Skulle vilja testa...
Har en liten Working kelpie/tollar pojk här hemma som jag gärna skulle vilja testa att valla med. Så till min fråga;
Någon som har eller känner någon som har får som man kan testa med ? Alltså, jag kan ju ingeting om vallning så ni/dem bör ju veta lite (A)
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Jag hoppas att du kan få prova på men tyvärr kan jag nog tänka mig att många nekar dig för att hunden inte är ren vallhund.
Tollarens sätt att "tolla" påminner ju lite om vallning så det är kanske en bra kombination.
Har du sett några tendenser till vallning i honom?

#1 jag kan ju själv inget om vallning, mamma har dock vallat lite med sin kelpie.
Hur ser man om han har tendenser för det :$ ?
20 årig djurgalen moder*

#2 Ja, om han vallar nåt annat, fåglar, er andra hundar t ex

#3 Vilket enligt mig inte är okej
Det ska inte vallas i tid och otid, utan bara när man "säger till". Men man ser ju om den har lite anlag för vallning. Sting gör ingenting sånt, Pippi däremot vallar runt kaninhagen om en kanin är där inne. Inte roligt tycker jag, då hon låser sig helt mot kaninen och bara har koll på den. Hon har träffat får 2 ggr. Men är alldeles för vild. Springer bara utan att tänka, vågar inte släppa henne då. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#4 Håller helt med dig men det är ju där man ser lite om intresset finns. 

#5 Ja precis, det är klart. Men ville bara poängtera att det inte är okej att göra så (tänkte på om TS är nybörjare, kan lätt bli fel då) 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#6 Bra! 

Alltså han är ju intreserad utav mina kaniner (har 6 st) Och om någon rymmer ut så vill han gärna följa efter. Dock stannar han om man säger åt han, men han är ju såklart fortfarande intreserad utav "den lösa kaninen" även om han står still.
20 årig djurgalen moder*

#8 Då gäller det ju att kunna se skillnad på jakt och vallning. Din mamma kan säkert hjälpa dig att se skillnad. 

#9 haha, jo.. Han skulle dock aldrig få för sig att bita i dom eller döda dom eller något sånt :P
20 årig djurgalen moder*
hundarna kan bita djuren även när de vallar om de är för ivriga. de vill då att djuret ska röra sig framåt. och när de inte lyckas psyka djuret att röra sig hugger eller nafsar de. tråkigt men sant.