Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 1504 ggr
[Aremea]
0

Pris på BC valp

Vad är normalt cirkapris på en BC med vallprovade och röntagde, men inte spec. meriterade föräldrar?

Hittade siffran 7000:- - 11 000:-, men utan direkta källor.

Vad motiverar att hunden ligger i övre respektive nedre prisintervallet?

Får man ett rättvist svar om man ringer lokala avelsrådgivaren, eller är det som inom andra brancher, att föreningen rekommenderar ett betydligt högre pris än marknaden faktistk betingar?

/Aremea

[IsabelleA]
0

Jag skulle säga mellan 8000-10000. Tror inte att dom tar mer betalt än 10 000 om inte valpen har en påbörjad träning. (vallning).

Jag köpte min BC valp för 8500 kr, hans pappa fick brons i SM nöt och båda föräldrarna är röntkade.

Föräldrarna till en reggad BC måste ha genomgått vallhundsprovet, annars klassas valparna som blandras.

monsterblom
0

svenska vallhundsklubben rekomenderar inte heller att man tar mer än 8-9000. då även med väldigt meriterade föräldrar.

så det är inte så väldans dyrt att köpa bc, men man ska vara beredd att bli granskad med förstoringsglas. seriösare uppfödare har en massa krav.

lycka till! :)

[Aremea]
0

Jag har nu hittat en valp, kommer att ge 10.000:- för honom. Känner mig inte bekväm med att pruta, så lägger den extra tusingen medveten om att det är hunden för mig! *l*

monsterblom
0

va kul! lycka till med valpen :)

monicany
0

Priset varierar men en bra hund får du bet. mellan 8.000 och 12.000 för. men det beror ju på stamtavla och dess meriter på föräldrarna