Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 4468 ggr
Tom-B
0

Unghundsträning. Varning

Jag hade (för många år sedan) får och skaffade en kelpievalp.

Så småning om skulle jag och unghunden börja gå i skolan (lära oss valla).

Jag tyckte att det vore väl bra om hunden visste vad får var för något, och gick in till min fårgrupp med tackor och lamm.

Hunden visade klara vallningsegenskaper. Men jag kunde inte dirigera, och hunden visste inte hur man gjorde.

Men tackorna visste. De ställde upp sig allihopa i en ring, och så fort hunden närmade sig gjorde de utfall.

Det resulterade i, tror jag i alla fall, att hunden blev rädd för får, och det blev aldrig någon vettig vallhund av henne.

Jag tar på mig misstaget.

Så mitt råd är: Gå inte in med otränad unghund till "gammeltackorna". Om Du själv inte är duktig och vet vad Du gör.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

HarrietKiara
0

Tack för varningen! Förhoppningsvis så har man väl en duktig instruktör med sig som talar om hur man ska bete sig. Skrattande

Love my Kelpie!

monsterblom
0

tackor med lamm gör utfall mot tränade hundar också, de tränade hundarna jag haft har inte klarat av tackor med lamm eftersom de gör allt för att skydda sina lamm. och om det innebär att de måste försöka döda hunden så gör de det.

så varje gång vi flyttar på tackor och lamm så tar vi risken med hundarna. men träning sker endast på unga eller tackor utan lamm.

India
0

Jag har en duktig instruktör. Är alldeles för orutinerad för att experimintera själv. Nu ska jag få möjlighet att valla på tackor utan lamm i närheten av där jag bor. Kommer att be en duktig tjej att valla in djuren och sedan hjälpa mig och India att komma igång. Vallning är då sannerligen en svår konstObestämd

monsterblom
0

men när man väll kan det sitter det som en smäck ;)

Jossa
0

Hur gamla brukar hundarna vara när man börjar träna vallning?

(Förlåt om jag snor tråden)

India
0

#4 Är det så, just nu känns "smäcken" avlägsenRynkar på näsan

monsterblom
0

ungefär när de börjar bli ett år så brukar man träna ordentligt, annars kan man börja när valpen verkar redo.
men om man inte kan avgöra själv när valpen är redo eller ha möjlighet att se det så kan man alltid ta kontakt med en rutinerad vallare som hjälper en. de flesta i vallhundsklubbarna hjälper varandra :)

Futurity
0

#5 Ja, som monsterblom säger så tycker jag också att den ska vara runt 1 år. Då hunden har börjat bli färdig växt.Flört

Jossa
0

#7 & #8
Vad bra! Då kanske man ska kontakta en instruktör nu när min Collietik är ett och ett halvt?

Tom-B
0

#9. Absolut. Du kan under alla omständigheter få en indikation på om Du har en bra vallare. Och det är ju är ju inte bara får som är aktuella att valla. Även kor, men där får nog hunden dels vara lite tuffare, och dels lära sig hålla sig undan sparkar.

Att tävla inom vallning är också en härlig sport. Att se samarbetet mellan hund och husse/matte är fint.

//Tom

Futurity
0

#10  Jag vet nog inte om jag skulle släppa ut min hund som inte har vallat förut på några kor!

9# Jag tycker att du ska börja på ett par får som är vana att bli vallade. Meningen är ju inte att hunden ska lära sig att bli tuff utan att den ska visa intresse och kunskap för att valla dom första gångerna.

monsterblom
0

fast om hunden inte får ett djuröga och inte blir så tuff så brukar de ändå inte bli så bra vallhundar, de brukar ofta bli osäkra vilket ger korna eller fåren övertaget och då får hunden allt som oftast stryk av djuren.

men om du börjar på ett par vana får, gärna lite gamla så att de inte springer så mkt är det bästa. ta bara hjälp av en bra instruktör :)

Futurity
0

#12 Nej det blir nog inte lätt för hunden att valla om djuren har övertagit. Men som jag sa förut. Jag skulle iaf inte låta en hund som aldrig har vallat förut valla kor. Jag skulle börja med att valla på får som är vana. Och att dom blir tuffare av att valla kor det tror jag säket.Flört

Tom-B
0

Min avsikt med inlägg #10 var inte att föreslå a<tt börja med kor. Skulle nog säga absolut inte. Börja med får. Men instruktören vet bäst!

//Tom

Futurity
0

Jag visste inte om du menade att du man skulle släppa hundarna på kor i början eller inte. Men då var det inte så du menade! Du får förlåta mig! Skäms

Tom-B
0

Jag har gråtit hela natten!

Äsch, ibland skriver man lite för kort, och då kan saker tydas på fler sätt.

Det är jag som ska be om urtsäkt för att jag uttryckte mig otydligt.

Nog snackat om saken!

//Tom

Jossa
0

Tack för informationen!

monsterblom
0

# 16 jag tyckte inte att du var speciellt otydlig. de som håller på med vallning förstod nog att du menade att man börjar med får för att sedan gå över på kor. men man kan känna av hunden på kor om man är tillräkligt van.
har börjat känna av valpen på kor. dock under väldigt ordnade former!

AnTeX
0

18# kan jue tillägga att våra kor är extremt snälla att valla…

vana med större hundar som visar vem som bestämmer…

Fialotta2
0

Det finns många olika skolor om när man ska börja träna valpar att valla. Vi har fått råd att börja när de är 4-5 månader upp till 1,5 år. Den som vi började med träna lite lätt när han var 5 månader är bra nu vid 1,5 år och vi kommer göra samma sak med lillen, 5 mån. Lillen kommer att få prova snart och börja kurs i höst om vår instruktör kör kurser i höst igen.

Juliette-
0

Man lär sig av sina misstag som det så fint brukar heter.. Hoppas tiken var duktig på många andra saker

Fialotta2
0

Min 1,5 åring är på kurs idag och vallar tackor med lamm och det så bra att instruktören frågade om hunden var till salu. Naturligtvis är den inte det.

Helt klart är inte bra att börja med tackor med lamm först man gör, men någon gång är första gången hunden ska valla tackor med lamm och då kan det gå på tok oavsett ålder.

India
0

Ja, det är ju ofta just tackor och lamm som ska flyttas och då vill man ju kunna använda vovven!