag var hos uppfödaren varje dag sen valparna föddes, och jag märkte själv att något var på tok. Och tillslut fick jag inte vara där mera för mina föräldrar. Pandora var den enda valpen som blev såld och sen tog jag kontakt med ägaren och så, Pandora är fortfarande otroligt folkskygg speciellt för män med skägg och keps. Hon försöker göra utfall om män kommer i närheten men vi tränar på det väldigt mycket som sagt och vi är en bra bit på vägen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

ScerryRicco
0

MIn hund köpte jag som valp,  nu ä han dock 3 år jag vet inte precis vad som hände efter som jag inte var hemma men han satt vid sin hundkoja och bet Snickaren i armen

Mistle
0

Jag skulle vilja säga att till och börja med, låt inte folk gå fram och hälsa på honom när det är så tydligt att han inte vill. Och ta kontakt med någon duktig instruktör/tränare som jobbar med bra metoder och som både ni och hunden känner sig bekväm med.
Lycka till! =)

MikaelaPetersson
0

Om man ser det från hundens perspektiv så kom förmodligen snickarn fram till hunden & hans "revir". En främmande man gör i princip inbrott på hans mark. Det kan mycket väl ha varit så. Bonzo vart osäker & gick till attack. Han kan ha varit rädd eftersom du ej var på plats?

Har han bitit någon förut? Visar han aggresivitet ofta? Bara mot män?

ScerryRicco
0

5# Han har varit så när jag har vart ute på promenader åxå, men runt sej men han har inte gått mot attack utan det har blivit när dom ska klappa honom lr när dom börjar prata med mej. JA det är bara mot män han visar, Han har inte bitit förut men vart nära in på,

MikaelaPetersson
0

Hej igen! Ja du verkar ha det ganska jobbigt med hunden.. Vad säger du åt hunden när han skäller & börjar visa aggresivitet?

Det man ska göra är att ta kommando direkt! Jag antar att du har hunden kopplad. Så fort han visar minsta lilla tecken på att börja ska du "avsluta" direkt med en koppen ryck eller "attack" på halsen. Du stöter till snabbt med handen.

Detta kan göra din hund mindre fokuserad på vad han skulle göra. Han kan bli chockad & sedan är det bara att gå vidare. Fortsätter han att morra/skälla så ryck snabbt i kopplet & säg "hey".."tsh" Detta distraherar hunden från att utveckla aggresivitet.

Blir hunden väldigt jobbig, kan man behöva lägga hunden på rygg tills han eller hon lugnat sig. (Om han inte visat att göra utfall mot dig) Då kan de kännas jobbigt att brotta ner hunden.

Jag har haft ett liknande fall med en dobermann hona. Men med dessa övningar & brottningar så funkade det bra. Man måste alltid vara kontrollerad & känna att man bestämmer. För som det är nu så bestämmer Bonzo över dig. Han skäller på män för att de inte ska komma nära dig & kommer de nära så säger han ifrån med att bita.

Om du vet att folk ska komma hem till dig så be dem inte gå fram mot Bonzo. Han ska få hälsa själv. Är han utomhos i sin koja kan de vara bra att sätta upp en skylt (Klappa/rör ej hunden) För allas säkerhet. Gör han ett fruktansvärt utfall & skadar en person väldigt mycket kan ni behöva avliva honom, å det vill du väl inte? :) Ja tycker han ser ut att vara en jätte mysig bordercollie.

Gillar hunden godis eller någon boll. Ta med på promenader för att distrahera & låt han inte hälsa på främmande män på ett tag.

Hoppas detta hjälper dig något! :) Man vill ju göra allt för sin älskade hund.

Mistle
0

#7 Nej. Gör inte såhär! De flesta fall av utfallsproblem handlar om osäkerhet. Att banna en hund när den ser något som den är rädd för låter väl då heller kanske inte så himla bra?
Du kommer få en hund som inte vågar vara rädd/visa sin rädsla, bli ännu mer rädd och osäker och som dessutom absolut inte kommer lita på dig.

Jag tycker, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, att du/ni bör ta kontakt med en duktig instruktör som jobbar med bra metoder. Som ett led på vägen så är det som beskrivs i #7's inlägg inte bra metoder.

ScerryRicco
0

#7 jag brukar  dra till i kopplet vi får fortsätta öva och hoppas dä går bätter:D nu i dag kom det en arkitekt som va en man och då hade jag han inne och han satt med mej vid matbordet fats jag hade han i halsbandet och då gjorde han inte morrande:D

MikaelaPetersson
0

Jag har sett att de funkade på en utav mina hundar. Det är svårt att sitta såhär över internet & säga vad hon ska göra. Då ja inte träffat hunden. Är hunden rädd eller är han bara aggresiv? Det är ju de som är frågan.

Man får successivt öva på detta att avbryta ett utfall. Samt försöka låta han bekanta sig med män. Men hunden måste få hälsa när han vill. Ingen man ska gå imot Bonzo. Då blir han osäker! Han måste komma på att män inte är farliga. Det tar sin lilla tid. Lycka till med allt! :)

#8 Man måste få kontakt med hunden & avbryta utfallet (om hunden är aggresiv). Att du säger att inte detta funkar tycker ja är konstigt. Man bannar inte hunden för att man vill ha kontroll över den. Man måste agera som en ledare.

Men som sagt, ta kontakt med en duktig hundinstruktör som hjälper dig. Som får titta på hunden i dessa situationer. Se om den är rädd eller allmänt aggresiv.

Lycka till Kyss

Mistle
0

#9 Att dra i kopplet hjälper inte så mycket mer än att du hindrar hunden från att komma fram och att du riskerar att ge honom nackskador.

#10 En bra ledare bannar inte. Skulle du själv känna dig trygg med någon som gav dig obehag om du gjorde fel eller var rädd?

Det går att avbryta utfallet på ett positivt sätt. Du måste lära hunden att män betyder något positivt och det lär han inte sig genom att få obehag.

Klart som tusan att det kan fungera, men allt som fungerar betyder inte att det är bra eller rätt.

MikaelaPetersson
0

Så du påstår att jag är en dålig ledare…suck.

Tex min dobermann gjorde utfall mot folk som cyklade. Då avbröt  jag snabbt genom att använda rösten "hey".."tsh". Som ni säkert sett Cecar Milan gjort. Samma koppelrörelse som han gör jag också. Man drar inte i kopplet utan en snabb korrigering.

Därefter så började jag cykla med henne så hon fick inse att cyklar inte var farliga eller ute efter henne.

Jag ger inte hunden obehag när jag bestämmer. Man måste besämma för att en hund ska lita & ha respekt för en.

Precis som en ledarhund gör. Den sätter resten av gruppen på plats.

Nu är fallet hund & ägare. Då måste ägaren visa att den bestämmer för att hunden ska bli stabil.

Det är vad jag anser! Tycker du annat så är det din sak.

Men säger att hon ska söka hjälp av en hundinstruktör som får se & lära känna Bonzo för att han sedan ska med hjälp av rätt träning bli stabil.

tack & hej

Mistle
0

#12 Jag anser att det beror helt på situationen.
Att avbryta ett beteende med ett ord kan vara rätt vid vissa tillfällen. Koppelkorrigering är jag dock helt emot. Ett snabbt ryck i halsen är obehag och det kan orsaka skador.

Spela roll om du gör det för att du anser att du betsämmer när du gör det, det är fortfarande ett obehag och det går inte att komma ifrån.
Det finns bättre och roligare sätt att förtjäna sin "ledarroll" på.

Och det handlar inte bara om vem som bestämmer, utan om att hunden ska känna sig trygg och lita på ledaren.

Vad jag sen anser om CM behöver jag väl kanske inte ens nämna..

[Aremea]
0

# 12 Det låter som att du fallit för Cesar Millans bullshit ang. "ledarskap", "dominans" och hans tolkning av passiva hundar, som med hjälp av inlärd hjälplöshet uppfattas som "submissive".

Du ska veta om att det inte finns NÅGRA vetenskapliga belägg för det han påstår. Snarare är det metoder som användes innan man började studera beteende hos hundar/vargar i modern tappning. Modern beteendevetenskap säger oss faktiskt ofta raka motsatsen till hans medeltidsliknande "träningsmetoder":

Ian Dunbar har jobbat med hundar och beteendevetenskap/beteendestudier längre än Millan levt, här är en video där han håller ett tal ang. hundträningsmetoder.

http://www.youtube.com/watch?v=GOW0IKO_zfM

Här är en annan länk med kritik mot Millan:

http://www.4pawsu.com/cesarfans.htm

/Aremea

Salladshataren
0

Att brotta ner en hund är risken ganska stor att hunden biter en. I den situationen känner dem sig trängda och vet inte vart dem kan fly.

Reagerar hunden på röster? Isåfall är det bara använda den, och ge det "onda ögat" om han inte lyssnar. Ev ta honom i halsbandet och lyfta upp honom och tittar i ögonen. Det är vad jag har lärt mig av min instruktör, och hon håller på mycket med röst och kroppsspråk.

Men det var ganska dumt av snickaren att försöka klappa en vilt främmande hund.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Mistle
0

#15 Vad har du för instruktör om man får fråga?
Att lyfta upp en hund i halsbandet och kolla dem i ögonen.. vad ska det vara bra för?

Salladshataren
0

#16 Det är lättare att visa det, men man lyfter inte upp hela hunden. Tror nog det bra sätt att få hunden till att lyssna på en, när hunden inte vill lyssna på en. Till exempel när den är upptagen med något annat och du vill få dens uppmärksamhet och den inte lyssnar på en.

Och sen menar jag inte heller att man ska STIRRA ut hunden heller.

Hunden måste veta vad gränsen går, man måste vara tydlig med att det INTE är okej att bita människor.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Mistle
0

#17 Fast jag tycker fortfarande att det låter fel, och oerhört hotfullt.
Meningen är ju att hunden ska kunna lita på människan, och det där känns inte riktigt som rätt sätt att uppnå det på.

monicany
0

Låt inte någon hälsa genom att gå fram till honnom  låt honom istället få komma när han känner sig redo, se till att tex. hantverkarn har godis att belöna med när han kommer och hälsar på rätt sätt. = belöna när hunden gör rätt men bestraffa inte  när den gör fel . Hundar kommer i håg de positiva .

MikaelaPetersson
0

Men och andra sidan? Hur ska hunden fatta att den gör fel?

monicany
0

Du ignorerar ett oönskat betende. men berömmer de bra betendet. Hundar har lättare att komma ihåg berömet och godiset så den jobbar för att få mera , det är en snäll och positiv inlärning., som brukar fungera. Samtidig får hunden jobba för att få belöningen. De är svårt att beskriva så här lättare att visa i verkliga livetGlad. Annars är det aldrig fel att ta hjälp av en tränare kan varmt rekommendera Lotta Linuson som jag har tagit hjälp av, Hon är super duktigGlad

Mistle
0

#20 Genom att förstärka det positiva. Att i ett sånt här läge bara bli arg på hunden när den gör fel är att bestraffa symptomen. Hunden behöver få lära sig att lita på människor och det gör han inte genom att människor bli arga när han uttrycker sin troliga rädsla.

HarrietKiara
0

Vare sig jag är rädd, arg eller ledsen så skulle jag inte känna mig bättre om jag fick ett ryck i halsen oavsett om det är snabbt eller hårt.

Hade det varit min hund så hade jag för det första försökt att utreda om hunden är rädd eller aggressiv. Oavsett vilket så hade jag inte utsatt hunden för den situationen igen förrän jag var säker på att den klarar av det.

Man kan lära en hund att saker och ting inte är farliga eller nåt att bry sig om genom att ge den saken en annan betydelse.

Varje gång hunden ser det "farliga" på ett så långt avstånd som hunden klarar  så mata med godis. Sen kan man röra sig närmare successivt. Till slut så betyder anblicken av det här "farliga" nåt positivt istället.

Visst krävs det mer jobb än pyschande och ryck men å andra sidan så får jag en trygg hund och en långvarig förhoppningsvis livslång lösning.

Love my Kelpie!

Tokryck
0

Håller med #23 . Det andra (ryck, slit "dominans") gör mig mörkrädd!

ScerryRicco
0

nu har han även gått anfall mot  kvinnor:(

Mistle
0

#25 Hur har du tränat?

Och tränar ni något annat?

HarrietKiara
0

#25 Har han ont?

Love my Kelpie!

ScerryRicco
0

jag var ute i sunne ock gick med han i ungefär två timmar och då var han hur lugn som helst och  det var inte ens ett tecken ¨på å anfalla då.

Mistle
0

#28 Hade han haft någon anledning till det?

Jag tycker fortfarande, då du heller inte verkar bry dig speciellt mycket om vad som skrivs i tråden, att du ska leta upp en duktig tränare och få råd därifrån.

HarrietKiara
0

#28 Jag tycker att du ska börja med att ta hunden till en veterinär som får känna igenom och röntga hunden för att säkerställa att han inte har hund. En hund som hugger oprovocerat mår inte bra.

Love my Kelpie!